חדשות    

סקירת מזרחי טפחות: התאוששות בשוק התעסוקה האמריקאי, חשש מאבטלה גבוהה בישראל והגבלות חדשות באירופה

אסטרטג טפחות, מודי שפריר – צילום: יח"צ

מעודכן ל-04/2021

האסטרטג הראשי של בנק מזרחי טפחות פרסם את סקירתו הכלכלית שמסכמת את נתוני חודש מרץ ארה"ב תשקיע 9 טריליוני דולרים בתוכניות סיוע ובישראל לא מתכוונים להילחם באינפלציה

"החשש שלנו אינו מעלייה באינפלציה אלא מאבטלה גבוהה", כך מצטט האסטרטג הראשי של בנק מזרחי טפחות את המשנה לנגיד במק ישראל אנדרו אביר, שהבהיר בתחילת השבוע שעבר כי  "הריבית תישאר נמוכה לתקופה ארוכה מאוד". אביר הדגיש כי בדומה לפד, הבנק המרכזי בישראל ישים בשנים הקרובות דגש על הורדת האבטלה, במטרה לתמוך באוכלוסיות החלשות.

האסטרטג הראשי מודי שפריר מציין בסקירתו את התוכנית "American Jobs Plan" שנחשפה בשבוע שעבר על ידי הנשיא האמריקני ג'ו ביידן, במסגרתה ישקיע הממשל בארה"ב ב- 8 שנים הקרובות כ- 2.25 טריליון דולר. ביידן מבקש לממן את התוכנית באמצעות העלאה הדרגתית של מס החברות ל- 28% (מ- 21% כיום) ובאמצעות שינויים נוספים במערכת המס.

בנוסף, ממשל ביידן מתכנן להשיק בקרוב תוכנית נוספת ("American Families Plan") שתתמקד בנושאי רווחה בהיקף של כ- 1 טריליון דולר, ושתמומן, ככל הנראה באמצעות העלאת מיסוי למשפחות המרוויחות מעל ל- 400 אלף דולר בשנה. אישור שתי התוכניות הכלכליות החדשות יגדיל את היקף תוכניות הסיוע והוצאות הממשל האמריקאי מאז פרוץ המשבר לכ- 9 טריליון דולר.

על פי הסקירה, הנתונים הכלכליים שהגיעו השבוע מארה"ב היו חיוביים – מספר המועסקים עלה במרץ ב- 916 אלף (צפי ל- 660 אלף), לאחר שנתוני החודשיים הקודמים עודכנו כלפי מעלה ב- 156 אלף משרות, ומדד ה- ISM Manufacturing עלה בשיעור חד מהציפיות לרמתו הגבוהה ביותר מאז 1983 (64.7 נק').

באירופה, לעומת זאת, הוטלו בשבוע החולף הגבלות על התקהלויות במדינות נוספות, בניסיון לצמצם את העלייה המחודשת בתחלואה (צרפת הטילה סגר מלא לארבעה שבועות). עם זאת, מדד הסנטימנט הכלכלי (Economic sentiment indicator) עלה במרץ בשיעור חד מהציפיות – לרמתו הגבוהה ביותר מאז התפרצות המגפה באירופה (מרץ 2020).

עוד מצוין בסקירה כי בסין עלה מדד מנהלי הרכש המשוקלל הרשמי בחדות בחודש מרץ – ל- 55.3 נק' (לעומת 51.6 בפברואר), בעיקר על רקע עלייה חדה במדד ה- PMI Non-manufacturing ל- 56.3 נק'.

בנוגע למח"מ התיק – שפריר מציין כי חרף הבהרת בכירי ב"י כי הריבית תיוותר ברמתה הנמוכה מאד "הרבה יותר" זמן ממה שמתומחר בשוק, תשואות ה- IRS בטווחים הקצרים נותרו בשבוע האחרון כמעט ללא שינוי, כך ששוק הריביות המקומי עדיין מתמחר העלאת ריבית ראשונה במחצית הראשונה של 2022 (עוד לפני הפד) וריבית של כ- 0.75% בסוף 2023. אי לכך, הוא מסביר כי ההמלצה לבצע Rec 1y/1y וכן Rec בטווחים הבינוניים של עקום ה- IRS עדיין בתוקף. מאידך, הוא מתריע כי "ישנם מספר גורמי סיכון לאגרות החוב הארוכות (בתקופה הקרובה), כך שאנו נותרים בהמלצתנו מתחילת ינואר שלא להחזיק עדיין באגרות החוב הארוכות".

בנק מזרחי טפחות בסקירה השבועית- החיסונים הקרבים מכניסים אופטימיות בשווקים