חדשות    שוק ההון    

המשקיעים נערכים להנפקת אג"ח של ארמקו, החברה הרווחית בעולם

ארמקו, חברת הנפט הממשלתית של סעודיה שעקפה את אפל ברווחיות, צפויה להשיק הנפקת אג"ח בשווי 10 מיליארד דולר. מי זו החברה הזו?

ארמקו, חברת הנפט הממשלתית של סעודיה,  מתעתדת להשיק בקרוב הבא הנפקת אג"ח בשווי המוערך לכל הפחות ב-10 מיליארד דולר. המשקיעים מעוניינים כמובן בחברה הרווחית בעולם.

אבל מי זו החברה הזו?

ארמקו הסעודית נקראה בעבר נקראה עראמקו, דהיינו – "חברת הנפט הערבית-אמריקנית" על פי המקור באנגלית; והיא חברת הנפט הממלכתית של ערב הסעודית, שמרכזה בד'הראן, מחוז א-שרקייה, העוסקת בחיפוש ובהפקה של נפט וגז טבעי, בזיקוק, בפטרוכימיה, בשיווק ובהובלה יבשתית וימית. נחשבת לחברת הנפט הגדולה בעולם מבחינת העתודות קונבנציונליות והתפוקה. בנובמבר 2013 דורגה לא בפעם הראשונה מבין 50 חברות הנפט המובילות בעולם ובבעלותה של החברה מצוי שדה הנפט הגדול בעולם – שדה גוואר, ושדה הנפט הימי הגדול בעולם – שדה ספאנייה. 

את 2018 סיימה עם רווח נקי של 118 מיליארד שקל, פי שניים מאפל

עם זאת, ההשפעה של הממשלה הסעודית על ארמקו באמצעות מסים גבוהים, פוגעת במידה מסוימת ברווחיות ובדירוג האשראי שלה, והרווח לכל חבית נפט הוא דווקא נמוך לעומת חברות נפט גדולות אחרות כמו רויאל דאץ. בעוד שארמקו דיווחה על רווח של 26 דולר לחבית, ברויאל דאץ' של עומד הנתון על 38 דולר.

מי שמאוד מעוניין בהצלחת ההנפקה הם בנקים כמו ג'יי.פי מורגן, המייצגים את ארמקו, כי כך יוכלו לנהל את ההנפקה הציבורית הראשונה (IPO) של החברה, הרווחית ביותר בעולם.

בנקים אחרים המעורבים בניהול המכירה הם מורגן סטנלי, סיטיגרופ, גולדמן זאקס, HSBC ו-NCB קפיטל, כך לפי התשקיף שהגיע לידי סוכנות בלומברג. תחזית המחיר הראשונה תתפרסם השבוע, והתמחור יתבצע יום לאחר מכן, כך לפי המקורבים. נציגי החברה סירבו להגיב על התהליך.

ארמקו פונה לשוק האג"ח בדולרים כחלק מהמאמצים שלה לגייס הון לפני רכישת אחזקת שליטה ב-69 מיליארד דולר בענקית הפטרוכימיים הסעודית, סאביק (Sabic).

מכירת האג"ח היא דרך חלופית עבור סעודיה לגייס כסף ולהפחית את התלות של הכלכלה בנפט, זאת לאחר שההנפקה המתוכננת של ארמקו נדחתה בשנה שעברה. בסעודיה העריכו את שווי החברה ב-2 טריליון דולר, אף שלא כל המשקיעים משוכנעים כי היא אכן שווה סכום גבוה כל כך.

מחיר הנפט הגיע ל-70 דולר לחבית

ארצות הברית תעקוף את רוסיה וסעודיה בהפקת נפט