חדשות    

המלצות לאוצר להקלות בהיתרי הבנייה – זה מעט מדי

המועצה הארצית לתכנון ובנייה החליטה  השבוע להמליץ לשר האוצר על כמה תיקונים באופן הגשת בקשות לקבלת היתר בנייה . כך שתוקל הסחבת הביורוקרטית.

השינוי העיקרי הוא ביטול החובה להשתמש בחתימה אלקטרונית בכל בקשה שמוגשת לוועדה מקומית. עוד  הומלץ לאפשר להגיש הסכמות של בעלי זכויות בקרקע באופן ידני ולא רק בערכת המקוונת; יתר על כן,  הוארכה התקופה שמאפשרת לרשויות מקומיות להשתמש במערכת רישוי מקוונת שהם פיתחו, במקום במערכת המקוונת של מינהל התכנון שנחשבת מסורבלת.

עם זאת, בענף אומרים שזה לא מספיק ומדובר בשינויים קוסמטיים שלא יקצרו את משך הזמן הנדרש להוצאת היתר הבנייה.  העיכוב נגרם משתי סיבות עיקריות: הראשונה, המתנה ממושכת בתור לשיבוץ בדיון בוועדה המקומית לתכנון ולבנייה. הסיבה השנייה שנדרשים אישורים נוספים טרום השיבוץ לדיון בוועדה, למשל נספח תנועה, פיתוח, אישורי בנייה ירוקה, נספח אשפה/תברואה ועוד. כל אלה דורשים זמן רב  עד לאישורם על ידי המחלקות השונות. הכוללים גם דרישות סותרות.

השבוע גם התבשרנו שהגוף שאמור להאיץ את מיזמי ההתחדשות העירונית ויוצא בהצהרות חדשים לבקרים, הוותמ"ל, מספק מעט מאוד היתרי בנייה. בחמש שנים הוועדה הכריזה על 115 מתחמים ואישרה את בנייתן של כ-367 אלף דירות בישראל, מתוכן כ-185 אלף במחוז מרכז ותל אביב. אלא שבשטח שווקו כ-35 אלף דירות בלבד (דרך רשות מקרקעי ישראל ו"דירה להשכיר"), מתוכן כ-13 אלף דירות במחוז הדרום. כך עולה ממחקר של מדלן ישראל.

מאז אישור חוק הוותמ"ל בקיץ 2014 אושרו 40 מתחמים לבנייה מועדפת במחוז המרכז עם כ-144 אלף דירות. במחוז תל אביב אושרו 16 מתחמים בהם כ-41 אלף דירות. במחוז דרום אושרו 18 מתחמים עם 76 אלף דירות, ובמחוז ירושלים אושרו שלושה מתחמים עם 2,400 דירות.

המלצת הוועדה הבין-משרדית: אדריכלים ומהנדסים ייתנו היתרי בנייה

קבינט הדיור אישר צעד לזירוז הוצאת היתרי בניה; האם עכשיו הבנייה תתקצר?