חדשות    

הקלות שבס בדרך לביטול; נו באמת?

הקלות שבס הן תקנות שמאפשרות לקבלנים לבקש תוספת בנייה בפרויקטים מסוימים, ומדובר בתוספת בנייה משמעותית מאוד. המשמעות היא שמדובר בסוג של קומבינה – הקבלנים רוכשים קרקע, אבל יש להם סיכוי טוב מאוד להגדיל את אחוזי הבנייה בפרוייקט. כך שהרווחים שלהם עשויים לגדול. עכשיו, ראש מטה הדיור באוצר, זאב בילסקי, מתכוון לבטל את ההקלות האלו.

הכוונה לבטל את התקנות האלו לא קשורה דווקא לבלגן הפיננסי והעסקי שהיא יוצרת, ולמתנה בדלת האחורית לקבלנים, אלא לעיכובים שהיא יוצרת בבנייה, בעיקר בפרויקטים של מחיר למשתכן. במטה הדיור פשוט הבחינו כי הליך הבקשה להקלות שבס, מביא להתנגדות של הזוכים במחיר למשתכן. הם מתנגדם מול הקבלן, מול האוצר, וגם מתנגדים מול וועדות התכנון, וגורמים לעיכובים של חודשים רבים, שעשויים להגיע גם לשנים. הם צודקים – ההקלות האלו במקרים רבים על חשבונם – אין מתנות חינם – הגדלתם את הבניין בעוד 10 דירות, הבניין צפוף יותר.

וכך יצא שבסופו של דבר, באוצר רוצים לבטל את ההקלות. אלא שאז יש בעיה חדשה – הקבלנים "שבונים" על ההקלות האלו יתמחרו את חוסר קבלת ההקלות – ברגע שהם לא יזכו להטבה הזו, המחיר שהם יציעו  כמחיר מקסימום למ"ר בנוי – יעלה! הרי הקבלנים ידאגו לרווח שלהם, ומי שישלם את המחיר על הפגיעה בהם הם הרוכשים (בעיקר בתוכניות מחיר למשתכן). אז מה זה שווה – מצד אחד הקלות שבס ייעלמו, מצד שני, המחיר יעלה , וזו פגיעה גדולה אפילו אנושה בתוכנית של כחלון.

אז תרשו לנו להמר שההקלות האלו לא יבוטלו – זה אולי סוג של בלון ניסוי, או פשוט  חוסר הבנה למה זה עלול לגרום.