חדשות    

הסבסוד בהנפקת איגרות חוב מיועדות לגופי הפנסיה – 3.8 מיליארד שקל; מי צריך את זה בכלל!

הסבסוד בהנפקת איגרות חוב מיועדות לקרנות הפנסיה וחברות הביטוח מסתכם ב-3.8 מיליארד שקל בשנה

החשבת הכללית במשרד האוצר, מיכל עבאדי-בויאנג'ו, פרסמה לראשונה את היקף הסבסוד של המדינה לגופי החיסכון הפנסיוני. מדובר על סבסוד דרך הנפקת איגרות חוב מיועדות לחברות הביטוח בסך של 1.1 מיליארד שקל בשנה, ולתעשיית החיסכון הפנסיוני כולה בהיקף של 3.8 מיליארד שקל. הסבסוד הזה נובע בעצם מכך שהאוצר מחוייב על פי חוק להנפיק לגופי הפנסיה אגרות חוב מיועדות בריבית גבוה כדי להבטיח חלק מתשואת המשקיעים לפנסיה. הקרנות כמובן שמעוניינות בכך, כי הריבית הזו (התשואה על אגרות החוב) עולה משמעותית על התשואה שהם מקבלים באגרות החוב הממשלתיות האחרות ואגרות החוב בכלל.
אבל, זה אבסורד גדול – אולי עוזרים לחלק מהציבור , אבל בסופו של דבר זה על חשבון הציבור – יד אחת לוקחת ויד אחת נותנת – בנטו זה לא ממש משנה. הבעיה שאת הסבסוד נותנים עכשיו (דרך אגרות החוב המיועדות) והחשבת רואה את הסבסוד הזה בדוחות שלה. היא התבטאה לאחרונה כי מדובר בעיוות ועם הפרסום הנוכחי היא בעצם מספקת אינדיקציה על גודל העיוות/ גודל הסבסוד.

"אומדן הסבסוד לשנת 2014, בהנפקת איגרות חוב מיועדות לקרנות הפנסיה וחברות הביטוח עומד על כ- 3.8 מיליארד שקל", מציינת עבאדי-בויאנג'ו, "אומדן זה מורכב מסך הסבסוד בהנפקת איגרות חוב  מיועדות לקרנות הפנסיה אשר פורסם לראשונה בדוח הכספי של המדינה לשנת 2014 ועמד על כ-2.7 מיליארד שקל ומהסבסוד לחברות הביטוח. אומדן הסבסוד בהנפקת איגרות חוב מיועדות, מחושב כמכפלה של היקף ההנפקות בכל שנה, בפער התשואות שבין איגרות החוב המיועדות לקרנות הפנסיה וחברות הביטוח לבין איגרת חוב ממשלתית סחירה בעלת מח"מ זהה (תשואת השוק). הנפקה של אגרות חוב לחברות ביטוח (חיים צמוד) היא מכוח חוק המלווה (חברות ביטוח) התשכ"ב-1962. קיימים 10 סוגים של מלוות הנושאים קופון של בין 4.0% ל-6.2% צמוד למדד, לתקופה לפדיון של בין 10 ל-25 שנים".

מה זה בכלל אג"ח מיועדות?

אגרות חוב מיועדות הן אגרות חוב שהמדינה מנפיקה ; הן אגרות חוב לא סחירות, צמודות למדד ובעלות תשואה מובטחת! אגרות החוב האלו מונפקות לקרנות פנסיה וחברות ביטוח.

אגרות חוב אלה בעצם עוזרות למנהלי גופי הפנסיה להשיג תשואה לחוסכים תוך כדי הקטנת הסיכונים. עד שנת 2003 הנפיק משרד האוצר אג"ח מיועדות עבור 70% מכספי קרנות הפנסיה, ואז הוריד את ההקצאה ל-30% מנכסי קרנות הפנסיה. האגרות האלו אינן מונפקות לקופות גמל ולביטוחי חיים (בעבר הן כן הונפקו לגופים אלו).

הנה חלק מסדרות האג"ח המיועדות – בעבר האוצר הנפיק  אג"ח מסדרת "מירון", בריבית 5.7% לשנה צמוד למדד; סדרת "ערד" שהריבית עליה 4.86% לשנה. כמו כן, הונפקו על ידי משרד האוצר, אג"ח מסוג "חץ" עבור פוליסות ביטוח מבטיחות-תשואה (שהיה ניתן להצטרף אליהן עד 1991) בריבית שבין  4% ל-6.2% לשנה

כאשר הריבית נמוכה או אפסית וזה המצב הנוכחי, אז כמובן שהנפקת אגרות החוב המיועדות היא מתנה גדולה לגופי החיסכון, למנהלי החיסכון הפנסיוני שלא צריכים בעצם להתאמץ (על 30% מתיק הנכסים מובטחת להם תשואה נאה) ולחוסכים עצמם.