חדשות    

המדינה תעודד תחרות: הסדרי הבלעדיות בקניונים יבוטלו

מעודכן ל-11/2019

שר הכלכלה אלי כהן מבקש לבטל את ההגנה שמקבלות רשתות חזקות, בדמות איסור פתיחת סניפים של המתחרים – "שימוש בבלעדיות הוא כלי לחסימת מתחרים ולצמצום ההיצע על חשבון הצרכנים"

משרד הכלכלה פועל לביטול הסדרי הבלעדיות של רשתות במרכזים מסחריים, שמעניקים להן הגנה מפתיחת סניף של רשת מתחרה. במכתב ששלח לממונה על התחרות מיכל הלפרין, הנחה שר הכלכלה אלי כהן את הלפרין לקדם הליך שיבטל את הסדרי הבלעדיות של רשתות במרכזים מסחריים. "על רקע מקרים שהובאו לידיעתי, בהם תופעת הסכמי בלעדיות בין רשתות למרכזים מסחריים תופסת חלק לא מבוטל מההסכמים, הריני לבקשך להפעיל את שיקול דעתך לקידום הליך שיבטל את הבלעדיות של כל הרשתות במרכזים המסחריים באופן גורף, למעט הגנת ינוקא לעסקים קטנים"", כתב כהן.

כהן מבקש למעשה לתקן את חוק התחרות באופן שיבטל את הבלעדיות באופן גורף, למעט עבור עסקים שמחזור המכירות שלהם הוא עד 100 מיליון שקל. לשיטתו של השר, במקרים שבהם תהיה בקשה לבלעדיות ומחזור המכירות של החברה הוא מעל 100 מיליון שקל, יידרש אישור מראש להסדר בלעדיות זה.

"לעמדתי, ביטול הבלעדיות הוא צעד חשוב להגברת התחרות, כניסה של שחקנים חדשים והגדלת המגוון באופן שייטיב עם הצרכנים. שהרי שימוש בבלעדיות מהווה כלי לחסימת מתחרים ולצמצום ההיצע על חשבון הצרכנים", ציין.

מיכל הלפרין ושר הכלכלה אלי כהן. דרישה לתקן את חוק התחרות מיכל הלפרין ושר הכלכלה אלי כהן. דרישה לתקן את חוק התחרות

הסדרי הבלעדיות שמעניקים קניונים לרשתות חזקות, כגון שופרסל ומקדונלד'ס, מאפשרים להן לפעול בקניונים ללא מתחרים. הנזק שגורמים הסדרי הבלעדיות ידוע לרשות לתחרות, ולמרות זאת טרם נרשמו מהלכים גורפים לשינוי המצב. רק ביולי אשתקד קנסה רשות התחרות את שופרסל ב־8.9 מיליון שקל וחייבה אותה לבטל בתוך חצי שנה את הסדרי הבלעדיות שיש ל־180 מסניפיה בקניונים וברשתות מסחריות. אלא שהרשות התירה לה בדלת האחורית להמשיך את הבלעדיות בסניפים חדשים, למשך שלוש שנים.

שנה קודם לכן הגיעה רשות התחרות לצו מוסכם עם סופר פארם, שבמסגרתו איבדו 120 סניפים ותיקים של סופר פארם את הבלעדיות המוקנה להם בחוזי השכירות עם הקניונים. בהמשך ישתחררו מיקומים נוספים מהגנת הבלעדיות. אלא שגם במקרה זה הרשות לא ביטלה לחלוטין את הבלעדיות, והותירה לרשת הגנה שלוש שנים לכל סניף שתפתח. זאת בעקבות טענת הרשת להשקעה הכספית הגבוהה הנדרשת ממנה בהקמת חנות חדשה.

למעשה הנזק שנגרם לתחרות ידוע לרשות זה למעלה מעשור, שכן כבר ב־2005 קבעה רשות ההגבלים העסקיים כי הסדר בלעדיות במקרקעין בין בנק דיסקונט לבין קניון הראל במבשרת ציון מהווה הסדר כובל אסור. אלא שלא ננקטו צעדים גורפים לביטול הסדרים מסוג זה.

רשות ההגבלים שמה סוף לבלעדיות של שופרסל במרכזים ובקניונים; שופרסל נקנסה ב-9 מיליון שקל