חדשות    

גם בפברואר הריבית נשארת 025%

הוועדה  המוניטרית של בנק ישראל מעריכה שלאור סביבת האינפלציה בישראל, המדיניות המוניטרית של הבנקים המרכזיים העיקריים, ההתפתחויות בכלכלה העולמית והסיכונים למשק המקומי, וההתפתחויות בשער החליפין, יהיה צורך להותיר את הריבית ברמתה למשך זמן ממושך או להפחיתה, כדי לתמוך בתהליך שבסופו האינפלציה תתייצב בסביבת מרכז תחום היעד, ושהמשק ימשיך לצמוח בקצב נאה. כמו-כן, הוועדה נוקטת אמצעים נוספים כדי להרחיב עוד יותר את המדיניות המוניטרית. בנק ישראל ממשיך לעקוב אחר ההתפתחויות באינפלציה, בכלכלה הריאלית, במדיניות הפיסקלית, בשווקים הפיננסיים ובמשק העולמי, והוא יפעל להשגת יעדי המדיניות המוניטרית בהתאם להתפתחויות אלו.

 לפי הוועדה,סביבת האינפלציה ממשיכה להיות נמוכה. מדד ינואר ירד ב-0.4%, נמוך מהצפוי, והאינפלציה השנתית נותרה מתחת ליעד: בשנים עשר החודשים האחרונים נרשמה אינפלציה של 0.3%. גם האינפלציה בניכוי אנרגיה ופירות וירקות מתייצבת ברמה נמוכה, מה שמעיד על כך שקצב האינפלציה הבסיסי נמוךהתמתנות האינפלציה אינה משקפת חולשה בביקושים והיא מושפעת במידה רבה מייסוף השקל; קצב האינפלציה במחירי המוצרים הבלתי סחירים נותר מתון, ואינפלציית המוצרים הסחירים ממשיכה להיות שלילית. בחודשים הקרובים האינפלציה צפויה להישאר נמוכה וייתכן שאף תהיה שלילית, אך היא צפויה לשוב ולעלות במחצית השנייה של השנה. מרבית הציפיות והתחזיות לשנה נותרו בקרבת הגבול התחתון של היעד או מעט מתחת לו . הציפיות (פורוורד) משוק ההון לטווחים הבינוניים והארוכים נותרו ככלל יציבות מאז החלטת הריבית האחרונה. מניתוח פרמיית הסיכון בציפיות לטווח של 5-10 שנים עולה שבניכוי הפרמיה צפויה אינפלציה סביב 2% לטווח זה. מאז החלטת הריבית הקודמת התחזק השקל בכ-3% במונחי השער הנומינלי האפקטיבי. התפתחות הממשיכה להקשות על  חזרת האינפלציה ליעד.

החולשה בסחורות נמשכת

המשק המשיך לצמוח באופן יציב סביב קצב הצמיחה ארוך הטווח: על פי האומדן הראשון לרבעון הרביעי של נתוני החשבונאות הלאומית התוצר צמח ב-4.8%, ועל פי הערכת חטיבת המחקר קצב הצמיחה בניכוי התנודתיות ביבוא כלי רכב עמד על כ-3.5%. הצמיחה הקיפה את כל השימושים; היצוא (ללא יהלומים וחברות הזנק) צמח ב-5% בהובלת יצוא השירותים, אך החולשה לאורך זמן ביצוא הסחורות נמשכת. ההשקעה צמחה ב-5.9%,  אך ההשקעה בבניה למגורים שבה להתכווץ. סקר המגמות בעסקים והמדד המשולב לינואר מעידים על המשך הצמיחה בקצב נאה בתחילת 2020 . שוק העבודה ממשיך להיות הדוק: שיעור האבטלה נותר נמוך תוך עלייה בשיעורי ההשתתפות והתעסוקהנמשכת עליית השכר, אך חלה האטה מסוימת בקצב העלייה. לתקציב ההמשכי צפויה להיות השפעה מצמצמת משמעותית במחצית הראשונה של 2020, ונמשכת אי-הוודאות אודות המדיניות התקציבית לאחר הבחירות, והשלכותיה על הפעילות והאינפלציה.

לאורך מרבית התקופה שמאז החלטת הריבית הקודמת שווקי המניות בישראל היו יציבים יחסית, אך בימים האחרונים חלו ירידות שערים חדות. תשואות האג"ח הממשלתיות לטווחים הארוכים ירדו מאז החלטת הריבית הקודמת, בדומה לירידת התשואות באירופה ובארה"ב, והירידות התעצמו בימים האחרונים.

מחירי הדירות עלו ב-3%

מחירי הדירות עלו בשנה האחרונה בכ-3%. מספר עסקאות הרכישה גדל, בהובלת רוכשי דירות ראשונות ומשפרי דיור. נמשכת ההתרחבות בהיקף המשכנתאות תוך עלייה מסוימת ברמת המינוף, וריבית המשכנתאות הוסיפה לרדת.

הנתונים האחרונים שהתפרסמו אודות הפעילות הכלכלית העולמית מצביעים על צמיחה נמוכה באירופה ושלילית ביפן,  בעוד ארה"ב בולטת לטובה. בתחזיות הצמיחה העולמית של בתי ההשקעות לשנת 2020 נרשם עידכון קל כלפי מטה בצמיחה החזויה, בעוד העידכון לתחזית הצמיחה בסין משמעותי יותר. ההאטה בסחר העולמי נמשכת, אך הסיכונים הפוליטיים התמתנו  על רקע החתימה על שלב ראשון בהסכם הסחר בין ארה"ב לסין, והירידה באי הוודאות על רקע התקדמות תהליך הברקזיט. האינפלציה במשקים העיקריים עלתה, אך נותרה נמוכה מהיעדים המנחים את הבנקים המרכזיים.  כלכלת ארה"ב צמחה בשיעור של 2.1% ברבעון הרביעי של 2019. ה-FED הותיר את הריבית על כנה, ומהמסרים שהעביר עולה שהריבית צפויה להיוותר ברמתה אלא אם יחול שינוי מהותי במצב הכלכלי. באירופה הצמיחה ממשיכה להיות נמוכה; התכווצות בצרפת ובאיטליה וצמיחה אפסית בגרמניה, ומגזר התעשייה ממשיך להכביד על הפעילות. ה-ECB הותיר את הריבית ללא שינוי, ואותת שהוא צפוי להותיר את המדיניות על כנה לאורך זמן. ביפן נרשמה צמיחה שלילית משמעותית ברבעון הרביעי על רקע מספר גורמים חד פעמיים, ויש סימנים לכך שתימשך האטה. נתוני הפעילות בשנת 2019 בסין היו חיוביים אך מגמת ההתמתנות ארוכת הטווח נמשכה, והתפרצות נגיף הקורונה צפויה להעיב על הצמיחה באסיה לפחות בטווח הקצר. מחירי הנפט והסחורות המשמשות לתעשייה ירדו על רקע הצפי לירידת ביקושים משמעותית מסין.

הקורונה הורס הכול

התפרצות נגיף הקורונה בסין משרה אי ודאות על מגוון תחומים –  הפעילות הכלכלית העתידית בעולם ובישראל, ההשפעות על האינפלציה ועל השווקים הפיננסיים. תרחיש הבסיס המנחה את ההערכות של מרבית המוסדות הכלכליים הבינלאומיים הוא שהתפשטות הנגיף תיעצר בחודשים הקרובים והפגיעה בכלכלה הסינית תבוא לידי ביטוי בעיקר ברבעון הראשון של 2020. בתרחיש זה, צפוי פיצוי בקצב הצמיחה ברבעונים הבאים כך שההשפעה הכוללת על הכלכלה העולמית תהיה מוגבלת. על פי הערכת בנק ישראל, מעבר להשפעה הפרטנית על חברות שונות, בתרחיש זה לא צפויה השפעה מקרו כלכלית משמעותית בישראל, אף על פי שסין היא שותפת סחר משמעותית במגוון ענפים. אם המשבר יתארך ויזלוג אל מדינות נוספות, ובפרט אם  יידרשו צעדי מניעה חריפים בישראל, צפויה השפעה משמעותית יותר, שאת היקפה קשה להעריך בשלב זה. התנאים הבסיסיים  של המשק הישראלי בעת הזו מפחיתים מרמת הפגיעה הפוטנציאלית. הירידה בביקושים העולמיים לסחורות שונות צפויה לפעול להאטת האינפלציה, אך מצד ההיצע המחסור בסחורות ובחומרי גלם המיובאים מסין עשוי לפעול לעלייה מסויימת באינפלציה. עד לאחרונה התגובה בשווקים הפיננסיים הייתה מתונה, אך בימים האחרונים אי הוודאות גדלה וחלו ירידות שערים חדות בשוקי המניות.

כלכלני בנק לאומי: הריבית לא תשתנה

הפועלים: המחירים יעלו בשנה הקרובה ב-0.2%, הריבית תופחת ל-0.1%

 ​

​​​​​