חדשות    

הראל פיננסים: "בנק ישראל ימשיך ויפעל בחודשים הקרובים בשוק המט"ח"

עפר קליין: "על רקע נתוני שוק העבודה המפתיעים שפורסמו אתמול - הפיחות החד בשקל בחודש האחרון והצמיחה המהירה של רכיב הצריכה הפרטית בתוצר, ומנגד, המשך סימני החולשה בכלכלה העולמית"

עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים, מפרסם הבוקר סקירה מקרו כלכלית שבועית בה נכתב כי: "בנק ישראל הותיר את הריבית לחודש דצמבר ללא שינוי 0.25 אחוז. על רקע נתוני שוק העבודה המפתיעים שפורסמו אתמול, הפיחות החד בשקל בחודש האחרון והצמיחה המהירה של רכיב הצריכה הפרטית בתוצר, ומנגד, המשך סימני החולשה בכלכלה העולמית".

קליין מעריך כי הפיחות החד של השקל מול הסל יחד עם השיפור בחודשיים האחרונים בייצור התעשייתי ונתוני התעסוקה החזקים, מפחיתים את הסיכוי לשינוי בריבית בנק ישראל גם בחודש הבא, ומוסיף: "יחד עם זאת, להערכתנו, היות ועדיין השקל חזק במונחים ריאליים היסטוריים מול סל המטבעות, למרות הפיחות של השבועות האחרונים, בנק ישראל ימשיך ויפעל בחודשים הקרובים בשוק המט"ח, על מנת לשמר ואף להעצים את הפיחות, שבתורו יתרום לעלייה בציפיות לאינפלציה (כמו גם באינפלציה בפועל) ויביא לשיפור היצוא ב-2015 ".

בהמשך דבריו מצטט קליין את נגיד הבנק המרכזי בגוש האירו: "זהו הכרח להעלות את האינפלציה חזרה ליעדה, בהקדם האפשרי וללא עיכובים". על פי קליין, מדובר בהתבטאות המעידה על שהגישה של הבנק המרכזי באירופה קרובה יותר לגישה היפנית בכל הנוגע להרחבת המדיניות המרחיבה, כנראה גם באמצעות רכישה מסיבית יותר של נכסים, אולי גם אג"ח ממשלתיות. אמנם מדיניות מוניטרית לא יכולה לפתור את הבעיות הבסיסיות באירופה, אך אירו חלש יותר יוכל להקל על חלק מהמדינות בזמן שהן מנסות להתמודד עם אותן הבעיות. יחד עם זאת, בניגוד לבנק המרכזי ביפן, באירופה עד כה, הבנק המרכזי בעיקר מדבר. נראה שהנגיד האירופאי מכין את הקרקע לפעולה כנראה במהלך הרבעון הראשון של 2015. בתגובה להכרזה נרשמה היחלשות חדה בשער האירו מול הדולר. אנו סבורים, שהאירו צפוי להמשיך ולהיחלש".