חדשות    

המלצת הוועדה הבין-משרדית: אדריכלים ומהנדסים ייתנו היתרי בנייה

 

נראה כי הוועדה הבין-משרדית בתחום התכנון תמליץ על הפרטת היתרי הבנייה. על פי התוכנית,  מהנדסים אזרחיים או אדריכלים יחתמו על היתרי הבנייה במקום הוועדות המקומיות ברשויות המקומיות.

ההמלצה על הרפורמה הזו נולדה לצד בחינת מכוני בקרה פרטיים, שבוחנים היבטים בטיחותיים והנדסיים בתוכניות הבנייה שמגישות חברות הבנייה.  הוועדה ממליצה שאפשר יהיה להפיק היתר בנייה באופן עצמי על ידי איש מקצוע רק לאחר שהתוכנית קיבלה את אישור מכון הבקרה. תנאי נוסף הוא תשלום כל האגרות וההיטלים לוועדה המקומית.

האדריכלים יהיו מוסמכים בעלי ותק מקצועי של חמש שנים לפחות. משמעות ההמלצה היא כי מסלול הרישוי העצמי יאפשר דילוג משמעותי על שלב העבודה מול הרשויות המקומיות בהליך הוצאתם של היתרי בנייה — שלב המהווה כיום צוואר בקבוק שמעכב את התחלות הבנייה בשוק הדיור.

אין המשמעות שייוותר תפקידן של הוועדות המקומיות, כי הוועדה המקומית של העירייה תמשיך לשמש כגוף אכיפה. היא תוכל להורות על הפסקת עבודה אם תגלה פרויקט שנבנה בחריגה מתוכנית או מהיתר בנייה. עוד יתאפשר לה לשלול רישיון ממומחה אם יתברר כי הוציא היתר בנייה שאינו תואם לתוכנית בניין עיר.

 ההליך החדש נוגע רק לתוכניות לבניית בניינים בני עד 9 קומות, ורק בתנאי שהבקשה להיתר בנייה תואמת את התב"ע התקפה. רישוי לא יתאפשר במקרה שבו היזם מבקש הקלות, דהיינו תוספת זכויות בנייה על אלו המאושרות בתב"ע.

הוועדה גם ממליצה שהיזמים יערכו שומה להיטל השבחה, אז הוועדה המקומית תוכל להגיש שומה נגדית תוך שנה. בכל מקרה הליך בירור תשלום היטל ההשבחה לא ימנע את המשך קידום תוכנית הבנייה.

הצוות שגיבש את ההמלצות האלה מונה נציגים מאגף תקציבים משרד האוצר, ומטה הדיור במשרד האוצר, מנהל התכנון, ומשרד המשפטים. לדיונים זומנו גם נציגים מהתאחדות בוני הארץ, ואיגוד המהנדסים.  היא נועדה להאיץ את ההליכים להוצאת היתרי בנייה, משום שהזמן שחולף עד הוצאת היתר בנייה נחשב ארוך במיוחד בהשוואה בינ"ל. בתחום זה ישראל מדורגת 41 בקרב מדינות ה-OECD, הזמן הממוצע להוצאת היתר בנייה הוא 207 ימים, לעומת 153 ימים בממוצע במדינו אחרות בארגון.

עם זאת, ההמלצות זוכות כבר כעת להתנגדות רשמית וחריפה ממרכז השלטון המקומי, פורום ה–15 (גוף המאגד את 15 העיריות בישראל שאינן מקבלות מענקי איזון), ומרכז המועצות האזוריות, באופן שמעורר ספק באשר ליכולת ליישם אותן. על פי ההערכות, בחודשים הקרובים, לאחר שיונחו ההמלצות על שולחן האוצר, צפויה המערכת הפוליטית לספוג מסכת לחצים משמעותית מצד ראשי הרשויות המתנגדים למהלך.

שכונת נווה גולן, תתחדשי, קיבלת היתר בנייה לתמ"א 38

תביעה נגד יזם שלא קיבל היתר בנייה בפלורנטין

שימוש חורג מהיתר בנייה אינו עילה לחיוב בהיטל השבחה