חדשות    

הכרטיסים החוץ בנקאיים הופכים לכרטיסים יותר מבוקשים

אף על פי שכדאי יותר לכל אדם שיחזיק רק בכרטיס אשראי אחד ולא ייסחב עם כרטיסים רבים, הגורמים לו לשלם על כרטיסים רבים שהוא לא צריך, קדחת המבצעים גורמת ליותר ויתר ישראלים לנהור אל הכרטיסים החוץ בנקאיים. אלו כוללים מבצעי 1+1 ומועדונים של הקמעונאיות הגדולות בין היתר.

 שופרסל  למשל, שהעבירה את מועדון כרטיס האשראי שלה לכאל , הנפיקה לכ־565 אלף לקוחות הרשת את כרטיס האשראי המשותף שלה. ברבעון השני רשמה שופרסל הכנסות של 24 מיליון שקל מכרטיס זה, עלייה של 26.3% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. הרווח התפעולי הסתכם ב־14 מיליון שקל בהשוואה להפסד של 2 מיליון שקל ברבעון המקביל

בשנה האחרונה נרשמה עלייה חדה יותר בכמות הכרטיסים החוץ־בנקאיים בהשוואה לאלו הבנקאיים. כך למשל, מיוני מספר הכרטיסים הבנקאיים שכאל מתפעלת עלה ב־6.3% ל־1.5 מיליון בעוד החוץ־בנקאיים שתחתיה זינקו ב־17% ל־1. מיליון, כאמור בזכות מועדון שופרסל שאותו הצליחה כאל להעביר אליה מלאומי קארד . גם מספר הכרטיסים הבנקאיים הכולל של מקס ירד בשנה זו  – של 0.6% ל־1.4 מיליון כרטיסים בעוד מספר הכרטיסים החוץ בנקאיים שתחתיו עלה ב־9.5% ל־690 אלף, לכך תרם מועדון פוקס.

בישראכרט אומנם יש צמיחה של 2.7% בכרטיסים הבנקאיים הפעילים בשנה זו ל־3 מיליון אך הצמיחה הגדולה יותר  – יותר מפי 3 – היא בכרטיסים החוץ־בנקאיים – של 9% ל־985 אלף. אצלה אחד המועדונים החזקים הוא מועדון סופר־פארם.

בניגוד לעבר שבו אנשים  החזיקו בחוץ בנקאיים אך לא השתמשו בהם היום גם משתמשים בהם יותר. כך למשל מחזור הגיהוצים בכרטיסים הבנקאיים של כאל עמד במחצית על 35.5 מיליארד שקל, עלייה של 10% לעומת המחצית המקבילה בשנה שעברה, בעוד מחזור השימושים בכרטיסים החוץ־בנקאיים זינק ב־27% ל־15 מיליארד שקל. כך גם אצל ישראכרט – המחזיקה בכ־50% מהכרטיסים הפעילים במערכת. במחצית הראשונה של 2019 גיהצו בכרטיסים הבנקאיים של ישראכרט עסקאות ב־66.5 מיליארד שקל – 6.7% יותר מהתקופה המקבילה אשתקד אך היקף השימוש בכרטיסים החוץ־בנקאיים שלה זינק ב־13.6% ל־13.9 מיליארד שקל.

החוץ בנקאיים אומנם לא מאיימים על הכרטיסים הבנקאיים, אך קצב הצמיחה של החוץ־בנקאיים גדל ולטובת הקמעונאיות הגדולות. בסך הכל מחזור העסקאות בכרטיסים החוץ בנקאיים זינק ב־14.5% ל־39 מיליארד שקל במחצית הראשונה בהשוואה למחצית המקבילה. כמו כן מספר הכרטיסים החוץ־בנקאיים הכולל הגיע ל־3 מיליון, עלייה של 12% בהשוואה למחצית המקבילה. לעומת זאת מספר הכרטיסים הבנקאיים הגיע ל־6 מיליון, עלייה של 2.8% לעומת המחצית המקבילה. מחזור העסקאות בכרטיסים הבנקאיים הגיע ל־133 מיליארד שקל, עלייה של 7% לעומת התקופה המקבילה.

חברות כרטיסי האשראי, שזה מכבר השתחררו מהבנקים,  זקוקות מאוד הן לבנקים והן לענקיות הקמעונאות ולכן הן חולקות עמן עמלות. עם היפרדות  הבנקים מחברות האשראי הן דוחפות יותר את הכרטיסים החוץ בנקאיים גם כדי שירוויחו יותר מהאשראי המוענק על ידי החברות