חדשות    

המפקחת על הבנקים, ד"ר חדוה בר, תפרוש בחודש אפריל

מעודכן ל-12/2019

הודיעה כי תקדים את פרישתה ותסיים את תפקידה שלושה חודשים לפני תום הקדנציה ביולי 2020 – בתום כהונה של חמש שנים במסגרת תפקידה הגדירה דגשים לעבודת הפיקוח ופעלה לחיזוק יציבות המערכת הבנקאית; ייתכן שתחזור למגזר העסקי בתום תקופת צינון

המפקחת על הבנקים, ד"ר חדוה בר, ביקשה מנגיד בנק ישראל לסיים את תפקידה ב-15 לאפריל 2020, בתום קדנציה של כחמש שנים.

ד"ר בר נכנסה לתפקיד בשנת 2015, והגדירה סדרה של דגשים לעבודת הפיקוח על הבנקים: המשך שמירה על יציבות המערכת הבנקאית; קידום פרו-אקטיבי של התחרות בתחומי הבנקאות – בין השאר באמצעות שינויים מבניים והסרת חסמים; שמירה על הוגנות המערכת הבנקאית כלפי לקוחותיה; קידום ההתייעלות במערכת הבנקאית; ועידוד חדשנות ואימוץ  טכנולוגיות חדשות על-ידי המערכת הבנקאית.

הצעדים העיקריים שביצע הפיקוח בתקופת כהונתה של בר יישמו דגשים אלו הלכה למעשה: הפיקוח הוביל, במסגרת יישום דו"ח ועדת שטרום ומעבר לכך, את הפרדת שתי חברות כרטיסי האשראי מהבנקים הגדולים, הפחתת הדרישות הרגולטוריות מגופים חדשים ובעקבות זאת מתן רישיון לבנק חדש ולשני סולקים חדשים, חיזוק הבנקים הבינוניים בתחרות ועוד.

בנוסף לאלה, הפיקוח מקדם פרויקטים תשתיתיים כגון המערכת להקלת המעבר מבנק לבנק, ו"בנקאות פתוחה". הפיקוח תמרץ את המערכת הבנקאית להתייעלות שבאה לידי ביטוי בירידה משמעותית במספר העובדים ושיפור ביחסי היעילות של הבנקים. במקביל, הפיקוח התאים את הרגולציה כדי לתמרץ את הבנקים לבצע טרנספורמציה דיגיטלית ולהתאים את המודל העסקי למהפכה הטכנולוגית הרביעית.

השינויים שהוביל הפיקוח אפשרו לבנקים למנף את הטכנולוגיה לטובת שיפור השירות ללקוחות, והציבור הגדיל מאוד את היקף הפעולות הבנקאיות שהוא מבצע באמצעים דיגיטליים. הפיקוח פעל לשיפור ההוגנות ביחסים בין הבנקים ללקוחות, בין השאר באמצעות הוראות המגדירות את אופן ההתנהלות של הבנקים בעת מתן אשראי ובעת גביית חובות, וגם באמצעות רתימת המערכת הבנקאית לסיוע ללקוחות מבוגרים במעבר לעולם הדיגיטלי, וסיוע לנשים מוכות הסובלות מאלימות כלכלית.

במקביל לפעולות אלו, המשיך הפיקוח לפעול לחיזוק יציבות המערכת הבנקאית, תוך היערכות לניהול הסיכונים החדשים, באמצעות חיזוק ההיערכות לסיכוני סייבר, חיזוק הממשל התאגידי והדירקטוריון ופעולות נוספות.

ד"ר חדוה בר אמרה במעמד ההודעה: "אני מסיימת את תפקידי בתחושת סיפוק לאור העובדה שקידמנו שינויים תשתיתים רבים שאת פירותיהם משקי הבית והעסקים כבר התחילו להרגיש, וחלקם יבשילו ויורגשו בהדרגה בשנים הקרובות. במקביל, חיזקנו את היכולות של הפיקוח על הבנקים והבנקים עצמם בניהול הסיכונים החדשים המתפתחים, ובראשם סיכוני סייבר וטכנולוגיה".

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, הודה לבר על תקופת כהונתה בתפקיד ואמר: "חדוה ידעה לאזן במיומנות ובמקצועיות בין הצרכים של כל השחקנים במערכת, ולשרת את האינטרס הציבורי על הצד הטוב ביותר".

חדוה בר מספקת חמצן לשוק הנדל"ן

חדוה בר – נפריד את חברות כרטיסי האשראי מהבנקים