תוכן ממומן    

הישראלים התעוררו וגילו שאפשר לשלם פחות על אחזקת רכב

Andrew Roberts)

לא חייבים להוציא מאות ואלפי שקלים כל חודש על אחזקת רכב. מתברר שאפשר גם אחרת. ישנם רכבים שהם חסכוניים יותר ויש להם יתרון סביבתי מובהק. לאחרונה, גם ישראל צועדת ביחד עם שאר מדינות העולם בכיוון התחבורתי הזה ואנחנו רק מרוויחים מכך.

כולנו מכירים את ההוצאות הגבוהות של אחזקת רכב פרטית: הרכישה עצמה, התחזוקה השוטפת, ביטוח ובעיקר הדלק. בלי דלק הרכב שלנו לא ייסע וזאת ההוצאה העיקרית והגבוהה שמסתכמת במאות שקלים בממוצע בכל חודש. אולם, לא כל הרכבים הם בזבזניים ומצריכים תשלומים גבוהים. ישנם רכבים שעלות האחזקה שלהם היא זולה פי כמה.

מדובר על רכבים חשמליים ובניגוד למה שחושבים, הם לא נחלת מעטים. יש בישראל לא מעט דגמים של רכבים חשמליים מגוונים שמתאימים לכולם: מרכב קטן, דרך רכב משפחתי ועד רכבי שטח ויוקרה. פולקסווגן, ניסאן, ב.מ.וו, רנו, יונדאי ואפילו יגואר, כל אלה ואחרים, מציעים את הדגמים החשמליים שלהם בארץ, דגמים שלא צורכים דלק וזולים יותר משמעותית. איך? בואו נבחן את הדברים.

רכב חשמלי נוסע בעזרת סוללה שקיימת בתוכו, כמו המצבר שאנחנו מכירים. את הסוללה צריכים לטעון בחשמל אחת לכמה זמן, בדומה לטלפון הסלולרי שלנו. טעינה חשמלית מתבצעת באמצעות כבל שמתחבר מהרכב לשקע חשמלי ייעודי. את הטעינה החשמלית מבצעים בדרך כלל בעמדות טעינה שפרושות בכל מיני מקומות ציבוריים כמו חניונים, מרכזי קניות, מרכזי עסקים, כבישים מהירים ועוד. ניתן גם לטעון את הרכב מהבית, למי שרוצה להתקין שקע ייעודי.

ומה ההבדל בין רכב רגיל לרכב חשמלי מבחינת העלויות? בקנייה, אמנם רכב חשמלי עולה קצת יותר מרכב רגיל, אך התחזוקה שלו היא זולה יותר כך שלטווח הארוך, הוא משתלם יותר כלכלית. מבחינת מיסוי, אם מס הקניה על רכב רגיל הוא כשמונים אחוזים, הרי שמס על רכב חשמלי הוא עשרה אחוזים בלבד.

מבחינת האחזקה והטיפולים, ראוי לזכור שבניגוד לרכב רגיל, לרכב חשמלי יש פחות רכיבים מכניים כמו: בוכנות, שמנים או פילטרים ושחיקת הבלמים ברכב כזה מופחתת כך שאין צורך להגיע למוסך כמו ברכב רגיל ולכן העלויות יורדות בהתאם.

אם נתמקד בהוצאה החודשית העיקרית, הדלק, הרי שברכב חשמלי מדובר בעולם אחר. כדי להבין על מה מדובר, עלות של קילומטר ממוצע לרכב המונע בדלק בישראל היא כחמישים אגורות, אך קילומטר ממוצע ברכב חשמלי יעלה כעשר אגורות בלבד. כלומר, עלות טעינה של רכב חשמלי היא זולה מאוד ביחס לרכבים אחרים.

אם נתרגם את העלויות להוצאות החודשיות השוטפות שלנו, נוכל לראות שעלות ממוצעת על דלק לחודש היא בסביבות שמונה מאות שקלים, תלוי בסוג הרכב ובמרכיבים משתנים. אם ניקח רכב חשמלי עם אותם נתוני נסיעה, נראה מספרים נמוכים בהרבה. טעינה של רכב כזה בחשמל תעלה כמאה חמישים שקלים לחודש בלבד.

בהנחה שהנסיעה הממוצעת לרכב בשנה היא כשמונה עשר אלף קילומטרים, מדובר בהוצאה של למעלה משמונת אלפים שקלים בממוצע לרכב המונע על ידי דלק. את אותו מספר קילומטרים בשנה יעשה רכב חשמלי בעלות של כאלף שמונה מאות שקלים בלבד. חיסכון משמעותי, ללא ספק.

טעינה חשמלית זולה יותר מאחר שמחירי החשמל הם נמוכים ביחס לדלק. בנוסף, אפשר לייצר חשמל גם מאנרגיות מתחדשות כמו השמש שיש לנו בשפע בארץ, דבר שיוזיל עוד יותר את המחירים. בראייה עתידית, ניתן להבין שדלק הוא משאב מוגבל ולא יישאר איתנו להרבה זמן, מה גם שהוא מקור זיהום גבוה, כידוע.

לא סתם נתוני מכירות עולמיים מראים עלייה בקניית רכבים חשמליים בשנים האחרונ

Andrew Roberts)

ות. דעת הקהל השתנתה וכעת יש הבנה עמוקה יותר של ההשלכות על זיהום האוויר והסביבה, דבר שהביא לשינויים בהרגלי הקנייה בענף התחבורה. העולם ויצרניות הרכב התעוררו, מזל שגם בישראל החלו לשים לב ולפעול בהתאם כדי שנוכל לדאוג לעתיד של כולנו, בעלויות מופחתות ובסביבה נקיה יותר.