הפועלים: המחירים יעלו בשנה הקרובה ב-0.2%, הריבית תופחת ל-0.1%
חדשות    

הפועלים: המחירים יעלו בשנה הקרובה ב-0.2%, הריבית תופחת ל-0.1%

מדד המחירים לצרכן לחודש ינואר 2020 ירד בשיעור של 0.4% לרמה של 100.4 נקודות. בשנים-עשר החודשים האחרונים עלה המדד בשיעור של 0.3%. ירידות בולטות נרשמו החודש במחירי ההלבשה וההנעלה שירדו בשיעור של 6.4%, במחירי הארחה, נופש וטיולים שירדו ב-6.6%, ובמחירי החשמל שירדו ב-4.0%. מנגד, במחירי המים נרשמה עלייה של 3.6% ובמחירי הארנונה עלייה של 1.8%. כך לפי סקירה של בנק הפועלים

סעיף הדיור (מחירי שכ“ד) ירד החודש בשיעור של 0.4%. בשנה האחרונה עלה סעיף הדיור ב-2.2%.

מחירי הדירות, שאינם משתקללים במדד המחירים לצרכן, ירדו בסקר האחרון בשיעור של 0.2% (נתונים ארעיים), ובשנה האחרונה הם עלו ב-3.0%.

 

תחזית מדד המחירים לצרכן

מדד המחירים לחודש ינואר ירד ב-0.4%, לעומת התחזית שלנו לירידה של 0.3%. לא היו הפתעות גדולות בסעיפי המדד השונים, מעבר לירידה של 0.5% במחירי המזון. השפעת הייסוף ניכרת כמעט ברוב סעיפי המדד, לדוגמא בסעיפים כמו הלבשה והנעלה, ריהוט וציוד לבית ונסיעות לחו“ל. השפעה זו צפויה להמשיך ולהשפיע על מדדי המחירים בחודשים הקרובים.

מדד חודש פברואר עודכן כלפי מטה לירידה של 0.2%, זאת בשל ירידה במחירי הדלקים, המשך הייסוף בשער השקל, וירידה במחירי הנסיעות לחו“ל בשל נגיף הקורונה.

האינפלציה בטווח של מספר חודשים קדימה תושפע מהמשך הייסוף ומהשפעת נגיף הקורונה, שפועלת להפחתת מחירים של שירותים כמו טיסות ונופש בחו“ל. אם התפשטות הנגיף לא תיבלם צפויות להתייקר סחורות שמקורן בסין.

בפועלי ממשיכים להניח שהעלאות מסים יתרמו למדד 0.2% בשנה הקרובה, אם כי מדיניות הממשלה להפחתת הגירעון תלויה בהרכב הממשלה שתוקם, ואין בידינו לכמת אותה. השפעת שער החליפין על האינפלציה היא גבוהה, ואנו מניחים כי מדיניות בנק ישראל תפעל למתן את הייסוף. בהנחה של יציבות בשער החליפין של השקל, אנו סבורים כי האינפלציה תהיה קרובה לגבול התחתון של היעד. אנו צופים אינפלציה של 0.9% ב–12 החודשים הקרובים.

 

השפעה על המדיניות המוניטרית

בנק ישראל מאותת לשווקים שרכישות המט"ח ימשכו, אבל בינתיים השקל המשיך להתחזק. השווקים מעריכים כי בנק ישראל יפחית את הריבית: תשואות איגרת החוב לשנתיים ירדה לרמה של 0.13%, שמשקפת צפי להפחתה קרובה של הריבית לרמה של 0.1%, והיוותרותה ברמה זו תקופה ממושכת. התפשטות וירוס הקורונה היא בין הגורמים להתחזקות הערכה זו, שכן היא מעלה סיכוי לירידת ריבית בארה"ב. חברי הוועדה המוניטרית מעדיפים בשלב זה להתמקד ברכישות מט“ח, אולם העדפה זו צפויה להשתנות אם נראה הפחתות ריבית בעולם.

סקירת הפועלים: הקורונה צפוי להוביל להורדת ריבית

בנק הפועלים וחברת סייברג'ים יקימו מרכז אימוני סייבר למגזר הפיננסים