חדשות    

הצווים בדרך: נתניהו יאשר תקנות לשעת חירום להגבלת התנועה, שייאכפו על ידי הרשויות

מעודכן ל-03/2020 מעודכן ל-03/2020

בינתיים צפוי כי רק האיסור על פתיחת עסקים ייחשב עבירה פלילית ■ מספר הנדבקים בקורונה זינק  ל-677, עלייה של 244 איש ביממה; חולה בת 89 המאושפזת בהדסה עין כרם נמצאת בסכנת חיים ■ בג"ץ: החל מיום שלישי – שב"כ לא יורשה לנטר חולי קורונה, ללא פיקוח של הכנסת מתחם ה"דרייב אין" לבדיקות קורונה ייפתח הבוקר

המאבק בקורונה עולה מדרגה: הממשלה תאשר במהלך הלילה את הפיכת ההמלצות של משרד הבריאות לתקנות לשעת חירום, שיאסרו יציאה מהבית – למעט יציאה לעבודה וחזרה, יציאה לקניית מזון ותרופות ויציאה לקבלת שירות רפואי או להליך משפטי.

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר הערב: "הכפלת מספר החולים כל כמה ימים עלולה להביא, חלילה, לקורבנות רבים. שלשום ביקשתי ממכם להישאר בבית. יש היענות לכך, אבל לא מספקת. הממשלה תאשר הלילה תקנות לשעת חירום, שבמסגרתן תתבקשו להישאר בבית. זה לא המלצה, זו תקנה מחייבת שתיאכף על ידי רשויות האכיפה.

"מדובר בהצלת חיים רבים. הצלה ממוות של משפחה, חברים ושכנים. אם מישהו חושב שאני מגזים, תסתכלו על התמונות מספרד או מאיטליה, תסתכלו על הצוותים שכבר לא מטפלים בחיים, הם מעמיסים את המתים בכלי רכב מיוחדים. אסור שזה יקרה כאן. לכן הלילה התקנות ייכנסו לתוקפן, מיד אחרי שיאושרו בממשלה. בשלב הראשון הן יהיו בתוקף למשך שבעה ימים. כולם נשארים בבית, למעט מי שעבודתו אושרה".

עוד המשיך נתניהו ואמר: "יש החרגות מסוימות מהתקנות, ואנו מצפים שלא תנצלו אותן לרעה. גם אם אתם יוצאים החוצה לזמן קצר, אל תתקהלו, אל תתגודדו. שמרו מכל משמר על כללי ההיגיינה ועל מרחק של שני מטרים ורצוי הרבה יותר. זה לא משחק, זה יכול לחרוץ גורלות".

ביממה האחרונה זינק מספר חולי הקורונה בישראל ב-244 איש והוא עומד כעת על 677 מאובחנים. מצבם של שישה קשה, 13 במצב בינוני והיתר קל.

מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, אמר: "אנחנו נוקטים היום צעדים קשים, מצמצמים מאוד את התנועה של האנשים מחוץ למרחב הבית. תצאו מהבית רק לדברים שאתה חייבים: עבודה שאושרה בתקנות, קניות או טיפולים רפואיים.

"אנו רוצים להשיג שלושה דברים חשובים: להאט את התפרצות המחלה בישראל, להפחית את מספר החולים ולשטח את העקומה – לפזר את החולים על פני ציר הזמן", המשיך בר סימן טוב. הזמן משחק לטובתנו. כל יום שעובר שבו אנו דוחים את ההתפרצות, אנו מרוויחים זמן: קונים עוד ציוד מיגון, תרופות, מכונות הנשמה ועוד. אנו יודעים היום הרבה יותר על המחלה ממה שידענו לפני לא הרבה זמן. ההצלחה שלנו במאבק בקורונה תלויה בכולנו".

בר סימן טוב הוסיף כי זוהי רק תחילתו של המאבק. "אנו אומרים לכם ביושר שזה כנראה יהיה ארוך. לא יודעים עד כמה, אבל נערכים בהחלט לתרחישים ארוכים", אמר.

לפי ההנחיות המעודכנות של משרד הבריאות שפורסמו שלשום, משרד הבריאות אוסר להגיע לקניונים, לפארקים, לגני שעשועים ולחופי הים. התחבורה הציבורית לא תפעל בערבים ובסופי שבוע. קשישים ואנשים הסובלים ממחלות כרוניות קשות נדרשים להימנע ככל הניתן מיציאה מהבית ומאירוח אנשים בבית. יש להיעזר בחברים ובני משפחה בהבאת אספקה לבית.

בג"ץ: שב"כ לא ינטר חולים ללא פיקוח הכנסת

בית המשפט העליון הכריע כי אם עד יום שלישי בשעה 12:00 לא יוקמו ועדות הכנסת הרלוונטיות לפיקוח על הפעלת אמצעי המעקב של שב"כ למאבק בקורונה, השימוש בסמכויות אלו יופסק.

בצו שהוציאו השופטים, בהמשך לדיון, צוין כי אמצעי המעקב של שב"כ יופעלו רק לאיתור מי שהיה בסביבת חולים שממצאי המעבדה אישרו כי הם נושאים את נגיף הקורונה. זאת בניגוד להגדרה מרחיבה יותר לפי התקנות כיום. בנוסף נקבע כי הסמכויות שניתנו למשטרה להפעיל אמצעי מעקב דיגיטליים לאכיפת בידוד לא יופעלו בשלב זה, ועד להחלטה אחרת.

הדיון נערך בעקבות עתירות שהוגשו נגד התקנות לשעת חירום המאפשרות להפעיל אמצעי מעקב סלולריים נגד אזרחים לטובת המאבק בנגיף הקורונה. העתירות הוגשו על ידי עו"ד שחר בן מאיר, האגודה לזכויות האזרח ומרכז "עדאלה".

נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות, הסבירה שמערכת המשפט נדרשת לבחון לעומק את תקנות החירום בגלל היעדר פיקוח הכנסת.

הדרייב-אין לבדיקות קורונה ייפתח הבוקר

לאחר עיכובים ממושכים – מתחם ה"דרייב אין" לבדיקות הקורונה בתל אביב ייפתח הבוקר. מגן דוד אדום קיבל את אישור משרד הבריאות להפעיל את פרויקט הבדיקות בחניון בפארק גני יהושוע, שצפוי להגדיל משמעותית את שיעור הבדיקות היומי. הפיילוט הראשוני יחל מחר בשעה 10:00 בבוקר, ואליו יוזמנו 300 מבודדי בית שפיתחו תסמינים המחשידים להדבקה בקורונה. המוזמנים יצאו לבדם אל רכבם הפרטי כשהם ממוגנים, ייסעו ישירות אל המתחם, יזוהו באמצעות ברקוד ויעברו את הבדיקה כשהם ישובים בכיסא הנהג. הבדיקה תיעשה על ידי דוגם מד"א ממוגן, דרך חלון הנהג.

מלאנוקס מתגייסת לסייע לבתי החולים

בחברת מלאנוקס מבקשים לעזור ולטפל במחסור הצפוי במכונות הנשמה בבתי החולים, לשם טיפול בחולי הקורונה הקשים. מלאנוקס רכשה שמונה מכונות הנשמה, שאותן תתרום לחמישה בתי חולים בארץ: איכילוב, רמב"ם, תל השומר, סורוקה ואסף הרופא. עלות כל מכשיר הנשמה היא 45 אלף שקלים, אולם הבעיה בהשגתם היום היא המחסור הקיים בעולם. המכונות נרכשו בגרמניה ובשווייץ, והחברה השתמשה בקשרים העסקיים שלה במדינות אלה, על מנת לזרז את התהליכים. שתיים מהמכונות כבר הגיעו לארץ.

ללא אבחון: חזרו מניו יורק ואושפזו בדן

קבוצה של צעירים חרדים ששבו מניו יורק נלקחה למלון דן, על אף שלא אובחנו כחולים. הקבוצה מונה עשרות צעירים חרדים בעלי אזרחות ישראלית, שחזרו הבוקר לארץ בטיסת אל על מניו יורק. עם נחיתתם הם נלקחו ברכב מיוחד לבידוד במלון דן. מדובר בצעירים בני 18 עד 20 ששהו בישיבת קראון הייטס בניו יורק, שבה התגלו חולי קורונה. הצעירים נשלחו למלון למרות שהמדינה ייעדה אותו לבידוד לחולי קורונה, והם לא אובחנו ככאלה. כעת נערכות בדיקות לחברי הקבוצה. צוות האוויר שהיה על המטוס התבקש להישאר בביתו ולחכות להוראות. עוד לפני המראתו של המטוס מניו יורק הוחתמו נוסעיו על תצהיר שלפיו לא התגלו אצלם תסמינים בטרם עלו לטיסה לטיסה.

אושר תחליף גנרי לתרופה לקורונה

ההנחיות החדשות להתמודדות עם הקורונה: גני ילדים ומקומות בילוי סגורים