חדשות    

הצעת חוק: היטל השבחה של 25% בלבד על פינוי בינוי

בעוד בתל אביב היטלי ההשבחה הם הסוגיה הבוערת בתוכנית הרובעים, במשרד המשפטים וברשות להתחדשות עירונית חפצים להגיש הצעת חוק לממשלה הבאה שתסדיר את התחום בפרויקטים של פינוי-בינוי.  מי שמובילים את הצעת החוק הם המשנה ליועמ"ש (אזרחי), עו"ד ארז קמיניץ, וראש הרשות להתחדשות עירונית, חיים אביטן. לפי ההצעה החדשה, הסטנדרט החדש לגבייה של היטל ההשבחה יעמוד על 25% בלבד מגובה הסכום. ולהבדיל מהמצב  כיום, שלפיו מרבית הרשויות גובות היטל השבחה מלא, היכול להגיע למיליוני שקלים ולפגוע במכירת הדירה. הבעיה היא שרוב הרשויות בשנים האחרונות מסרבות להעניק פטורים מההיטל, תוך פגיעה מהותית ברווח של היזם. עם זאת, החלטת מועצת העיר איננה ההחלטה האחרונה והיא נחשבת להמלצה שמועברת לשרי הפנים והבינוי שהם הסמכות לקבוע סופית את נושא גביית ההיטל.

כחלק מהצעת החוק מבקשים במשרד המשפטים וברשות להתחדשות עירונית שהרשויות המקומיות יחלקו את הערים לאזורים ובכל אחד מהם תוגדר מדיניות לגביית היטל ההשבחה.  הרשויות המקומיות יוכלו לקבוע במדיניות היכן היטל ההשבחה יעמוד על אפס, היכן 50% וביתר העיר – יעמוד ההיטל על 25%. אם תיקבע מדיניות כזו מראש, לא יהיה צורך באישור מיוחד של שר הפנים, והחלטת מועצת העיר תהיה סופית, דבר שיקצר את לוחות הזמנים ויסיר את העננה  מאי הוודאות.

היטל השבחה הוא תשלום חובה הנדרש מבעל מקרקעין או מחוכר לדורות על ידי הוועדה המקומית אשר אישרה תוכנית והביאה בכך לעליית שווי המקרקעין שלו. החובה לתשלום ההיטל חלה על הבעלים או החוכר לדורות, ולמרות שניתן לקבוע בחוזה מכר כי הקונה ישלם היטל זה – עדיין מדובר בהסדר פנימי בין הצדדים, אשר אינו מחייב את הוועדה המקומית.

קניתם דירה בקבוצת רכישה, תשלמו היטל השבחה?

גרים בצפון הישן? העירייה דורשת היטל השבחה, אפילו אם תוכנית הרובעים פוגעת בשווי

היטל השבחה על דירות בתל אביב