חדשות    

הראל: לא פוסלים שבנק ישראל יעלה את הריבית ב-0.5% בישיבה ביולי

עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים. צילום: יונתן בלום

"לאור הנתונים וההפתעות האחרונות במדיניותו אנו לא פוסלים שבנק ישראל יבחר להעלות את הריבית ב-0.5% בהודעה הבאה, גם במחיר של התחזקות מסוימת בשקל". כך מעריכים כלכלני הראל ביטוח ופיננסים בראשות אגף כלכלה ומחקר עפר קליין.

לדבריהם, סיכומי הדיונים מהחלטת הריבית האחרונה של הבנק ישראל הראו שכל חברי הוועדה המוניטרית תמכו בהחלטה להעלות את הריבית ב-0.4% לאור העלייה באינפלציה, המשך העלאות הריבית בעולם והאינדיקאטורים החיוביים משוק העבודה. להערכתם, הגורמים הללו שממשיכים לבלוט גם בנתונים לחודש מאי תומכים בהמשך הקו הניצי גם בהחלטת הריבית הבאה ב-4 ביולי.

עוד אומרים בהראל כי כדי להשפיע על השוק צריך להפתיע אותו. בדומה לבנק ישראל, באוסטרליה העלו את הריבית בפעם השנייה ברציפות יותר מההערכות המוקדמות, וההערכה היא שבתקופה הקרובה עוד בנקים מרכזיים יפעלו כך.

סוף עידן הריבית השלילית באירופה – קרוב

באשר לאירופה, אומרים כלכלני הראל, האינפלציה בגוש האירו לא עוצרת ועמדה על 8.1% במאי (על פי האומדן הראשוני), כמחצית מכך בשל המשך הזינוק במחירי האנרגיה (גז, דלק וחשמל), שעלו יותר באירופה לאור המלחמה באוקראינה. האינפלציה הגבוהה והתחזיות להמשך עלייה בחודשיים הקרובים לאור החלטת האיחוד להפסיק יבוא נפט מרוסיה (דרך הים בלבד), מאששים את הערכות שהבנק המרכזי יסיים את תקופת הריבית השלילית עוד השנה.

בחמישי הקרוב מצפים בהראל שה-ECB יודיע על סיום תוכנית הרכישות, יאותת על כוונתו להעלות את הריבית בהחלטה הבאה ביולי, ולא יפסול גם מהלך של חצי נקודת אחוז. גם העלייה בסימנים להאטה בצמיחה לא יעצרו את הבנק בחצי השנה הקרובה, אבל כן יקשו על כך בשנה הבאה. להערכתם, הדבר תומך בהמשך עלייה בתשואות באירופה ובהתחזקות האירו, במיוחד מול הדולר שלהערכתם כבר מגלם תוואי העלאת ריבית סביר.

בארה"ב: מחכים להעלאת ריבית של 0.5%

לדברי כלכלני הראל, תמונת המצב בארה"ב מראה כי נתוני שוק העבודה בארה"ב ממשיכים להיות חיוביים כאשר במאי נוספו 390 אלף משרות חדשות, טוב מהצפי אך זהו הגידול הנמוך ביותר מזה כשנה. השכר השעתי הממוצע המשיך לעלות אך בקצב מעט איטי יותר של 5.2% ב-12 החודשים האחרונים, ברובו תודות לירידה בקצב עליית השכר בענפי התיירות, האירוח והקמעונאות שהובילו גם את הגידול החד במספר המשרות מתחילת השנה. סנטימנט החברות מתמתן אך נותר חיובי, כך על פי מדדי מנהלי הרכש לאפריל שעמדו על כ-56 נקודות. לכן, להערכת כלכלני הראל, השיח הגובר על מיתון עוד השנה מוגזם, זאת לאור נתוני שוק העבודה החזקים והאינדיקטורים השוטפים. הנתונים תומכים בהמשך התמתנות איטית של האינפלציה בחודשים הבאים.

ברביעי הבא  צופים בהראל עליית ריבית נוספת של כחצי נקודת אחוז בארה"ב, אך עיקר תשומת הלב יהיה על התחזיות המעודכנות. כלכלני הראל צופים עדכון כלפי מטה של תחזיות הצמיחה אך כלפי מעלה לתחזית האינפלציה ולריבית בסוף השנה לכיוון ה-2.5%.