חדשות    

המלחמה בגירעון: ביטול ההטבה על היברידיות ואגרת גודש

רכב היברידי

שתי תוכניות לצמצום הגירעון ייקרו את הרכב: ביטול ההטבה על ההיברידיות ואגרת גודש

בעקבות הגירעון ולפני כניסת השר החדש נודע כי מאחורי הקלעים מגבש הדרג המקצועי באוצר תוכנית לצמצום, עד כדי ביטול, הטבת המס לרכב היברידי רגיל ונטען (פלאג-אין), שעשויה להיכנס לתוקף כבר בינואר 2020 בכפוף להחלטת שר האוצר. תוכנית זו הייתה אמורה להיכנס כבר השנה אך נדחתה. עוד נודע כי באוצר פועלים להטלת "אגרת גודש".

. אגרת גודש מקודמת כיום בלי הרבה יח"צ באוצר וברשות המסים. היא כנראה תתבסס על מפה ארצית של אזורי גודש "אדומים" שבהם מרבית העומסים בארץ על פי השעות שבהן חלות.

באוצר מעוניינים במס משתנה, כלומר אגרת גודש  מדורגת בהתאם לעומסים בזמן אמת בקטע כביש מסוים. המכשולים העיקריים הם טכנולוגיים ומשפטיים.

נוסעים יחד, רכבים שיתופיים ורכבי שירות יזכו לפטורים ולהנחה ממס

בשלב הראשון, מעוניינים באוצר,  ייקבעו כנראה תעריפים קבועים של אגרת גודש בהתאם לשעת הנסיעה, מקום הנסיעה וסוג הרכב.  עוד שוקלים פטור ממס, או הפחתה במס  בהתאם למספר האנשים שנמצאים בפועל ברכב, כדי לעודד אנשים לנסוע יחד. יינתן גם פטור לכלי רכב שיתופיים – כמו אובר- אם אלו ייכנסו לישראל. בנוסף, ככל הנראה יגבו תעריפים מופחתים מרכבי שירות, דוגמת רכבי טכנאים וכו'.

אגרת גודש רק חמישה ימים בשוע

אגרת הגודש תוטל בשלב הראשון רק במשך חמישה ימים בשבוע,ובעתיד תיבחן שוב הרחבה בהתאם להתפתחות העומסים בסופי השבוע.

איך זה עובד? בשתי דרכים. הראשונה היא אוטומטית  באמצעות תשתית "כביש חכם" אלקטרונית ותקשורת V2X  – תקשורת אלחוטית מהרכב לתשתית ומעתיקה  כבישי אגרה "חכמים" בעולם.

המס אמור להיות מוחל בתוך כ-18 עד 24 חודשים מרגע קבלת החלטת ממשלה בנושא. בתחילה ייערך מכרז בינלאומי להצטיידות בחומרה ובתוכנה. אלה יכללו בין השאר "קופסאות תקשורת שחורות" לרכב, שמבוססות על GPS או אמצעי מיקום נוספים, תשתית אלחוטית לכבישי מס הגודש ותוכנת BILLING.

התקנת "הקופסאות השחורות" לרכבת תחויב כחלק מאבזור החובה של כל רכב חדש שייצא מאתרי המסירה של היבואנים.

איך יאכפו את התקנת הקופסה השחורה

כדי שנהגים יתקינו את הקופסה השחורה, כלי רכב ישנים יחויבו להצטייד ברכיבים כאלה כתנאי למעבר טסט השנתי. הקופסה בשווי עשרות דולרים תסובסד כחלק מתקציב התוכנית שנאמד בכמה מיליארדי שקלים.

באוצר אומרים שמיסוי הגודש לא אמור להגדיל את סך הגבייה ממיסי רכב,  והפער יקוזז באמצעות הפחתת מסי רכב אחרים. התוכנית היא להפחתה משמעותית באגרות הרישוי השנתיות לרכב, ובמטרה שהמס יעבור בצורה חלקה יותר. עדיין נראה פחות סביר שהמדינה תחליט לקצץ מסים, הן בגלל הגירעון הגדל והן בגלל עלות הבחירות.

באוצר מתכננים כאמור גם לבטל את הטבת המס על הרכבים ההיברידיים. כיום תקרת מס קנייה על הרכבים ההיברידיים הרגילים עומדת על 30% ו-20% על רכבי הפלאג-אין. זאת, במקום 82% לרכב רגיל.

כיום כבר ההיברידיות והחשמליות מגיעות לנתח שוק של כ-18% מכלל השוק. התחזית היא שעלות הטבת המס הזו תסתכם  בפועל בכ-750 עד 900 מיליון. ההטבה ניתנת בצו זמני, ואם זה לא יחודש, המשמעות היא מיסוי מלא להיברידיות בגובה 82%.

להבדיל מביטול, הפחתת ההטבה נראית סבירה יותר. בכמה? תלוי  בעומק הגירעון התקציבי ובדחיפות של האוצר לסגור אותו. הערכות  מדברות על ביטול הטבות המס במספר שלבים. בפעימה הראשונה, בינואר 2020, יעלה מס הקנייה על רכב היברידי לסביבות 50%-60% ועל רכבי פלאג-אין לכ-40%. הרכב החשמלי "נטו" ימשיך ככל הנראה ליהנות ממלוא ההטבה – 10% מס קנייה בלבד – בעיקר כי ההיצע שלו נמוך ביחס להיברידי.
בסופו של דבר, כל המהלכים הללו ייקרו את ענף הרכב, בין היתר זו המטרה של משרד התחבורה, כך להוריד יותר ויותר רכבים מהכביש ולהקל הן על הפקקים והן על זיהום האוויר. אלא שהאיטנרס של האוצר ורשות המסים הוא די הפוך.