תיירות    

הסבת משרדים בתל אביב למלונות – מי יכול להסב? ואיך לבצע את ההסבה?

מעודכן ל-10/2018

שנת 2018 מסתמנת כשנת שיא בתיירות נכנסת לישראל. מנתונים של התאחדות המלונות עולה גידול של כ-20% לעומת שנת 2017 וכ-50% לעומת שנת 2016.

בתל אביב קיימים היום יותר מ-100 מלונות ובהם כ-9 אלף חדרים. בשנתיים הקרובות אמורה להירשם עלייה של כ-20% במספר חדרי המלון עם השלמת בנייתם של כ-2,000 חדרים נוספים.

במחצית השנה הראשונה של 2018 הגיע הפדיון של המלונות בתל אביב לכ-1.2 מליארד שקל לעומת כ-2.2 מיליארד שקל בשנת 2017.

במרס 2018 אישרה הממשלה הקצאת כ-25 מיליון שקל ליוזמת משרד התיירות למענק מנהלי להסבת מבנים למלונאות בתל אביב. על פי החלטת הממשלה משרד התיירות יאשר השנה ובשנה הבאה מענק מנהלי בשיעור של כ-10% מתקרת ההשקעה הכוללת עד לתקרה של 250 לחדר.

על פי נתוני משרד התיירות בחודשים הראשונים להשקת התוכנית הוגשו שש בקשות להסבה של משרדים לבתי מלון ובסך הכל לכ-550 חדרי מלון נוספים. כמו כן הוגשה בקשה להקמת אכסניית עם 85 חדרים. היקף ההשקעה שהוצהר על ידי המבקשים הוא כ-160 מיליון שקל ומכך נובע כי המענק שיעניק משרד התיירות ליזמים יעמוד על כ-16 מיליון שקל.

באילו מיקרים ניתן המענק?

על פי הנוהל של משרד התיירות המענק ניתן בשני מקרים. הראשון הוא מקרה של השבתו של בית מלון או אגף בבית המלון, שהפסיק מלתפקד כמלון במשך 24 חודשים רצופים לפחות שקדמו למועד הגשת הבקשה. מגיש הבקשה צריך להוכיח כי  כי המלון או האגף לא הופעלו לאורך התקופה וכן לנמק מדוע חלפו 24 חודשים וטרם בוצעו השקעות לצורך השבת המלון לתפקוד מלונאי.

המקרה השני הוא הסבתו של מבנה שבו לפחות 11 חדרים, שייעודו על פי התב"ע או שימושו בפועל אינם מלונאים, לבית מלון. על מגיש הבקשה להציג אישור לשימוש חורג למשך 5 שנים לפחות ובמקביל עליו לפעול לקידום שינוי תב"ע לייעוד הכולל מלונאות.

אז איך עושים את ההסבה?

קודם כל צריך להחליט באיזה מסלול עושים את ההסבה. קיימות בעצם שתי אפשרויות. האפשרות הראשונה היא הגשת בקשה לשינוי תבע והאפשרות השניה היא להגיש בקשה לשימוש חורג בעסק. האפשרות השניה נחשבת למועדפת שכן היא מהירה הרבה יותר. אפשר במקביל להגיש בקשה לשינוי תב"ע, זה לא סותר.

רוב הנכסים שבהם תיעשה ההסבה הם נכסים מושכרים. רוב בנייני המשרדים בתל אביב מוקמים על ידי יזמים המשכירים את השטחים ולא מוכרים אותם. על מנת לבצע את שינוי הייעוד של הנכס יש לקבל את הסכמתו של בעל הנכס ורצוי לבצע את ההסבה תוך שיתוף פעולה איתו.

על פי נוהל ההסבה של משרד התיירות על הנכס המוסב לפעול כבית מלון לפחות 8 שנים. כמו כן, צריך לזכור שהתוכנית מוגבלת להשקעות שיעשו עד ליום 30.6.18 ולכן חשוב לסיים את עבודות ההסבה בזמן.

עוד מספר חודשים יערך האירוויזיון בתל אביב. סביר להניח שעד אז לא יספיקו כל מגישי הבקשות לבצע את ההסבה. יהיה מעניין לראות אילו פתרונות יצירתיים יקומו על מנת לספק את המחסור האדיר שיווצר אז בחדרי מלון בעיר.

כניסות התיירים לארץ – קצב של 4 מיליון; האם זה ייתכן?

שכר הדירה הולך לעלות – בגלל הגידול בתיירות; מה הקשר?