חדשות    

המועצה לצרכנות מתנגדת למעבר מדואר פיזי לדיגיטלי, ללא הסכמת הצרכנים

מעודכן ל-07/2020

המנכ"ל עופר מרום: "מעבר גורף לדיוור דיגיטלי עלול להיות הרסנית לציבור חסר אוריינות דיגיטלית – במיוחד כשמדובר בציבור מוחלש כאזרחים ותיקים"

 מנכ"ל המועצה לצרכנות עופר מרום הביע את התנגדותו בוועדה לפניות הציבור בנושא  מעבר אזרחים למשלוח דואר דיגיטלי  כברירת מחדל, בטענה שהדבר יכול לפגוע באוכלוסייה שאין לה יכולת להתמודד עם מיומנויות טכנולוגיות.

 עם פרוץ משבר הקורונה, פנו גורמים פיננסיים וגופים בתחום התקשורת – ובהם בנקים, חברות אשראי וחברות אינטרנט וסלולר – לרגולטורים, בבקשה לאפשר  להם לעבור מדיוור באמצעות הדואר לדיוור מקוון.  משרד התקשורת דחה את בקשת חברות התקשורת לשלוח חשבוניות דיגיטליות ללקוחות פרטיים כברירת מחדל , אלא אם הצרכן בחר אחרת.

עופר מרום שהתנגד כאמור למעבר הגורף, אמר בנושא:  " העברת הדיוור לאמצעים דיגיטליים עלולה להיות הרסנית לציבור שחסרה לו  אוריינות דיגיטלית, במיוחד כשמדובר בציבור מוחלש כאזרחים ותיקים. דיוור דיגיטלי הממוען לאוכלוסייה שאין לה יכולת להתמודד עם מיומנויות טכנולוגיות עלול לנזק את הצרכן, שיכול לקבל הודעה על תום מבצע או שירות והעלאת התעריף למייל שבו הוא לא עושה שימוש כלל.

מרום המשיל משלוח הודעות לכתובת שהנמען לא פתח לעצמו ולא אישר כי ברצונו לקבל אליה הודעות ל"הכנסתה של הודעה לפתק בבקבוק והשלכתו למרחבי הים, או שמא נאמר מרחבי האינטרנט", והוסיף כי "אין בכך די".

בנק ישראל קבע כי משלוח דיגיטלי יהיה אפשרי בכמה תנאים, ובהם:  הסכמה מפורשת מהלקוח לקבל מידע אישי באמצעים דיגיטליים,  הוכחה ברורה כי הלקוח נוהג באופן שוטף ועקבי לקבל ולפתוח את פירוט העסקאות החודשי באמצעים דיגיטליים, וכי הלקוח עודכן בדואר או בדרך אפקטיבית אחרת  על המעבר למשלוח דיגיטלי.  עוד קבע בנק ישראל כי הודעה על השינוי באמצעות ההודעות השוטפות אותם נוהגים מנפיקים לשלב בפירוט העסקאות החודשי, לא  תחשב לגילוי נאות לצורך העניין.

המועצה לצרכנות מתנגדת למעבר גורף לדיווח דיגיטלי כברירת מחדל, ללא הסכמתו המפורשת ומראש של הצרכן, כשהדין קובע כי הצרכן הוא זה שיבחר את הדרכים לקבלת הדיווחים (למשל ברישיונות חברות הסלולר, תקנות כרטיסי חיוב, בחוק הגנת הצרכן).

בעניין זה התקבלו במועצה תלונות רבות של צרכנים שהלינו שהחברות שעימן התקשרו מעבירות להם הודעות וחשבוניות ב"איזור האישי" של הלקוח באתר החברה, בלי שהצרכן מודע לכך שזו ברירת המחדל לפי התנאים הכלליים של החוזה.

עמדת המועצה היא שצעד כזה, ללא בדיקה פרטנית כי הצרכן הסכים לקבל מידע או דיווח באופן דיגיטלי ו/או בכתובת דוא"ל שבה הוא אכן עושה שימוש – מסכל את מטרת החוק שהיא יידוע הצרכן בזמן אמת, ואף עלול להסב נזק רב לאוכלוסיות מוחלשות שאינן עושות שימוש באמצעים דיגיטליים.

מהן זכויות הצרכנים ואיך ללמוד צרכנות נבונה

צג דיגיטלי על מחירי מוצרים? לא אם שואלים את המועצה לצרכנות