שוק ההון    

הפד' מזהיר – הלוואות גבוהות מדי בחברות הממונפות

קרדיט: pixabay

הפד' מזהיר – הלוואות גבוהות מדי בחברות הממונפות. הבנק המרכזי פרסם את הדו"ח החצי שנתי על היציבות הפיננסית. הבנק מזהיר כי "ההלוואות לחברות ממונפות עלו במהלך השנה האחרונה ב-20% לרמת שיא, וזאת במקביל להרעה בחברות האלו שמתבטאת גם בתנאי אשראי פחות טובים מבעבר לחברות האלו". במילים אחרות, המלווים ממשיכים אמנם להלוות אבל בריבית גבוהה יותר, דבר המעיד על הסיכון של החברות האלו.

על פי הדוח,  כמות ההלוואות לחברות הממונפות עולה כעת מעל לרמות שנרשמו בשנות 2007 ו-2014. "הרמה ההיסטורית של החוב העסקי ביחס לתמ"ג האמריקני, והגידול שמרוכז בעיקר בחברות הממונפות והמסוכנות עלול להוות סיכון משמעותי לחברות הללו, ולעיתים גם לנושים שלהם".

הקפיצה בהלוואות לחברות הממונפות מתרחשת במקביל לגישה מונטרית מרחיבה מצד הבנק המרכזי.במילים פשוטות קל כיום לקחת הלוואה. ניתן להיווכח בכך גם דרך מדד התנאים הפיננסים בארה"ב של הפד' (Chicago Fed National Financial Conditions Index). המדד נמצא היום ברמה הנמוכה ביותר מאז 1994, והמשמעות היא שהתנאים הפיננסים בארה"ב מקלים במיוחד.

"המשקיעים בניירות ערך שמסתמכים על החברות הממונפות, כולל חברות ביטוח ובנקים, עומדים בפני סיכון שהלוואות אלו יגרמו להפסדים בלתי צפויים", מדגישים בפד' ומציינים שהשוק המשני אינו נזיל במיוחד.

למרות הלחץ של טראמפ הפד' השאיר את הריבית ללא שינוי

.