שוק ההון    

"הפד רואה ירוק השווקים רואים אדום"

עופר קליין; צילום: יונתן בלום

עפר קליין ראש אגף כלכלה ומחקר בקבוצת הראל ביטוח ופיננסים בתגובה להחלטת הפד האמריקאי "הפד רואה ירוק השווקים רואים אדום". להערכתו – תשואת האג"ח האמריקאי עוד תעלה!

"כצפוי, הבנק המרכזי בארה"ב העלה אמש את הריבית בפעם הרביעית השנה, בעוד רבע נקודת אחוז ל-2.25% עד 2.5%. יחד עם זאת , הבנק עדכן קלות כלפי מטה את תחזית הצמיחה, אך הותיר כמעט ללא שינוי את תחזית לאבטלה ולאינפלציה. לגבי הריבית הקצרה; הבנק הפחית 0.25 נקודת אחוז מהתחזית, וכרגע הבנק צופה עוד 2 העלאות ריבית ב-2019 ואחת ב-2020, כאשר הוא רואה את הריבית בטווח הארוך על 2.75% (לעומת 3.0% בתחזית הקודמת).

במסיבת העיתונאים, נגיד הבנק הדגיש שהם לא מתכוונים כרגע לדון בעצירת קצב ההתכווצות של המאזן העצום של הבנק, שקטן בקצב של כ-30 מיליארד דולר בחודש. כאשר נשאל על הירידות החדות בשווקים הוא ציין שאין זה בהכרח אומר שעלייה בתנודתיות תבוא לידי ביטוי בכלכלה הריאלית, שלהערכתו עדיין חזקה . (אנחנו סבורים שהקשר דרך השקעות החברות ברור). הנגיד ציין שההאטה בכלכלה העולמית לא שינתה באופן משמעותית את התחזית שלהם קדימה שנותרה חיובית, ולכן הם לא צופים שהם צריכים לעצור את עליית הריבית.

להערכתנו, הניציות של הנגיד תומכת בשלב זה בחוזקו של הדולר בעולם, והמשך צמצום המאזן של הפד, לצד הפסקת הרכישות של הבנק המרכזי בגוש האירו, ישאירו את התנודתיות גבוהה בפתח 2019. לגבי תשואות האג"ח הארוכות בארה"ב אנו עדיין מאמינים שהתשואות צריכות לעלות על רקע הגירעון העולה בארה"ב, המשך הירידה במאזן הבנק המרכזי, המשך עליית השכר והצמיחה החיובית (אנחנו לא רואים מיתון ב-2019) והניציות של הפד".