היתרונות והסיכונים ברכישת דירה בקבוצת רכישה
תוכן ממומן    

היתרונות והסיכונים ברכישת דירה בקבוצת רכישה

צילום: משרד עורכי דין אמיר שטיינהרץ ושות'

בדרך להגשמת החלום של רכישת דירה חדשה, אנשים רבים יתקלו במהמורות, בעיקר כלכליות. מבין הדרכים הקיימות בשוק להגיע אל היעד, אופציה של קבוצת רכישה יכולה להוות פתרון נהדר בסיטואציה שכזו – ככל שיותר אנשים מצטרפים אל אותה הקבוצה, הדירה שמתכננים לקנות תהיה זולה יותר.

קבוצת רכישה זו בעצם התארגנות אשר מטרתה רכישת קרקע או בניין בבנייה מראש. זו יכולה להיות התארגנות מכוונת שמכילה חברים, בני משפחה או מכרים או מנגד התארגנות שרירותית אותה ניתן למצוא בלוח מודעות העוסק בנדל"ן.

כמו בכל רכישה גדולה ומשמעותית גם כאן מלבד היתרונות, ישנם גם סיכונים ופרמטרים שצריכים להילקח בחשבון לפני שעושים את הצעד הראשון. אז מה מרוויחים כשמצטרפים לקבוצת רכישה וממה חייבים להיזהר? המדריך לפניכם.

מה הם היתרונות של קבוצת רכישה?

  1. היתרון הבולט ביותר טמון במחיר. בהשוואה לרכישה באופן עצמאי מקבלן מדובר בהוזלה בהיקף של כ-20%, סכום שיכול להכריע בין החלטה לרכוש דירה חדשה או להישאר בלי. חשוב להבין כי היזם והקבלנים מקבלים משאבים כספיים בשלב מוקדם בבנייה, דבר שתורם להוזלת עלותה.
  2. עלויות המע"מ  והוצאות המיסוי יהיו נמוכות יותר כיוון שלא מדובר בהתארגנות עסקית, אלא פרטית. מכאן כי על הקרקע, אגרות הבנייה והיטלי הפיתוח לא תשלמו מע"מ והמס היחיד אותו תצטרכו לשלם יהיה מס קרקע.
  3. אם אתם זקוקים למימון, הבנק לא יעמיד בפניכם קשיים מכיוון שסך הדירות כבר נמכרו מראש ואין בעיה להוכיח זאת.
  4. אתם אלו ששולטים על הליך הבנייה ומעורבים בכל פרט במפרט שלה, בין אם הוא פרקטי או עיצובי. מעבר לכך, אתם לא תלויים באמינותו של הקבלן או כבולים אליו.
  5. אתם מכירים את האנשים איתם נכנסתם לשיתוף פעולה זה, גם אם הצטרפתם לקבוצת הרכישה דרך מודעה תוכלו להחליט מראש אם מדובר באנשים אמינים בעיניכם. מדובר בנקודת פתיחה מעולה לשכנות טובה בעתיד.

אילו סיכונים עלולים להופיע?

אחד הסיכונים הבסיסיים, כזה שאופייני גם לאלו שרוכשים דירה על הנייר, הוא שינויים בלתי צפויים. החל משינויים במפרט הדירה ועד לאי עמידה בלוח הזמנים המתוכנן. ככלל רכישת דירה לפני שנבנתה טומנת בחובה התאמה לבעיות שעלולות לצוץ בדרך. מומלץ למנות מנהל פרויקט בנייה שתפקידו יהיה לבדוק את התקדמות העבודה.

סיכון נוסף תלוי באנשים הכלולים בקבוצה. בין אם זה אנשים שהכרתם היטב אך אינכם בטוחים כיצד הם מתנהלים בפן העסקי ובין אם הצטרפתם לקבוצה עם אנשים חדשים – תוודאו כי אתם רואים עין בעין את מהלך הפרויקט אחרת כל אי הסכמה תאט את קצת התקדמותו ועשויה אף להפיל אותו. מעבר לכך, במידה והצטרפתם לקבוצת רכישה מאורגנת ומארגן הקבוצה לא הצליח לגייס חברים נוספים והרכישה נפלה – למרות שהעסקאות שנחתמו מבוטלות במקרים מסוימים הרוכשים לא יקבלו את כל הכסף שהוציאו בחזרה.

כולנו מכירים את סיפור קבוצת הרכישה של ענבל אור ולכן היבט נוסף הוא בחירת איש המקצוע שילווה אתכם. כאשר אתם עובדים לצד עו"ד קבוצת רכישה אתם מוגנים לטווח הארוך על ידי מישהו שדואג לכספים שלכם ובוחן באופן מקצועי את אישורי הבנייה. מומלץ אף שלכל חבר בקבוצה יהיה עורך דין פרטי שידאג לאינטרסים הספציפיים של אותו אדם.

נקודה נוספת עליה יש לשים דגש היא בחירת הקרקע. ישנם מספר פרמטרים שעלולים לסכן אתכם. ראשית הקרקע צריכה להתאים לסוג הבנייה המתכונן, שנית יש לוודא שלא קיימים צווי עיקול ושלישית חייבים לבדוק שקיים היתר בנייה אחרת התהליך יתעכב והעלות הסופית של הדירה תהיה כזו שאי אפשר לצפות מראש.
איך נימנע מסיכונים אלה?

טרם ההחלטה האם להצטרף לקבוצת הרכישה תוודאו שיש בפניכם את כל הנתונים, שאתם יודעים מה הם סכומי הכסף שאתם נדרשים להוציא , שאתם מודעים ללוח הזמנים ושאתם מוקפים בחברי קבוצה אמינים ובאנשים מקצוע מומחים הפועלים למען הקבוצה וגם למען כל אחד מחבריה.

כאמור, בחירת עורך דין רכישת דירה המתמחה בקבוצות רכישה יכולה למנוע טעויות רבות. הוא יבצע עבורכם מחקר מעמיק, יבדוק את הקרקעות, את אמינות היזם והקבלן, ויוודא קיומם של היתרי הבנייה הנחוצים. מעבר לכך, על מנת ליצור שוויון ואיזון בין כל חברי הקבוצה יש לחתום על הסכם נוטריוני כללי ובמקביל למנות עורך דין פרטני לכל אחד מחברי הקבוצה.