חדשות    

הריבית השלילית באירופה העמיקה ל-0.5%

בעקבות אי-הוודאות באירופה הבנק האירופי המרכזי  הכריז  על השקת תוכנית רכישות חדשה, וכך להמריץ את הכלכלה האירופית. לפי התוכנית, הבנק יחדש את תוכנית הרכישות האג"ח הממשלתי בהיקף של 20 מיליארד יורו בחודש  מ-1 בנובמבר.

נשיא הבנק מריו דראגי הודיע שהבנק המרכזי מעמיק  את הריבית השלילית על הפיקדונות ב-10 נקודות בסיס ל-0.5%- מ-0.4%-, בהתאם לציפיות. הריבית על היורו נותרה ללא שינוי על 0%.

לפי הבנק, שיעור הריבית יישאר ברמתו הנוכחית או יקטן אף יותר  עד שתחזית האינפלציה "תתכנס בצורה יציבה לרמה קרובה מספיק, אך עדיין נמוכה מ-2%".

זוהי ישיבת הריבית הלפני אחרונה של הבנק האירופי  בהנהגתו של מריו דראגי, לפי שקריסטין לגארד, יו"ר קרן המטבע, נכנסת לתפקיד – ההחלטה האחרונה של נשיא הבנק הנוכחי תתקיים ב-24 באוקטובר.

הבנק צופה שזה יישאר המצב או מצב דומה לפחות עד המחצית הראשונה של 2020, למרות שבתחזית הקודמת חזה כי הריבית האפסית תסתיים ב-2019.

הבנק האריך את התקופה המתוכננת, לאחר שבסוף השנה העריך הבנק שהתקופה תסתיים בסוף הקיץ. אם המצב יימשך רמז דראגי שהוא יהיה מוכן לסבב תמריצים.

אחת ההצעות שהעלה היא תוכנית הלוואות חדשה לבנקים באירופה, בריבית נמוכה – כדי  לסייע להם להרחיב את היקף האשראי הזול שהם מעניקים ללקוחות, ובריבית נמוכה – ובכך לתמוך בכלכלת גוש היורו. התוכנית החדשה תיכנס לתוקף החודש ומועד הסיום שלה נקבע למרץ 2021. ההלוואות שיעניק הבנק האירופי למוסדות הפיננסיים בגוש יהיו לתקופה של שנתיים.

לא רק באירופה. נשיא ארה"ב דונלד טראמפ תקף השבוע את הפד, וקרא להשית ריבית שלילית. בציוץ בטוויטר הנשיא האמריקאי כינה את חברי הפד מטומטמים.

"הבנק הפדרלי צריך להוריד את הריבית שלנו לאפס, או נמוך מכך, ואז אנחנו צריכים להתחיל לממן מחדש את החוב שלנו. יש להנמיך את עלויות הריבית לרמה הרבה יותר נמוכה, ובמקביל להאריך משמעותית את התקופות. יש לנו מטבע, חוסן ומאזנים מעולים", צייץ טראמפ בטוויטר.

בציוץ נוסף כתב טראמפ, כי "ארה"ב תמיד צריכה לשלם את הריבית הנמוכה ביותר. אין אינפלציה! זאת רק תמימותו של ג'יי פאואל והבנק הפדרלי שלא מאפשרת לנו לעשות מה שמדינות אחרות כבר עושות. הזדמנות של פעם בחיים שאנחנו מפספסים בגלל 'מטומטמים'".

הבינלאומי: לראשונה אג"ח קונצרניות בריבית שלילית

"אם בנק ישראל יחליט בקרוב על ריבית שלילית או הרחבה כמותית – שוק הדיור יהיה בסכנה ממשית";