הראל פיננסים על נתוני הצמיחה: "סיכוי טוב שיעודכנו כלפי מעלה בהמשך"
חדשות    

הראל פיננסים על נתוני הצמיחה: "סיכוי טוב שיעודכנו כלפי מעלה בהמשך"

עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בקבוצת הראל ביטוח ופיננסים, מגיב היום לנתוני הצמיחה החלשים ברבעון השני שפרסמה הלמ"ס

עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בקבוצת הראל ביטוח ופיננסים, מגיב היום לנתוני הצמיחה החלשים ברבעון השני שפרסמה הלמ"ס.

"האומדן הראשון לצמיחת התוצר המקומי הגולמי ברבעון השני של 2015, עמד שיעור מזערי של 0.3 אחוז בשיעור שנתי (מינוס 1.6 אחוזים בתוצר העסקי). נתון צמיחה חלש זה דומה לשיעור הצמיחה ברבעון שבו התנהל מבצע צוק איתן – רק שהפעם ללא המבצע הצבאי", כותב קליין.

בדיקת הרכב הצמיחה מגלה שהחולשה נובעת כמעט מכל הסעיפים: ההוצאה לצריכה פרטית גדלה בשיעור זעום של 0.9 אחוז, לאחר 5.5 אחוזים ברבעון הקודם. ההוצאה לצריכה ציבורית עלתה בשיעור מזערי של 0.4 אחוז, לאחר 0.5 אחוז ברבעון הקודם. השקעה בנכסים קבועים ירדו ב-3.8 אחוזים, לאחר התכווצות של 8 אחוזים ברבעון הקודם. מתוך זה השקעה בבתי מגורים עלו ב-4.6 אחוזים ברבעון השני. יצוא הסחורות והשירותים ירדו ב-12.5 אחוזים, לאחר ירידה של 11.1 אחוזים ברבעון הקודם. יבוא הסחורות והשירותים ירדו ב-7.2 אחוזים לאחר עלייה של 2.4 אחוזים ברבעון הקודם.

בהראל פיננסים מציינים כי לאור האינדיקטורים הראשונים ציפינו  לנתון חלש אך חלק מהנתונים נראים חלשים באופן מוגזם ואינם עקביים עם נתוני גביית המיסים והמדד המשולב למצב המשק של בנק ישראל, ומכאן שיש סיכוי טוב שיעודכנו כלפי מעלה בהמשך.

כשבוחנים את הנתונים במחצית השנה הראשונה בהשוואה למחצית הראשונה אשתקד מתקבלת תמונה שמייצגת נכון יותר את המצב במשק: רואים גידול ניכר בצריכה הפרטית (4.8%) ובהשקעה לדיור (3.8%) וירידה בשאר הסעיפים אך בעיקר ביצוא (מינוס 8.6%).

בהנחה שהנתונים נכונים המשמעות היא ראשית, עדכון כלפי מטה בתחזית הצמיחה שלנו לשנת 2015 מ-3.1% ל-2.5%. בנוסף, המשמעות הינה דחיה במועד העלאת הריבית בישראל ואפילו אפשרות להורדת ריבית, על כל מה שמשתמע מכך לגבי שער החליפין ועקומי תשואות האג"ח.