הראל פיננסים צופים כי מדד תשומות הבניה יעלה בחודשים יוני עד אוגוסט ב-0.1%
חדשות    

הראל פיננסים צופים כי מדד תשומות הבניה יעלה בחודשים יוני עד אוגוסט ב-0.1%

הראל פיננסים מפרסמים סקירה מאקרו כלכלית וצופים כי מדד תשומות הבנייה יעלה בחודשים יוני עד אוגוסט ב-0.1% לעומת תחזית קודמת של 0.2%

למדד תשומות הבניה המעודכן

 

הראל פיננסים מפרסמים סקירה מאקרו כלכלית, שבה עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר, מציין שתי נקודות מעניינות שעולות בסיכום החלטת הריבית האחרונה של בנק ישראל שפורסמה אתמול.

"ראשית, חברי הוועדה ציינו כי לפי כמה אומדנים, שער החליפין הנוכחי של השקל מיוסף יתר על המידה (לעומת שער החליפין של שיווי משקל). החברים ציינו כי מדיניות בנק ישראל כיום, ובכלל זה רכישות המט"ח, פועלת כנגד תיסוף היתר של השקל, ובכך מסייעת למשק להתמודד עם תנאי הסביבה העולמית", כותב עפר קליין. "נקודה מעניינת שנייה היא שחברי הוועדה סברו כי פחתה ההסתברות לשימוש בכלי מדיניות נוספים ובלתי שגרתיים על מנת להשיג את מטרות הבנק, אך הם הסכימו כי הנסיבות עשויות להשתנות במהירות ולכן מוקדם לשלול לחלוטין את האפשרות שייווצר צורך להשתמש בכלים כאלו".

"הערכתנו, לגבי הנקודה הראשונה היא שהשקל לא מיוסף יתר על המידה ביחס לשער החליפין של שיווי משקל – אלא הפוך. להערכתנו, על רקע העודף המתמשך הצפוי בחשבון השוטף, הפיתוח הצפוי של מאגר ליוויתן, עודף הנזילות המתמשך בעולם שתורם לרכישת חברות ישראליות על ידי זרות, הגאות בשווקי ההון בארה"ב המביא חברות ישראליות להנפיק בחו"ל וכדומה.. השקל דווקא צפוי להמשיך ולהתחזק. לתפיסתנו, התערבות בנק ישראל בשוק המט"ח בטווח הקצר (המוצדקת בעינינו) היא פעילות המאטה ומדרגת את ההתחזקות הטבעית של השקל לכיוון שיווי המשקל", כותב קליין.

"לגבי הנקודה השנייה, הנסיבות האחרונות בהם: הסיפור היווני ודו"ח התעסוקה הפושר בארה"ב, יכולים להפעיל את הטריגר של 'הנסיבות עשויות להשתנות במהירות' ולהחזיר לשולחן את נושא האמצעים הלא קונבנציונליים. במיוחד אם נראה בתקופה הקרובה הידרדרות במצב באירופה ו/או מדד נמוך משמעותית מהצפי (שלנו 0.2%)", מעריך קליין.

כלכלני הראל פיננסים ממשיכים לחזות כי מגמת העליה במדד תשומות הבניה תימשך במהלך החודשים הקרובים עד אוגוסט. על פי התחזית האחרונה של בית ההשקעות, העליה במדד תשומות הבניה תעמוד על 0.1% במאי עד אוגוסט (לעומת תחזית קודמת שעמדה על 0.2%). זאת, לעומת מדד תשומות הבניה במאי שעמד על 0%. נציין, כי מדד תשומות הבניה מתחילת השנה רשם עליה של 0.2%.

הראל פיננסים תחזית מדד תשומות הבנייה

תחזית כלכלני הראל לגבי המדד הצפוי מתפרסמות באופן שוטף וכוללות בין השאר התייחסויות לאינפלציה בחודשים אלו. תחזית האינפלציה לחודש יוני עומדת על 0.2%. במקביל להערכה זו, מעדכנים כלכלני הראל כי מדד המחירים לצרכן בתקופה זו (שלושה חודשים) יעלה ב-0.5%. כמו כן מעריכים בהראל כי סעיף הדיור שבמדד המחירים לצרכן יעלה בחודשים שבין מאי לאוגוסט ב-1.5% וגם מדד מחירי דירות בבעלות הדיירים יעלה ב-0.8%.

למדד תשומות הבניה המעודכן