הראל פיננסים על הצמיחה: "המשמעות היא שבנק ישראל יתקשה להצדיק הורדת ריבית והרחבה כמותית"
חדשות    

הראל פיננסים על הצמיחה: "המשמעות היא שבנק ישראל יתקשה להצדיק הורדת ריבית והרחבה כמותית"

עפר קליין בתגובה על נתוני הצמיחה במשק לרבעון: "אנו, וככל הנראה גם בנק ישראל והאוצר, צפויים לעדכן את תחזית הצמיחה שלנו לשנת 2015 כלפי מעלה"

עפר קליין – ראש אגף כלכלה ומחקר בקבוצת הראל ביטוח ופיננסים, מגיב היום לצמיחה המהירה שנרשמה ברבעון הרביעי. קליין מציין בסקירתו כי האומדן הראשון לצמיחת התוצר המקומי הגולמי ברבעון הרביעי של שנת 2014, 7.2 אחוזים, הנתון הכי גבוה מאז תחילת שנת 2007. לדבריו, כשבוחנים את הרכב הצמיחה מגלים את הסיפור המלא.

כפי שמצוין בדו"ח הלמ"ס: ההוצאה לצריכה פרטית שעלתה ב-6.8 אחוזים (לעומת עליה של 4.5 ברבעון קודם), מבטאת לצד אמון צרכני חזק גם הרבה מאוד מזומן שמצוי חופשי בידי הציבור (198 מיליארד ₪ בדצמבר) ועלייה ביכולת ללוות כסף על רקע הריבית הנמוכה במשק. נתון זה מפתיע על רקע הרושם שהתקבל מירידת המחירים במדד המחירים לצרכן. בנוסף, בולטת העלייה החדה ביצוא הסחורות והשירותים שעלה בשיעור של 7.3 אחוזים (לעומת עליה של 3.8 אחוזים ברבעון הקודם). ככל הנראה, על רקע הפיחות של השקל מול הסל בחודשים האחרונים שמשפיע בפיגור, יחד עם מגמת ההתאוששות בסחר העולמי.

קליין מוסיף כי ההשקעה בנכסים קבועים עלתה ב-8.7 אחוזים, ככל הנראה כתגובת נגד להקטנת ההשקעות ברבעון השלישי על רקע מבצע צוק איתן נתון התומך בשיעור האבטלה הנמוך (הגידול שנרשם הוא בענפי המשק ולא בנדל"ן). הצריכה הציבורית עלתה ב-12.2 אחוזים ככל הנראה על רקע מבצע צוק איתן ברבעון השלישי והשלמת הצטיידות של מערכת הביטחון.

לדברי קליין, "המשמעות של נתון כל כך חזק היא שלמרות התחזקות השקל (המתבקשת מנתון כזה – ומהמשוואה של צמיחה חזקה שווה מטבע חזק), ולמרות המדד הנמוך, בנק ישראל יתקשה עכשיו להצדיק הורדת ריבית, ובטח הפעלת כלים פחות קונבנציונליים כמו הרחבה כמותית. דבר המשאיר לו בארסנל בעיקר את כלי רכישת המט"ח".

הראל פיננסים מוסיפים כי "בנוסף, הצמיחה המהירה יחד עם הגידול בהשקעות, תומכים בהמשך צמיחה חזקה גם ברבעונים הבאים. אנו (וככל הנראה גם בנק ישראל והאוצר) צפויים לעדכן את תחזית הצמיחה שלנו לשנת 2015 כלפי מעלה".