חדשות    

הכנסות מהמס על הבורסה במארס – 300 מיליון שקל; אם שיעור המס יירד, הגבייה עשויה לעלות?

ערן יעקב, מנהל רשות המסים. צילום: דוברות האוצר

מדברים בימים האחורנים על הפחתת המס. כחלון, שר האוצר של כולנו מתכוון לעשות הפחתת מיסים נוספת, בהמשך להפחתת מיסים שנעשו בשנה האחרונה – הפחתת מס חברות, הפחתת המס למשפחות – נטו משפחה. אז עכשיו מדברים על שתי אפשרויות – הפחתת המס על חברות לצד הפחתת המע"מ. למה לא מדברים על הפחתת המס על הבורסה. המס הזה לא כזה גדול – הוא מניב למדינה 300 מיליון שקל (במארס האחרון וכך גם במארס המקביל). הוא בשיעור של 25%, חסר פרופורציה לעומת המס על נדל"ן (דירה להשכרה לדוגמה לא חייבת במס עד סכום של 5.3 אלף שקל) – ומעבר לכך, הרי צפוי שאם המס על הבורסה יירד, הבורסה תעלה, אלא שזו עלייה חד פעמית כדי להתאים את ההקלה לשוק. אז לא ניתן לקבוע בבירור שהורדת המס על הבורסה תגדיל את ההכנסות ממיסים.

למעשה, בעולם אידיאלי, אין משמעות גדולה וקשר גדול בין העליות ערך בבורסה לבין שיעור המס. מניה עולה פי שתיים כי היא שווה פי שתיים ולא בגלל שהמס שונה. עם זאת, צפוי שכאשר המס יירד יהיו יותר עסקאות, יהיו יותר מימושים – משקיעים לא יחזיקו ניירות עם רווח רק בגלל שהם לא רוצים לשלם מס, ויהיו פחות העלמות. אמנם קשה להעלים מס על הכנסות ורווחים בבורסה, ועדיין יש תכנונים ותחמונים שונים.

אז בכל אופן כאשר מדברים על הפחתת מיסים, המס על הבורסה צריך להיות מהראשונים שמפחיתים. זה יאוש את הבורסה, זה יעלה את היקף ההנפקות והגיוסים – זה בטוח טוב למשק, ובעל רומה ישירה ועקיפה, גם בהגדלת המיסים באופן כללי.

עד שזה יקרה אם בכלל, הנה הנתונים על היקף המס הכולל (הגבייה הכוללת) בחודש מארס וברבעון הראשון של השנה, לצד תקציב המדינה והגירעון – כן יש גירעון והוא לא קטן.

ביצוע תקציב והכנסות המדינה ממיסים לחודש מרץ 2018 –  להלן אומדן ראשוני של הגירעון ומימונו ושל ביצוע התקציב בתקופה ינואר – מרץ 2018, שנערך על ידי חטיבת מימון, אשראי ומידע ניהולי באגף החשב הכללי

גירעון

  1. בחודש מרץ נמדד גירעון בפעילותה התקציבית של הממשלה בסך של 4.4 מיליארד שקלים.
  1. בחודשים ינואר – מרץ 2018 נמדד גירעון בסך 2.1 מיליארד שקלים לעומת גירעון בסך 2.3 מיליארד בתקופה המקבילה אשתקד.
  1. בתקציב לשנת 2018 מתוכנן גירעון שנתי בסך 38.5 מיליארד שקלים שהם 2.9% מהתמ"ג.
  1. הגירעון המצטבר ב-12 החודשים האחרונים (אפריל 2017 – מרץ 2018) עומד על 1.9% מהתמ"ג.

יש לציין כי גירעון מצטבר זה כולל את החודשים אוגוסט-אוקטובר 2017 בהם היו הכנסות מיסים חריגות, לפיכך בחודש אוגוסט 2018 ואילך צפויה עלייה בגירעון המצטבר 12 חודשים.

  1. בפעילות למימון נמדד בחודש מרץ גירעון בסך 4.3 מיליארד שקלים.

הוצאות

  1. סך ההוצאות של הממשלה (ללא פירעון קרן על החוב הממשלתי וללא מתן אשראי) הסתכמו בחודש מרץ ב-34.7 מיליארד שקלים. מזה: הוצאות משרדי הממשלה 28.2 מיליארד שקלים, תשלומי ריבית על החוב הממשלתי 3.4 מיליארד שקלים ופירעון קרן וריבית למוסד לביטוח לאומי 3.1 מיליארד שקלים.
  1. ניתן לזקוף במידת מה את הוצאות משרדי הממשלה הגבוהות יחסית בחודש מרץ, להקדמת הוצאות מחודש אפריל עקב מועד חג הפסח מיד בתחילת החודש.
  1. מתחילת השנה הסתכמו סך ההוצאות של משרדי הממשלה (ללא פירעון קרן וריבית וללא מתן אשראי) ב-75.3 מיליארד שקלים, עלייה של 9.3% לעומת התקופה המקבילה אשתקד (באותן הגדרות מדידה):
  • הוצאות המשרדים האזרחיים עלו ב-9.6%.
  • הוצאות מערכת הביטחון עלו ב-8.1%.
  1. בתקציב המקורי של המשרדים האזרחיים (בתוספת הרזרבה להתאמות בסך 3.5 מיליארד שקלים) תוכנן בשנת 2018 גידול בשיעור של 5.3% לעומת אומדן הביצוע בפועל בשנת 2017. בתקציב המקורי של מערכת הביטחון תוכנן בשנת 2018 קיטון שנתי בשיעור של 0.5%- לעומת אומדן הביצוע בפועל בשנת 2017.

 

הכנסות

  1. סך גביית המיסים בחודש מרץ הסתכמה ב-26.3 מיליארד שקלים.
  1. בתקופה ינואר – מרץ 2018 הסתכמה גביית המסים בסך של 80.8 מיליארד שקלים, גידול נומינלי של 6.3% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.
  1. הפקדות המוסד לביטוח לאומי הסתכמו בחודש מרץ בסך של 3.7 מיליארד שקלים.
  1. ההכנסות ממע"מ יבוא ביטחוני, ריבית ויתר ההכנסות הסתכמו בחודש מרץ בסך של 0.3 מיליארד שקלים.

 

מימון הגירעון

  1. בחודש מרץ היה גיוס הון נטו מקומי חיובי בסך של 3.4 מיליארד שקלים, ובחו"ל שלילי בסך 0.2-מיליארד שקלים.
  1. כתוצאה מפעילות הגירעון ומימונו ירדו יתרות הממשלה בבנקים בסך של 1.0 מיליארד שקלים.
  • בחודש מרץ 2018 הסתכמו הכנסות המדינה ממסים ב-26.3 מיליארד ש"ח.
  • בניכוי שינויי חקיקה והקדמת יבוא כלי רכב, עלו ההכנסות בשיעור ריאלי של כ-7% לעומת חודש מרץ אשתקד. הגביה ממסים ישירים עלתה ב-15% והגביה ממסים עקיפים ירדה ב-2%. עליה במסים ישירים מוסברת בחלקה ע"י החזרים גבוהים במרץ 2017. בשנת 2018 שולמו החזרים גבוהים בחודשים ינואר-פברואר. הירידה במסים העקיפים מוסברת בעיקר ע"י החזרי מע"מ גבוהים במיוחד.
  • בחודשים ינואר-מרץ 2018 הסתכמו ההכנסות ב-80.8 מיליארד ש"ח לעומת 76.1 מיליארד ש"ח בתקופה המקבילה אשתקד, גידול של 4% בשיעורי מס אחידים, דהיינו בניכוי תיקוני חקיקה, גביה חריגה והקדמת יבוא כלי רכב. ההכנסות ממסים ישירים, בשיעורי מס אחידים גדלו בכ-5%, ואילו ההכנסות ממסים עקיפים עלו ב-2%.
שיעור שינוי ריאלי בשיעורי מס אחידים
מרץ 2018 לעומת מרץ 2017 ינואר-מרץ 2018 לעומת ינואר-מרץ 2017
סה"כ הכנסות המדינה ממסים 7.1% 3.6%
1. גביית רשות המסים 6.6% 3.4%
א. מסים ישירים 15.1% 4.7%
ב. מסים עקיפים 2.4%- 2.0%
2. אגרות 36.0% 13.7%

בניכוי שינויי חקיקה, גביה חריגה ואומדן להקדמת יבוא כלי רכב בדצמבר 2016

  • לסיכום הרבעון הראשון של שנת 2018, בהשוואה לפריסת תחזית הגבייה השנתית ישנה סטייה של  כ-0.7 מיליארד ש"ח, המהווה כ-0.9% מסך הגבייה ברבעון זה.
  • נתוני המגמה מצביעים על גידול מתמשך בגביית המסים. בחמש השנים האחרונות הגבייה גדלה ריאלית בקצב שנתי ממוצע של כ-6%.

הכנסות רשות המסים בישראל

  • הכנסות רשות המסים במרץ 2018 הסתכמו ב-25.7 מיליארד ש"ח, לעומת 23.9 מיליארד ש"ח בתקופה המקבילה אשתקד. בשיעורי מס אחידים, עלו הכנסות רשות המסים בכ-7%.

הכנסות ממסים ישירים

  • ההכנסות ממסים ישירים הסתכמו ב-14.3 מיליארד ₪ לעומת 12.4 מיליארד ₪ במרץ 2017. בניכוי תיקוני חקיקה, חלה עליה של כ- 15%. העלייה החדה במסים ישירים הושפעה מירידה בהחזרי מס הכנסה בחודש מרץ 2018 לעומת חודש מרץ 2017, לאחר עלייה מהירה בחודשים ינואר-פברואר 2018 לעומת התקופה המקבילה אשתקד.
  • מס הכנסה מעצמאים ומחברות (ברוטו) – במרץ 2018 הסתכמו ב‑6.1 מיליארד ש"ח לעומת 5.5 מיליארד ש"ח אשתקד, עליה של כ- 10%. בחלוקה לעצמאים וחברות נרשמה עליה של 4% בעצמאים ושל 13% בחברות.
  • ניכויים (ניכויי מס הכנסה משכירים וניכויים במקור אחרים, כולל משוק ההון) – הגביה מניכויים במרץ 2018 הסתכמה ב-8.2 מיליארד ש"ח לעומת 7.9 מיליארד ש"ח במרץ 2017, עליה של 4%.
  • שוק ההון – במרץ 2018 נרשמה גביה בסך של 0.3 מיליארד ש"ח, עליה בשיעור של 13%. בחלוקה לפי סוגי מס נרשמה עליה בשיעור של 12% בגביה מניירות ערך ועליה של 18% בגביה מריבית.
  • מיסוי מקרקעין – ההכנסות נטו ממיסוי מקרקעין הסתכמו במרץ 2018 ב‑1.1 מיליארד ש"ח, עליה בשיעור של 4% לעומת מרץ 2017. במס שבח נרשמה עליה של 14% ובמס רכישה נרשמה ירידה בשיעור של 3%.
  • החזרים במרץ 2018 הסתכמו החזרי מס הכנסה וניכויים ב‑1.1 מיליארד ש"ח, ירידה של 31%.

הכנסות ממסים עקיפים

  • בחודש מרץ 2018 הסתכמו ההכנסות ממסים עקיפים ב-11.4 מיליארד ש"ח לעומת 11.6 מיליארד ש"ח בתקופה המקבילה אשתקד. בשיעורי מס אחידים, ירדו ההכנסות ממסים עקיפים ב-2% עקב החזרי מע"מ גבוהים במיוחד.
  • מס ערך מוסף – סה"כ ההכנסות נטו ממע"מ במרץ 2018 הגיעו ל-7.8 מיליארד ש"ח לעומת 8.0 מיליארד ש"ח אשתקד, ירידה של 6%, בעקבות החזרים גבוהים  במיוחד.
  • מס קניה יבוא – ההכנסות ממס קניה מיבוא הסתכמו במרץ 2018 ב-1.7 מיליארד ש"ח, בניכוי הקדמת יבוא כלי רכב, ירידה של 6% לעומת הכנסות מרץ 2017. ירידה זו נובעת בחלקה מביטול מס קניה על טלפונים סלולריים ואלקטרוניקה בידורית

הכנסות מאגרות משרדי הממשלה

  • בחודש מרץ 2018 הסתכמו ההכנסות מאגרות ב-0.6 מיליארד ש"ח.

נתונים ארעיים על הכנסות המדינה ממסים בחודש מרץ 2018

(במיליוני ש"ח ובאחוזים)

מרץ ינוארמרץ שיעור שינוי ריאלי (באחוזים
2017 2018 2017 2018 מרץ ינוארמרץ
סה"כ מסים, בהגדרות תקציב 24,358 26,297 76,044 80,837 7.9 6.2
מסים ישירים, בהגדרות תקציב 12,370 14,264 41,251 43,395 15.2 5.1
מסים ישירים, בהגדרות רשות המסים 12,811 14,148 42,208 43,974 10.3 4.0
מס הכנסה וניכויים נטו 11,485 12,743 38,186 39,966 10.8 4.5
מס הכנסה וניכויים ברוטו 13,067 13,831 41,679 43,863 5.7 5.1
בניכוי החזרי מס הכנסה והחזרי ניכויים 1,582 1,088 3,492 3,897 -31.3 11.4
ניכויים מריבית 67 79 355 424 18.4 19.3
ניכויים מניירות ערך 209 234 506 606 11.7 19.6
בניכוי החזרי ריבית 5 7 15 19 32.9 23.9
מסי נדל"ן נטו 1,055 1,100 3,176 2,997 4.1 -5.8
התאמה להגדרות התקציב -441 116 -957 -579 .. ..
מסים עקיפים, בהגדרות תקציב 11,553 11,441 33,195 35,621 -1.1 7.2
מסים עקיפים, בהגדרות רשות המסים 11,554 11,325 33,185 35,676 -2.1 7.4
מע"מ נטו, לא כולל מע"מ יבוא בטחוני 8,021 7,755 24,057 25,274 -3.4 4.9
   מע"מ יבוא 3,720 4,107 10,624 11,990 10.3 12.7
   מע"מ מקומי 7,712 7,822 23,040 23,510 1.3 1.9
   החזרי מע"מ 3,411 4,174 9,607 10,226 22.2 6.3
ס"ה מסי יבוא ללא מע"מ 1,878 1,923 4,534 5,915 2.3 30.3
   מכס 248 245 775 743 -1.3 -4.3
   מס קניה יבוא 1,630 1,678 3,759 5,172 2.8 37.4
ס"ה מסים מקומיים ללא מע"מ 1,655 1,647 4,594 4,487 -0.6 -2.5
   מס קניה מקומי 30 24 72 70 -20.1 -2.9
   מס דלק 1,588 1,584 4,392 4,290 -0.4 -2.5
   מס טבק 37 39 130 127 5.3 -2.4
התאמה להגדרות התקציב -1 116 10 -55 .. ..
אגרות ותשלומי חובה אחרים 435 592 1,598 1,821 36.0 13.8