חדשות    

היטל של 0.25% על המלט – טוב או רע?

שר הכלכלה אלי כהן, קבע היטל של 0.25% על יבוא מלט. זה היטל מצחיק , זה כמו להגיד במילים אחרות – אפס היטל.

היבואנים ניצחו, כנראה בגלל היכולת שלהם לנפנף בכך שאם יוטלו היטלים ומיסים על המלט שהוא חומר גלם עיקרי בבניית דירות, מחירי הדירות יעלו.

אלא שמדובר במספרים קטנים – על פי הערכות ההיטל היה מעלה את מחיר הדירה סביב 1%, רק שנראה שבאוצר ובמשרד הכלכלה חושבים על כל אחוז. הם חסמו את התחרות בשוק המקומי. הם מעדיפים סגירת מפעל אבל לא עלייה במחירי הדירות.

על רקע ההחלטה, התפטר ירון קפלן, מנכ"ל מלט הר טוב. אין עתיד לחברה אם ימשיכו למכור מלט במחירי היצף, הוא אומר

מלט טוב, היא המפעל השני בגודלו בייצור מלט בישראל.

קפלן אמר בהודעת ההתפטרות שלו כי הוא לא רואה איזה עתיד יש לחברה  לאחר המס הלא משמעותי שהטיל שר הכלכלה. זה יאפשר להם לטענתו להמשיך למכור במחירי היצף, הפוגעים ביצרן המקומי.

לפי הערכות בפני מלט טוב יש שתי אפשרויות:  סגירת המפעל, או עתירה לבג"ץ נגד ההחלטה. במקרה של עתירה לא יוכלו הר טוב לסגור את המפעל ולפטר עובדים. יש לציין שעדיין לא התקבלה ההחלטה סופית והיא מחכה לאישור של שר האוצר וועדת הכספים.

את קפלן יחליף רונן יונה, מנכ"ל הקבוצה. בשלב זה ישמש מנכ"ל הקבוצה ומנכ"ל המפעל.

קפלן משמש מנכ"ל המפעל מאז שנת 2011, עוד כשהיה בבעלות נשר. ההחלטה על מיסוי יבוא המלט הגיעה בניגוד להחלטות ועדה שבדקה את הנושא, אך בעקבות חקירה במשרד הכלכלה שמצאה שיוון וטורקיה מייצאות לישראל במחירי היצף. התומכים במס אומרים שהמצב ימנע פיטורי עובדים בתעשיות המלט המקומיות, המתנגדים אומרים שזו פגיעה בתחרות והשתלטות על המחירים של מונופול המלט בישראל