חדשות    

הפועלים: מדד מנהלי הרכש ירד בחודש מרץ

מעודכן ל-04/2021

הירידה קשורה לעיכובים בתנועת האניות ועליית מחירי ההובלה; כלכלני הפועלים תולים את הפער בין מדד מנהלי הרכש המקומי לבין המדד העולמי, בכך שישראל אינה מאופיינת בסחר אזורי מפותח

מדד מנהלי הרכש של בנק הפועלים וארגון מנהלי הרכש ירד בחודש מרץ ב-0.8 נקודות, לרמה של 48.6 נקודות. זהו החודש השלישי ברציפות שבו המדד נמוך מרמה של 50 נקודות. סעיפי המדד מצביעים על מגמה מעורבת: רכיב תפוקות הייצור ירד החודש ב-5.4 נקודות ועבר להצביע על התכווצות ורכיב הביקושים לייצוא מצביע זה החודש הרביעי ברציפות על התכווצות. לעומת זאת, רכיבי הביקושים המקומיים והתעסוקה עלו החודש, והם מצביעים זה כמה חודשים על התרחבות בפעילות.

מנגד, מדד מנהלי הרכש העולמי, שמפרסם בנק JPMorgan, עלה בחודש מרץ לרמה של 55.0 נקודות, והוא נמצא ברמה הגבוהה מזה עשר שנים. מרבית המדדים בעולם הצביעו גם החודש על התרחבות בפעילות. מדד מנהלי הרכש בגוש האירו עלה לרמה של 62.5 נקודות, ובארצות הברית המדד של ה-ISM עלה לרמה של 64.7 נקודות. מדד מנהלי הרכש בסין (Caixin) ירד זה החודש הרביעי ברציפות לרמה של 50.6 נקודות והמדד ביפן עלה לרמה של 52.7 נקודות.

כלכלני בנק הפועלים מסבירים: בחודשים האחרונים נוצר פער בין מדד מנהלי הרכש בישראל למדד העולמי. רכיב ההזמנות לייצוא מטה את המדד בישראל כלפי מטה, ובד בבד ניתן לראות שנתוני הייצוא התעשייתי בפועל ירדו ברבעון הראשון של השנה בשיעור שנתי של כ-14%. העיכובים בתנועת האניות בעולם ועליית מחירי ההובלה מקשים על ענף התעשייה בכל העולם, אבל ייתכן שזה משמעותי יותר לישראל, שאינה מאופיינת בסחר אזורי מפותח, בניגוד למדינות אירופה לדוגמה שסוחרות ביניהן.

סקירת מזרחי טפחות: התאוששות בשוק התעסוקה האמריקאי, חשש מאבטלה גבוהה בישראל והגבלות חדשות באירופה

ניצנים של תקווה: עלייה במדד אמון הצרכנים של בנק הפועלים ו-KANTAR בחודש מרץ 2021