מדריכי בנקאות    

העברה בנקאית – כמה זמן זה לוקח, איך מקבלים העברה בנקאית מחו"ל ומה העמלות

חשבון בנק, קרדיט: shutterstock

מעודכן ל-07/2022

אם אמור להגיע אליכם סכום כסף כלשהו בהעברה בנקאית, יש כמה אופציות שתקבלו אותו: אם מדובר בהעברה שנעשתה באותו בנק שלכם – תקבלו אותו מיד. אם מדובר בבנק אחר בארץ, לרוב תקבלו את הכסף בתוך עד יום עסקים שלם. בסופי שבוע, כשהבנקים לא פועלים, תצטרכו לחכות עד יום ראשון. אם ההעברה לא נעשתה דרך האינטרנט, תיאלצו להמתין לכסף עד שלושה ימי עסקים.

איך מבצעים העברה בנקאית מחו"ל

אבל מה לגבי העברה בנקאית מחשבון בחו"ל?

לרוב, בבנקים נותנים הערכת יתר של 1-7 ימי עסקים עד כניסת הכסף לחשבון, אך הלכה למעשה זה קורה תוך שלושה ימי עסקים ואפילו תוך יום אחד. הזמן תלוי בשני גורמים, הבנק המקבל ומקום הבנק המשלם.

העברת מטבע חוץ מחו"ל לארץ מתבצעת באמצעות מערכת הסוויפט (swift) – מערכת תקשורת בין בנקאית מאובטחת.

מארצות הברית ההעברות מתבצעות באמצעות מערכת ABA – Fedwire.

בנק החבר ברשת הסוויפט מזוהה בקוד ייחודי המורכב מ-8 או 11 סימנים.

אם אתם מעוניינים לבצע העברה בנקאית מחו"ל לחשבון בישראל, תידרשו למסור את הקוד של הבנק במערכת זו ואת קוד המסלקה של סניפכם, אותו תמצאו באתר הבנק. תצטרכו לספק את מספר החשבון, קוד הסניף וקוד הבנק, לצד מספר ביקורת בן שני תווים שתקבלו מהבנק וקוד המדינה il.

בעת ביצוע העברת כספים מחו"ל לישראל יש לכלול במסמך הסוויפט את מספר ה-IBAN (מספר הזה"ב) של הלקוח המזוכה לצורך זיהוי.

ניתן לאתר את מספר ה IBAN של חשבונך במקומות הבאים:

  • בכל ההודעות המתקבלות מהבנק
  • באתר הפעולות תחת עו"ש>>אישורים מסלולי עמלות>>רשימת חשבונותיך בבנק
  • בעמדת השירות בסניף בתדפיס "עו"ש – רשימת חשבונותיך בבנק"

העברה המגיעה מחוץ לישראל, חייבת לכלול מידע על הצדדים לפעולה, כמפורט:

  • פרטי הגורם השולח מחו"ל – שם השולח, מספר חשבונו ומענו.
  • פרטי מקבל הכספים בבנק– שם הלקוח ומספר חשבון בבנק.

אם שכחתם את אחד מהפרטים, הכסף לא יועבר.

איך מבצעים העברה בנקאית לחו"ל

גם ההעברה מחשבון בישראל לחשבון בחו"ל נעשית בכל הבנקים הגדולים בישראל במערכת הסוויפט. לצורך ההעברה צריך לצרף את הפרטים הבאים:

  • שם הבנק וכתובתו המדויקת באותיות לועזיות
  • שם המוטב באותיות לועזיות
  • מספר חשבון המוטב
  • פרטי התשלום
  • שם המעביר באותיות לועזיות

בהעברות מט"ח בסוויפט לחשבונות ברוב מדינות אירופה יש לציין את חשבון המוטב לפי תקן IBAN  (​International Bank Account Number)  – שהוא סטנדרט בינלאומי  לזיהוי חשבונות בנק. השימוש ב-IBAN מאפשר עיבוד אוטומטי של עסקאות (STP), מבטיח נכונות נתונים ותורם לסטנדרטיזציה.

מס

למעט מקרים מיוחדים, מחויבים הבנקים על פי פקודת מס הכנסה לנכות מס במקור בשיעור של 25% בכל מקרה שבו מתבצע תשלום לתושב חוץ באמצעותו.

סכום ההעברה

ברוב הבנקים אפשר להעביר עד 100 אלף שקל בהעברה יחידה. סכום ההעברה באינטרנט הדורש את אישור הבנק משתנה בין הבנקים השונים. גם הסכום החודשי משתנה, למשל 300 אלף שקל בחודש בבנק הפועלים לעומת 700 אלף בבנק לאומי.

עמלות

העברה בנקאית באינטרנט נחשבת פעולה בערוץ ישיר והעמלה עליה היא 1.39 שקל בבנק הפועלים עד 1.85 שקל בבנק מזרחי. יש גם מסלולי עמלות שונים המוזילים את הפעולה. למשל, מסלול בסיסי – כולל עד עשר ​פעולות בערוץ ישיר ועד פעולה בודדת באמצעות פקיד. מחיר מסלול זה מפוקח על-ידי בנק ישראל ומחירו עד 10 שקלים. או מסלול מורחב –  כולל עד 50 פעולות בערוץ ישיר ועד עשר פעולות באמצעות פקיד.

שיעור העמלות ממט"ח הוא כ-0.20% על הקבלה ועוד 0.20% בערך על ההמרה.

העברה בנקאית לעומת אמצעי תשלום אחרים

העברה בנקאית היא אומנם דרך מהירה יותר לקבל כסף מאשר דרכים מסורתיות, אך היא אינה בהכרח הזולה ביותר. כרטיס אשראי הוא דרך זולה יותר ומהירה יותר, לפחות בארץ משום שבו משלמים בעיקר על דמי הכרטיס. על העברה מחו"ל או לחו"ל יש להביא בחשבון את עמלות ההמרה לפי הכרטיסים השונים. צ'ק יכול להיות אופציה, אך לרוב  הבנק נדרש לאמת צ'קים מחו"ל והעמלות על כך גבוהות. למי שמעביר את הכסף פייפאל היא אופציה מצוינת, אבל היא פחות נוחה למי שמקבל את הכסף. למשל על משיכה של מתחת ל-1,000 שקל לחשבון הבנק ישלם המקבל 8 שקלים. אפליקציות התשלומים של הבנקים עדיין לא מקבלות כסף זר והן גם מוגבלות בסכומים שניתן להעביר. שליחת מזומן בארץ מתחילה רק בעמלה של 15 שקל. לאחרונה נוספו גם כרטיסים נטענים לעובדים שאין להם חשבונות בנק.

אם כן, העברה בנקאית היא לא האופציה הזולה ביותר וכבר יש אופציות נוחות ממנה להעברת תשלומים הן בארץ והן בעולם. אבל היא נוחה יותר לתשלומים קבועים יותר למי שאינו בעל עסק. גם מבחינת רמת אבטחה יש לה יתרונות כי היא מאמצת את תקני האבטחה המחמירים בעולם.

טעות בהעברה בנקאית – איך מקבלים את הכסף חזרה, האם מחויבים להחזיר

PayKey  – העברת כספים דרך הוואטסאפ