חדשות    

הערכה: קופות הגמל רשמו בחודש יולי תשואה חיובית של 1.3%

קופת גמל, איור: אורקה

במיטב דש מעריכים כי בחודש יולי 2015 רשמו קופות הגמל תשואה חיובית של כ-1.3% כתוצאה מעליות השערים שנרשמו בשווקים בארץ ובעולם, וזאת לאחר ירידות בחודש יוני בעיקר בגלל חולשה בשוק האג"ח המקומי.  מתחילת השנה השיגו קופות הגמל בשוק תשואה ממוצעת חיובית של כ-4.1%.

התשואה הנומינלית המשוקללת של קופות הגמל ביולי 2015 צפויה כאמור לעמוד על תשואה חיובית של 1.3%, כאשר הבולטות מבין הקופות לטובה  הן אלו שהשקיעו רכיב גדול בשוקי המניות בארץ ובחו"ל, ובשוק האג"ח בארץ, הממשלתי והקונצרני,
התשואה הנומינלית של קופות הגמל הגדולות ביולי 2015, צפויה לנוע בין תשואה חיובית של 1.1% לבין תשואה של 1.5%.
תשואות קופות הגמל בתעשייה כולה ביולי 2015 צפויות לנוע בטווח רחב יותר שבין תשואה חיובית של 0.8% לבין תשואה של 1.8%.

בית ההשקעות מיטב דש מספק הערכות בהינתן התשואות בשווקים בחודש החולף, ובהינתן היקף קופות הגמל. ההערכות בית ההשקעות קרובות בפועל לנתוני האמת שמתפרסמים מאוחר יותר. כל הכבוד למיטב, וזה לא בציניות, אבל האם הם יודעים לחזות את החודשים הבאים, או את השנים הקרובות? כי דווקא אנחנו מתיימרים לחזות – העליות של חודש יולי הן סוג של בלוף. שוק האג"ח המקומי הוא בועה שהתנפחה מעבר לכל פרופורציה; הריבית האפסית מנפחת את השווקים הריאלים, ובמיוחד אגרות החוב. מי שלא מסתכל על המציאות בעיניים סופו שהמציאות הזו תפיל אותו – חברים, האג"ח במחירים מאוד גבוהים, הריבית בשפל, התשואות האפקטיביות של אגרות החוב גם של חברות בינוניות ומטה לא מבטאות את הסיכונים , ומעבר לכך – התשואות הגלומות באגרות החוב נמוכות מאוד, ובמקרים רבים לא יספיקו אפילו לשלם את דמי הניהול – בקיצור, אנחנו לקראת תקופה מאוד מאתגרת עם צפי לתשואות נמוכות מאוד ואפילו אפסיות (ובמקרים אחרים גם שליליות).

אבל נחזור לחוד שיולי החיובי; במיטב מדגישים את עליות השערים באפיק המנייתי בארץ ובחו"ל, עליות השערים בישראל באפיק הקונצרני ובאג"ח הממשלתי (בעיקר הארוכות) כגורמים שסיפקו את התשואה המרשימה ביולי. בשוק המניות בארץ נרשמו עליות שערים: מדד ת"א 25 עלה ב-3.9%, מדד ת"א 100 עלה ב-4.3%, מדד ת"א 75 עלה    ב-3.7% ומדד יתר 50 עלה ב-3.1%.

גם בשוקי המניות בעולם נרשמה מגמה חיובית: בארה"ב מדד ה-S&P עלה ב-2.2%, מדד הדאו ג'ונס עלה ב-0.7%, ומדד הנאסד"ק עלה ב-2.8%. באירופה נרשמה מגמה חיובית: ה-DAX הגרמני עלה ב-2.9%, ה-Eurostoxx 50 עלה   ב-4.7%, וה-CAC הצרפתי עלה ב-5.3%. ביפן נרשמה מגמה חיובית והניקיי עלה בשיעור של 1.4%. כל אלו במונחי מטבע של אותן מדינות.

מדד אגרות החוב הממשלתיות הצמודות  למדד עלה בשיעור של 0.3%. בחינת תשואותיהן על פי התפלגות טווחי הפדיון שלהן מצביעה על מגמה מעורבת, כאשר האג"חים לטווח של 2–0 שנים ירדו ב-0.2%, האג"חים לטווח של 2-5 שנים עלו   ב-0.1%, והאג"חים לטווח של 10–5 שנים עלו ב-1.4%.

מדד אגרות החוב הממשלתיות השקליות הלא צמודות (שחרים) עלה ב-1.1%. השחרים הקצרים לטווח של 2–0 שנים עלו ב-0.1%, השחרים הבינוניים לטווח 2-5 שנים עלו ב-0.5% והשחרים הארוכים לטווח של 5 שנים ומעלה עלו ב-2.4%. המק"מים והגילונים נותרו ללא שינוי.

באג"ח הקונצרני המקומי נרשמה מגמה חיובית. מדדי התל בונד רשמו עליות שערים: מדד התל בונד 20 עלה ב-1.6%, מדד התל בונד 40 עלה ב-1.3% ומדד התל בונד 60 עלה ב-1.4%. אגרות החוב הלא מדורגות עלו בכ-2.2%.