חדשות    

הסקירה השבועית של הראל: מי ישאיר ומי יוריד את הריבית

צילום: יונתן בלום

 עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים, מפרסם את הסקירה השבועית שלו וזה הולך להיות שבוע עמוס ומגוון

רביעי

הפד צפוי להשאיר את הריבית ללא שינוי, עיני המשקיעים יינשאו לתחזית קדימה.

דוח התעסוקה הכה את התחזיות המוקדמות; בנובמבר נוספו 266 אלף משרות חדשות, הרבה מעל לצפי ואף נתוני החודשיים האחרונים עודכנו כלפי מעלה, כך שב-3 החודשים האחרונים נוספו כמעט 200 אלף משרות, קצב גבוה. במקביל, שיעור האבטלה ירד חזרה ל-3.5 אחוזים, רמת השפל שנרשמה בתחילת שנות השבעים. קצב גידול השכר הממוצע עמד על 3.1 אחוזים, טוב מהצפי, גם בנתון זה נרשם עדכון כלפי מעלה של החודשיים הקודמים.

הנתונים החזקים משוק העבודה מצננים את אלה החוששים מהאטה משמעותית בארה"ב ותומכים להערכתנו בכך שהבנק המרכזי ישאיר מחר (רביעי) את הריבית ללא שינוי, ובתחזיותיו המעודכנות יטען לצמיחה של כ-2 אחוזים בשנה הבאה לצד יציבות בתוואי הריבית קדימה.

 חמישי

בחירות בבריטניה – האם נקבל סוף סוף הכרעה בנושא הברקזיט?

בחמישי הקרוב הבריטים ילכו לקלפיות בפעם השלישית בתוך 4 שנים כאשר ע"פ הסקרים האחרונים מפלגתו של ראש הממשלה תהיה הגדולה ביותר, אך לא מספיק כדי להקים קואליציה לבד. תוצאה זו, שכבר נראית באופק כמעט כחודש תומכת בכך שהממשלה החדשה תגיע להסכם יציאה מסודר עם האיחוד האירופאי לצד מדינות פיסקאלית מרחיבה ותומכת בחוזקה של הליש"ט.

עוד ביום חמישי החלטת הריבית הראשונה של כריסטין לגארד.

עוד בחמישי הקרוב הבנק המרכזי בגוש האירו צפוי להשאיר את מדיניותו ללא שינוי. אך הפוקוס יהיה על מסיבת העיתונאים הראשונה של הנגידה החדשה כריסטין לגארד לאחר הודעת הריבית, כאשר המשקיעים ינסו לברר אם היא תאותת על התמדה בקו היוני מאוד של הנגיד הקודם.

 שישי-שבת

האם המכסים בארה"ב הולכים לעלות? אנחנו (ושוק ההון) חושבים שלא. במקרה שלא נראה דחייה אנו צופים תנודתיות משמעותית בשווקים.

הנתונים האחרונים שפורסמו מחזקים את הערכתנו שהחולשה שראינו השנה בצמיחה לא תחריף בשנה הבאה. חלק מהסיבה לכך נובעת מההנחה שלנו ש"מלחמת הסחר" בין ארה"ב לסין לא תחריף ועליית המכסים המתוכננת לסופ"ש הקרוב תידחה מהסיבות שמנינו מספר פעמים בעבר; העלאת המכסים תפגע ישירות בצרכן האמריקאי בדיוק במועד החגים בארה"ב, דבר שיכול לפגוע בפופולריות של הנשיא בשנת הבחירות. בנוסף, מהצד הסיני העימות נותן את אותותיו השליליים גם על כלכלת סין שתשמח להקטין את הלהבות כדי לתמוך בצמיחה ולהפחית את המכסים גם כדי למתן את האינפלציה העולה שזינקה ל-4.5 אחוזים בנובמבר, הרמה הגבוהה ביותר מזה קרוב ל-8 שנים. דחיית עליית המכסים תשרת יפה את שני הצדדים. במקרה שלא נראה דחייה אנו צופים תנודתיות משמעותית בשווקים.

ראשון

מדד המחירים לצרכן בישראל – אנו צופים ירידה של 0.2 עד מינוס 0.3 אחוז

ביום ראשון הקרוב יתפרסם מדד המחירים לחודש נובמבר ולאחר המדד הגבוה באוקטובר, אנו צופים ירידה של 0.2 עד מינוס 0.3 אחוז; כתוצאה מהירידה העונתית במחירי החופשות, הפירות-ירקות שיקזזו עלייה נוספת במחירי המזון (בשר ותחליפיו).

בישראל

אנו סבורים שהסיכוי להורדת ריבית במחצית הראשונה של 2020 עדיין לא התפוגג – הכל שאלה של שער חליפין והאם יצליח בנק ישראל לייצב אותו ברמות הנוכחיות (שקל – סל ריאלי) רק בעזרת התערבות ישירה בשוק המט"ח.

סיכומי הדיונים מהחלטת הריבית האחרונה הראו שהקולות בוועדה המוניטרית הקוראים להפחית את הריבית כעת פחתו, כאשר רק חבר ועדה אחד תמך בהורדת ריבית, לעומת 2 בהחלטה הקודמת בתחילת אוקטובר. בין הגורמים שתמכו בהשארת הריבית ללא שינוי היו העובדה שהמשק ממשיך לצמוח בקצב הקרוב לקצב הפוטנציאלי, שוק העבודה החזק בישראל ושנראה שהבנקים המרכזיים בארה"ב ובאירופה מיצו בשלב זה את הורדת הריבית. אנו סבורים שהסיכוי להורדת ריבית במחצית הראשונה של 2020 עדיין לא התפוגג – הכל שאלה של שער חליפין והאם יצליח הבנק לייצב אותו ברמות הנוכחיות (שקל – סל ריאלי) רק בעזרת התערבות ישירה.

לאחר שהותיר את הריבית ללא שינוי, בניגוד לציפיות בשווקים להפחתת ריבית, בנק ישראל כנראה חשש שהדבר יגרור ייסוף מהיר בשקל. לכן הבנק התערב בחדות עם רכישות של כ-1.3 מיליארד דולר במהלך נובמבר, הכמות החודשית הגבוהה ביותר מאז ינואר 2018. הנתון מסביר בחלקו את הפיחות הקל בשקל מאז החלטת הריבית ומראה שבמקרה של ייסוף מהיר בנק ישראל לא יהסס להשתמש בכלי המט"ח. הערכה זו נתמכה בדברי אנדרו אביר, מנהל חטיבת השווקים בבנק שהדגיש שבסביבה הנוכחית התערבות בשוק המט"ח יותר אפקטיבית ממסלול הפחתת הריבית.

ביפן

קדימה יפן – לא רק אצלנו מעדכנים את הצמיחה לאחור.

הצמיחה ברבעון השלישי ביפן עודכנה בשיעור ניכר כלפי מעלה ל-1.8 אחוזים בשיעור שנתי, טוב מהצפי ולעומת 0.2 אחוז בלבד באומדן הראשוני. עדכון משמעותי כלפי מעלה בצריכה הפרטית ובהשקעות תרמו לכך. יש לזכור שחלק מההאצה נובעת מכך שחברות וצרכנים הגדילו את ההוצאות לפני עליית מס הצריכה (בתחילת הרבעון הרביעי), לכן אנו מצפים כרגע לצמיחה כמעט אפסית ברבעון האחרון של השנה.

בניגוד למתיחות הסחר בין ארה"ב לסין ולאיחוד האירופאי, הפרלמנט ביפן אישר את הסכם הסחר עם ארה"ב שמבטל מכסים על יבוא חלק ממוצרי המזון בתמורה להפחתת המכסים על יצוא מוצרי תעשייה. במקביל, הפרלמנט ביפן אישר גם תוכנית תמריצים פיסקאלית רחבה מהערכות המוקדמות בסכום של כ-120 מיליארד דולר. במידה והתוכנית תיושם הדבר יאיץ את הצמיחה ביפן בשנה הבאה שגם תהנה מאירוח האולימפיאדה בטוקיו בקיץ.

 

ישראל

  • הגירעון כאחוז מהתוצר נותר יציב בנובמבר. להערכתנו, צפוי לנשוק ל-4 אחוזים בסוף השנה.
  • השכר הממוצע של העובדים הישראלים נותר יציב בספטמבר אך מספר משרות השכיר זינק במפתיע.
  • סקר מגמות בעסקים מראה על התמתנות בפעילות בחלק מהענפים שייתכן וקשורה לתקופת החגים.
  • בשל חשש מייסוף בנק ישראל רכש מט"ח בנובמבר בסכום הגבוה ביותר מזה כמעט שנתיים. להערכתנו, נראה את הבנק ממשיך לרכוש גם בחודשים הקרובים.
  • סיכומי הדיונים מהחלטת הריבית האחרונה הראו שהקולות בוועדה המוניטרית הקוראים להפחית את הריבית פחתו.
  • הציפיות לאינפלציה נותרו כמעט ללא שינוי בהשוואה לסקירה הקודמת. בראשון הקרוב צפוי להתפרסם מדד המחירים לחודש נובמבר (מינוס 0.3-0.2) שיושפע מהירידה במחירי הנסיעות והפירות.

ארה"ב

  • דוח התעסוקה הראשוני לנובמבר היה בין החזקים ביותר השנה, דבר התומך בכך שהבנק המרכזי יודיע מחר על יציבות בתוואי הריבית קדימה.
  • החוזקה בשוק העבודה לצד עליות בשווקי המניות תרמו לעלייה גבוהה מהצפי במדד אמון הצרכנים. למרות זאת האופטימיות של חברות השירותים התמתנה בנובמבר.

 

עוד בעולם

  • מדד מנהלי הרכש הגלובלי המשיך להשתפר גם בנובמבר, בעיקר בשל שיפור בשווקים המתעוררים. בסופ"ש הקרוב נשיא ארה"ב צריך להחליט האם לממש את איומיו ולהעלות מכסים. אנחנו, וגם השווקים, חושבים שהסיכויים לכך נמוכים.
  • החברות ומשקי הבית ביפן הגדילו משמעותית את ההוצאות ברבעון השלישי לפני עליית המיסים. הסכם הסחר בין ארה"ב ליפן אושר בפרלמנט היפני לצד הודעה מפתיעה על הרחבה פיסקאלית גדולה מהצפי.
  • נתוני סחר החוץ בסין לנובמבר אכזבו, אך החברות יותר אופטימיות לגבי העתיד עם התגברות הצפי להסכם ראשוני בין ארה"ב לסין.
  • אזרחי בריטניה ילכו לקלפיות בחמישי הקרוב בפעם השלישית בתוך 4 שנים.
  • קרטל מדינות אופק הגיע להסכמה על העמקת הקיצוץ בהפקה, כאשר המדינות מתמודדות עם ארה"ב שלראשונה מאז מלחמת העולם השנייה הפכה ליצואנית נטו של נפט.