חדשות    

הרפורמה בקרנות הפנסיה נמשכת; בקרוב קרנות פנסיה ברירת מחדל נוספות

דורית סלינגר

חברות הביטוח החליטו שלא להילחם בקרנות הפנסיה ברירת מחדל. החברות משכו את העתירה שהגישו לבג"ץ נגד המכרז של קרנות ברירת המחדל.

הטענה של חברות הביטוח היתה כי המכרז החדש של קרנות ברירת המחדל,  שכולל מינימום דמי ניהול – נועד לאפשר לבתי ההשקעות להיכנס לתחום קרנות הפנסיה ולספק להם עדיפות על פני חברות הביטוח. כמובן שמדובר בזווית צרה של החברות ובזווית אינטרסנטית – חברות הביטוח לא מעוניינות בתחרות, במיוחד לא כשהם שולטים על תעשיית קרנות הפנסיה.

קרנות הפנסיה ברירת מחדל הן חידוש מבורך, והגדלת מספר קרנות הפנסיה האלו הן רק יתרמו לציבור ויחסכו לו עמלות ודמי ניהול (הרחבה על קרנות פנסיה ברירת מחדל).

כך או אחרת, שוק קרנות הפנסיה בישראל מנהל קרוב ל-300 מיליארד שקל – כסף גדול!  השוק הזה נהנה מתשלומי שוטפים של המעסיקים והעובדים והוא גדל ב-20% בשנה. חמש החברות המובילות בתחום –  מנורה מבטחים, מגדל, הראל, כלל ביטוח והפניקס נהנות מהכנסה מצרפית של 1.5 מיליארד שקל – ביצי זהב, ולכן הן נלחמות על השוק הזה.

הראשונה שנלחמה בחברות הביטוח ובהצלחה היתה הממונה לשער על שוק ההון והביטוח, דורית סלינגר, שיישמה את הרפורמה בקרנות הפנסיה ברירת מחדל (הרחבה על דורית סלינגר)