חדשות    

הכישלון של קרן הגשמה בלונדון

עוד כישלון של קרן הגשמה, קרן הנדל"ן. הפעם בלונדון. מדובר בפרויקט קסטון וילאג'  שעל רקע הסתבכותו ביקשה הגשמה מהמשקיעים להצביע על ויתור הזכות לתבוע את יזם הפרויקט בתמורה להתחייבותו להזרים הון נוסף להשלמת הפרויקט. מדובר במבנה משרדים  שעובר הסבה ל־9 יחידות דיור תוך בניית 3 בתים צמודי קרקע בסמוך. העבודה נעצרה בעקבות דרישת המממן, משום שהנכס מוצע למכירה כבר זמן רב ורק 3 דירות נמכרו.

בהגשמה דייוחו שההוצאות בפרויקט הסתכמו ב־16.9 מיליון ליש"ט, חריגה של 39% מהתקציב המקורי בשל שינויי תכנון בדירות, דרישה לבניית חניון תת־קרקעי כתנאי למתן היתר לבניית צמודי הקרקע וכן חריגה בעלויות המימון בשל התארכת העבודות.

מלווה הפרויקט, גוף המימון Octan, דרש את פירעון ההלוואה שלו, והתריע שידרוש מינוי מנהל מיוחד לחברת הנכס. הגשמה דיווחה למשקיעיה כי עולה ההסתברות שהמלווה יפעל למכירת היחידות הנותרות במחירי השוק הנמוכים כיום, ויש חשש להפסד מלא של ההון העצמי.

אופציה נוספת שנחשפת: מלקולם קר, דירקטור בחברה הבונה את הפרויקט, בשיתוף עם קבוצת משקיעים פרטית, הזרים לפרויקט הלוואה של 1.2 מיליון ליש"ט, ובנוסף הזרים קר 490 אלף ליש"ט עבור תשלום למלווה הבכיר והוצאות משפטיות. כדי לאפשר מימון מחדש עם מממן אחר בשם Coutts, הציע קר להזרים עוד 1.66 מיליון ליש"ט. הגשמה טוענת כי מדובר בהלוואה במחיר נמוך מאוד לעומת הקיימת, אך כדי שהמימון ייצא לפועל יש תנאים: קר ישמש לווה יחיד מול המממן החדש ויקבל בעלות על 100% בחברת הנכס, במקום האחזקה הנוכחית של משקיעי הגשמה בחברה הבריטית בשיעור של 71.15% (עוד 18.85% מחזיקה חברת Cogress ו־10% נוספים בידי החברה היזמית Ktesuis). המשמעות היא שהשותפות הישראלית תידרש למכור לקר את אחזקתה בחברה הבריטית.

אבל קר יזרים עוד כסף לפרויקט, שיאפשר את המימון מחדש, בתנאי שהמשקיעים ישחררו את מנכ"ל החברה היזמית קן מקריי  מכל אחריות להוצאות חורגות בפרויקט לאחר המימון מחדש והחתימה על הסכם שינוי הבעלות. המשקיעים בעצם מתבקשים לוותר על זכותם לתבוע את היזם על כישלון הפרויקט.