חדשות    

הראל: הריבית בישראל לא תעלה לפחות עד הרבעון האחרון של 2022

עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים. צילום: יונתן בלום

הריבית בישראל לא תעלה לפחות עד הרבעון האחרון של 2022, וגם אם תתרחש העלאת ריבית בארה"ב. כך צופים כלכלני אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים, בראשות עפר קליין. לדבריהם, ההחלטות האחרונות של הבנקים המרכזיים מלמדות על שתי גישות עיקריות: גישה ניצית יותר שטוענת שלמרות העלייה בתחלואה יש להתחיל ולהעלות את הריבית, והגישה של גוש האירו וסין שטוענת שלא רק שיש עוד זמן עד להעלאת הריבית הראשונה אלא שיש לעשות עוד צעדים מרחיבים.

לאור כל זאת, כלכלני הראל מעריכים כי במהלך השנה הבאה נראה עליית ריבית ביותר ויותר מקומות בעולם. עם זאת אי הוודאות תקשה על העלאת ריבית מהירה.

מנגד, באשר לישראל אומרים בהראל כי מדד המחירים לצרכן לנובמבר ירד ב-0.1%, מעט נמוך מהערכות המוקדמות. האינפלציה בחישוב של 12 החודשים האחרונים עלתה קלות ל-2.4% והיא תעלה עוד מעט בחודש הבא, אך להערכתם במהלך השנה הבאה קצב האינפלציה יירד אל מתחת למרכז יעד האינפלציה, שהוא 2%. עובדה זו, לצד חוזקו של השקל, יאפשרו לבנק ישראל מרווח תמרון רחב, ועל כן כאמור, הם צופים כי שהריבית בארץ לא תעלה לפחות עד הרבעון האחרון של 2022.

באשר לענף הנדל"ן בישראל, צופים כלכלני הראל המשך עלייה במחירי הדירות גם ב-2022, אך בקצב מתון יותר. מצד היצע הדירות, הנתונים הראשוניים להיתרי הבנייה מראים עלייה בקצב התכנון, אך המשך מגבלות קצב הבנייה שחלקם עוד מלפני המשבר (מחסור בעובדים מיומנים) וחלקם נוספו בעקבות הקורונה (צווארי בקבוק בתעשייה ובשילוח) מעכבים את קצב גידול הבנייה בפועל. מצד הביקושים הריביות הנמוכות ממשיכות לתמוך, אך פחות בהשוואה לשנה וחצי האחרונות לאור העדכון כלפי מעלה של מס הרכישה למשקיעים והצפי להעלאות ריבית בעולם.

באשר למטבע המקומי אומרים כלכלני הראל כי העודף בשירותים עדיין מנצח את הגירעון בסחורות ותומך בחוזקו של השקל בטווח הארוך. העודף בחשבון השוטף של מאזן התשלומים עמד על 5.3 מיליארד דולר ברבעון השלישי (על פי נתונים מנוכים עונתיות), כ-5% מהתוצר ב-4 הרבעונים האחרונים. עודף של כ-10 מיליארד דולר בחשבון השירותים מפצה על גירעון של כ-6 מיליארד דולר בחשבון הסחורות. על פי הנתונים הראשוניים, מגמה זו נמשכה גם ברבעון הנוכחי, דבר שתומך בגורמים המבניים שמחזקים את השקל. זאת בנוסף להמשך הגידול בהשקעות ישירות זרות (FDI) שעמדו על 5.4 מיליארד דולר ברבעון השלישי.