חדשות    

הקורונה ממשיכה להשפיע: הפד' הוריד את הריבית בחצי אחוז

Official portrait of Governor Jerome H. Powell. Mr. Powell took office on May 25, 2012, to fill an unexpired term ending January 31, 2014. For more information, visit http://www.federalreserve.gov/aboutthefed/bios/board/powell.htm

בצל איום הקורונה הפד' חתך הערב (ג') את גובה הריבית בארה"ב בחצי האחוז. הבנק הפדרלי בארה"ב הוריד את הריבית במפתיע ב-0.5% לרמה של  1%-1.25%. מדובר בהורדת ריבית דחופה ומפתיעה שניתנה לפני מועד הכרזת הריבית המתוכננת השגרתי. יו"ר הפד פאוול אמר במסיבת עיתונאים כי "הפד ראה סכנה לתחזית הכלכלית ובחר לפעול".

"העוצמה וההתמדה של ההשפעה הכוללת על כלכלת ארה"ב נותרו באי ודאות גבוהה והמצב נותר נזיל", אמר פאוול. "על רקע זה, הוועדה קבעה כי הסיכון לתחזית הכלכלית לארה"ב השתנה מהותית. בתגובה הקלנו את המדיניות המוניטרית כדי לספק יותר תמיכה לכלכלה".

טראמפ כתב עוד כי הפד "צריך להמשיך ולהקל, והכי חשוב, ליישר קו עם מדינות/מתחרות אחרות". לדבריו, "אנחנו לא משחקים במגרש מאוזן. לא הוגן כלפי ארה"ב. הגיע הזמן שהפדרל רזרב ינהיג. עוד הקלות והורדה!".

מנהל המחלקה הכלכלית בבנק הפועלים, ויקטור בהר, אמר בתגובה להחלטת הריבית של הפד: "הפד האמריקאי הכין את הקרקע לשינוי בריבית עוד ביום שישי כשפרסם הודעה שלא תוכננה מראש, בה התייחס לתגובה אפשרית לווירוס הקורונה. הפחתת ריבית של חצי אחוז שלא במועד מתוכנן היא אירוע חריג מאוד, שמעיד על החששות של הבנקים המרכזיים מההשפעות של התפשטות וירוס הקורונה.

"ניכר שהיה תיאום בין הבנקים המרכזיים בעולם. באוסטרליה לדוגמה הריבית הופחתה הבוקר ברבע אחוז לרמה של 0.5%, וגם באנגליה יצא הבנק המרכזי בהודעה שיפעל למתן את השפעות הווירוס. שוקי הכסף גילמו בשבוע האחרון הפחתות ריבית אגרסיביות, ובמידה רבה הם אילצו את הבנק המרכזי "להתיישר" עם הריבית אותה גילמו.

"אי התאמת הריבית לצפי של השווקים יכלה לגרום להתגברות הציפיות למיתון, ואולי גם "אכזבה" מצד שוקי המניות. כלי הריבית הוא אולי לא אופטימלי במאבק נגד השפעות וירוס הקורונה, אבל הבנקים המרכזיים נאלצו בכל זאת להגיב. העובדה שאנו בשנת בחירות בארה"ב, והלחץ של הממשל על הפד גבוה, כנראה תרמה גם כן להחלטה. כיוון שההחלטה הייתה מתואמת בין הבנקים המרכזיים, זה מגדיל הסתברות שנראה את הריבית יורדת גם בישראל, כמובן לא בחצי אחוז".

זוהי הפעם הראשונה מאז 2008 שמקבל הפד החלטה על הורדת ריבית במועד שלא תוכנן מראש. ההחלטה התקבלה שבועיים לפני הפגישה שתכנן לקיים הפד, בשל ההשפעה הקשה של נגיף הקורונה על השווקים.

גם בפברואר הריבית נשארת 025%

כלכלני בנק לאומי: הריבית לא תשתנה