תוכן ממומן    

המשברים הכלכליים שהטביעו את חותמם בהיסטוריה

FREEPIK

המשבר הכלכלי האחרון, שהיכה בעולם בעקבות מגפת הקורונה והוביל לפיטורים ההמוניים, הוא ממש לא הראשון שהיכה בכלכלה העולמית. קדמו לו משברים רבים, אשר חלקם התרחשו בשל אסון חקלאי או נפילת שוק המניות. במאמר זה נפרט על שלושה משברים כלכליים שהטביעו חותם בהיסטוריה: משבר תפוחי האדמה באירלנד, נפילת הבורסה ב-2008, ובועת הצבעוניים בהולנד.

 הרס יבול תפוחי האדמה באירלנד

לימודי כלכלה הם צוהר לעולם מקביל. ללא הבנה בכלכלה קשה מאוד להכיר באמת את הכוחות השולטים בעולם, ולדעת כיצד הם ינווטו אותו בעתיד. חלק מלימודי הכלכלה חייב לכלול היכרות מעמיקה עם משברים כלכליים ושינויים היסטוריים בתחום. למרות שהשוק המודרני שונה באופן מהותי מהשוק הפיננסי בעבר, בני האדם נשארו אותו הדבר, ופועלים על פי אותם דחפים ורגשות. אחד המשברים הכלכליים החריפים ביותר בהיסטוריה של אירופה, התרחש דווקא באירלנד. כלכלת האי העני הייתה מבוססת במידה רבה על גידולי תפוחי אדמה. הסיבה לכך הייתה מכיוון שתפוחי אדמה מניבים כמות קלוריות גבוהה ביותר ליחידת שטח, ואינם דורשים עיבוד יקר כמו חיטה. לכן, הגידול התקבל בהתלהבות באי העני לאחר שיובא מאמריקה. ההסתמכות הרבה של תושבי האי על גידול תפוחי אדמה הייתה בעוכריהם, כאשר מחלה הובילה למוות של רוב השתילים, ולרעב אדיר שגבה קורבנות רבים. המשבר הוא דוגמה לסכנה של הסתמכות על ענף אחד בלבד בלי לגוון את מקורות ההכנסה.

המשבר הכלכלי של 2008

המשבר הכלכלי של 2008 כבר נחשב להיסטוריה עבור רבים, אך מדובר במשבר כלכלי אשר את תוצאותיו אנחנו חשים עד עצם היום הזה. המשבר נוצר למעשה בעקבות מדיניות מתן הלוואות לא אחראית של הבנקים. כתוצאה מכך, רבים החלו להשקיע באופן אגרסיבי את כספי ההלוואות שניתנו להם בשוק המניות, מתוך מטרה לצבור רווח מהיר. נפילתו של שוק המניות, אשר התרחשה עקב גילוי של מספר ברוקרים שהונו את לקוחותיהם, הייתה מהירה. נפילת השוק הובילה לכך שאמריקאים רבים, גם כאלה אשר התנהלו פיננסית בצורה שקולה, איבדו בבת אחת את רוב הונם. הבנקים נאלצו להיסגר, ולא היו מסוגלים לעמוד בהתחייבויותיהם ללקוחות או להחזיר את הכסף אשר הפקידו אצלם.

 בועת הצבעונים בהולנד

בועת הצבעונים בהולנד, היא דוגמה נהדרת לבועה פיננסית אשר עתידה להתפוצץ. שגעון הצבעונים החל בהולנד במאה ה17 לאחר שהפרח הובא למדינה. ערכן של פקעות הצבעונים, אשר חלקן עברו סלקציה כדי לייצר פרח מיוחד, עלה באופן חד, עד שעבור חלק מהפקעות היה צורך בתשלום שווה ערך לשנים ארוכות של משכורת. רבים החלו להשקיע את כספם בשוק הצבעונים, ולרכוש פקעות כהשקעה וכאמצעי לשמור על כספם באופן עצמאי. נפילת ערך הצבעונים הייתה חדה, והובילה את המשק ההולנדי לסחרור ולמשבר כלכלי עצום, אשר הוביל הולנדים רבים לבד את כל כספם ולהגיע לפת לחם.