חדשות    

המועצה לצרכנות נלחמת בשימוש בחומרים מסוכנים: "דרושה ענישה חמורה עד לסגירת עסק"

FREEPIK
מעודכן ל-04/2021

זאת בעקבות הפרסומים השבוע על אישה בת 32 שאושפזה במצב קשה לאחר שנפגעה מהחלקת שיער בחומרים אסורים לשימוש

המועצה הישראלית לצרכנות מחריפה את מאבקה בשימוש בחומרים אסורים ומסוכנים: לנוכח הפרסומים השבוע על אשפוזה של אישה בת 32  במצב קשה, בעקבות אי ספיקת כליות שנגרמה על פי החשד בשל חומר פעיל שנמצא ב"החלקת שיער הודית", דורשת המועצה לצרכנות לתקן את החוק ולהחמיר את הענישה כנגד מספרות שבהן התגלה שימוש בחומרים לא מאושרים. "הדרך היחידה למנוע שימוש בחומרים שלא אושרו על ידי משרד הבריאות היא ענישה חמורה עד לסגירת העסק", הודיעו במועצה בנחרצות.

במועצה לצרכנות ביקשו להבהיר כי האירועים שמתפרסמים מעת לעת על פגיעה קשה בבריאות הציבור בעקבות שימוש בחומרים אסורים, ותלונות המתקבלות במועצה לצרכנות  על טיפולים כושלים  בהחלקת שיער, מעלים חשש לכשל חמור בהגנת הציבור.

החוק אוסר על ייבוא וההחזקת תמרוקים ללא אישור משרד הבריאות, אולם העונש על עבירה מסוג זה אינו מרתיע כלל: שנת מאסר אחת, קנס או עיצום כספי של עשרות אלפי שקלים בלבד – בעוד שבמדינות אחרות הקנס גבוה מאוד והרשויות רשאיות לסגור את בית העסק של המפר.

על רקע הסכנה הממשית לבריאות הציבור, עמדת המועצה הישראלית לצרכנות היא שהדרך היחידה למנוע את ייבוא שימוש בחומרים מסוכנים שלא אושרו על ידי משרד הבריאות היא ענישה מתאימה ואכיפה קפדנית למניעת הפרת החוק (ביקורות במרפאות או במספרות). כמו כן, במועצה סבורים כי  יש לתקן את החוק בדחיפות, להגדיל את הקנס והעיצומים הכספיים באופן משמעותי בגין עבירה מסוג זה, ואף לקבוע כי יינתן צו מנהלי לסגירת בית העסק. בנוסף, המועצה דורשת לפעול מיידית ולבצע פעולות אכיפה – כולל בדיקת המספרות, על מנת לאתר הפרות מבעוד מועד.

 

במקביל, המועצה דורשת מבעלי מספרות לשמור על הגינות ואחריות בטיפול בלקוחות, לעדכן על סכנות הכרוכות בשימוש במוצר – אם יש כאלה, להשתמש במוצרים מותרים בלבד ולפעול רק על פי  הוראות השימוש. "זכותו של צרכן שבית עסק ינהג כלפיו בשקיפות וביושר, בלי לנסות להטעותו ובלי לנצל את חולשותיו ומצוקתו", הם מבהירים ומוסיפים: "זכותו של בעל עסק לרווחים כפופה לזכותו של הצרכן להגינות. המועצה תסייע לצרכנים שנפגעו בייעוץ משפטי ובסיוע בהגשת תביעה נזיקית.

"במצב הנוכחי, הציבור בסכנה ממשית ועל הצרכנים להיזהר שבעתיים מטיפולים כאלה ואחרים, ולברר באתר משרד הבריאות שהתכשירים בעלי אישור כדין, בדיקה שאינה פשוטה כלל.

המועצה לצרכנות – יותר תלונות מהצרכנים בשנת 2020, יותר כספים הוחזרו לצרכנים