רכב ותחבורה    

השכרת רכב בארץ – יתרונות וחסרונות

מעודכן ל-03/2018

השכרת רכב בארץ – יתרונות וחסרונות; כמה זה עולה? מה ההבהדל בין השכרה לליסינג? ומתי השכרה נכונה יותר מאלטרנטיבות אחרות? 

רבים מאיתנו בוחרים בהשכרת רכב כשאנחנו מטיילים במדינה מסוימת מעבר לים, פשוט בגלל שזה הרבה יותר נוח לחקור אותה ככה. גם בגבולות הקטנים יחסית של ישראל, השכרת רכב עשויה להידרש –  אם אין לכם רכב פרטי ואתם זקוקים לבצע נסיעה שהתחבורה הציבורית לא מתאימה או אפשרית עבורה, הפתרון הזה הופך למתבקש. אבל האם הוא באמת כדאי? כמה זה אמור לעלות לכם? ומה עדיף – רכב בהשכרה או בליסינג? אלו הן רק חלק מהשאלות שהמדריך הנוכחי יענה לכם עליהן.

יתרונות וחסרונות של השכרת רכב

אז האם לשכור רכב, ולמי זה מתאים? זוהי בעצם שאלת השאלות. למרות שהשכרת רכב לא מצריכה מאיתנו הון ראשוני עצום, להבדיל מרכישת רכב למשל, כן מדובר כאן על סכומים מצטברים שעשויים להיות גבוהים בהשכרות ארוכות, או השכרות חוזרות ונשנות. אתם צריכים לשאול את עצמכם עד כמה תצטרכו את הרכב השכור, שאלה שהתשובה לה תגדיר בעצם את האטרקטיביות של ההשכרה עבורכם. ככל שאתם זקוקים לרכב פחות, או במקרים נקודתיים יותר, כך ההשכרה הופכת למועדפת ביחס לאפשרויות אחרות. אם אתם מעוניינים שהרכב יהיה זמין עבורכם לפרקי זמן גדולים יותר, אפילו באופן קבוע, ההשכרה לא תהיה משתלמת. במקום זאת, סביר שפתרונות דוגמת ליסינג או אפילו רכישת רכב – במידה שיש לכם את ההון העצמי הנדרש לזה – יתאימו יותר.

השכרת רכב בארץ מתאימה לא רק למי שאין לו רכב פרטי, אלא גם לנהגים שמחזיקים ברכב פרטי אבל הוא מושבת לתקופה מסוימת, או לחלופין הם לא רוצים להשתמש בו כדי לבצע נסיעה נקודתית: נניח, רכב שלא "סוחב" לנסיעה לאילת, או כזה שאינו מספיק גדול לנסיעה מרווחת. חלק מהחברות מציעות רכבים לצרכים ספציפיים, נניח השכרת רכב לאירועים, כאשר הרכבים עצמם מותאמים לנסיבות ההשכרה. עבור זוגות שרוצים להגיע ליום החתונה המאושר שלהם ולהרגיש מיוחדים באמת, עומדת האפשרות להשכיר רכב מפואר או אפילו מקושט. מיותר לציין שזה יהיה יקר ביחס לפתרונות רגילים של השכרת רכב.

בצד השלילי, צריך לזכור שהשכרת רכב מגבילה אותנו מאד. זה לא רק שאין לנו מתחת לבית רכב שאנחנו יכולים לנהוג בו בכל רגע נתון, אלא גם שנדרש מאיתנו להגיע בכל פעם לנקודות ולסניפים של חברות ההשכרה, לבצע את התהליך הטכני ולראות אילו רכבים בכלל זמינים בשבילנו בנקודת הזמן הנוכחית – יש רכבים נדירים יותר, דוגמת מיניוואנים או רכב יוקרה שונים, שמחייבים הזמנה מראש. לכן, השכרת רכב לא תמיד יכולה להתאים לספונטניים שבין הנהגים, שרוצים רכב ספציפי מרגע לרגע.

מחירי השכרת רכב בישראל

זה לא פשוט להגדיר לכם מראש מה יהיה המחיר של השכרת רכב בארץ עבורכם, בעיקר בגלל שהמחיר תלוי בפרמטרים שונים המשתנים בכל אחד מהמקרים. זה מתחיל עם סוג הרכב, או יותר נכון קטגוריית הרכב שהוא משתייך עליה. האופציה הזולה ביותר מטבע הדברים תהיה רכב קטן, בעוד שמחירים יקרים יותר ייגבו על רכבים משפחתיים, רכבי מנהלים, מיניוואנים ורכבי יוקרה (בדרך כלל בסדר הזה). כמובן שצריך לעשות אבחנה ביחס לגיר של הרכב – רכב אוטומטי יהיה כמובן יקר יותר מרכב ידני – ולשים לב למפרט הטכני של הרכב ולתנאי ההשכרה הכלליים שלו.

ההמלצה המועילה ביותר היא לחשוב מראש מהן הציפיות שלכם לגבי הרכב, ולדבוק בקטגוריה הזו: ממש כאילו זה רכב פרטי שאתם רוכשים לשימוש עצמי. בנסיעה קצרה של יחיד או זוג רכב קטן ובסיסי יכול להספיק, אבל לא במקרה של נסיעה משפחתית לטיול שתצריך מכם להזמין רכב משפחתי, לרוב גדול מספיק ומאובזר היטב. מנהלים בנסיעת עסקים, דוגמא נוספת, יכול להיות שירצו רכב יוקרתי שעשוי אפילו לתרום לתדמית או למוניטין שלהם.

מחיר השכרת רכב מושפע ממשך זמן ההשכרה. הכלל כאן הוא שככל שתקופת ההשכרה ארוכה יותר, כך המחיר הכללי שלה עולה – אך כך גם המחיר היחסי של כל יום או שעה עשוי להיות זול יותר (כמו המקרה של רכישת מוצרים בסיטונאות). טווח המחירים כאן הוא רחב, בייחוד אם לוקחים בחשבון את ההשפעה של סוג הרכב שהתייחסנו אליה קודם. מחיר השכרה ליום עומד בדרך כלל על כ-100-200 ש"ח לרכב קטן, אך עשוי להגיע לסכומים של כ-600 ש'ח במקרה של רכב מנהלים, או אפילו כ-1,500 ש"ח במקרה של רכב יוקרה או ג'יפ. השכרת רכב לשבוע מתחילה מסכום של בערך 750-850 ש"ח, אך לרוב היא עומדת על כמה אלפי שקלים (נניח – כ-7,000-8,000 ש"ח במקרה של רכב יוקרה). לחודש, תשלמו סכום לא מבוטל של כ-2,000-3,000 ש"ח במקרה הזול, או סכום בעל חמש ספרות במקרה היקר יותר. בשנים האחרונות החלו להיות מוצעים בישראל פתרונות של השכרת רכב לפי שעה, בהם התשלום הוא בהתאם למספר השעות או הקילומטרים שגומע הרכב. ב-CAR2GO לדוגמא אפשר לעשות מנוי שנתי במחיר של 100-200 ש"ח, ולשלם לאחר מכן סכום של כ-14-20 ש"ח לשעה, או 126-180 ש"ח ליום (על פי המחירון הנוכחי של החברה, שזמין באתר האינטרנט שלה – למידע נוסף לחצו כאן).

כן יכול להיות מצב שבו השכרה של הרכב לפרק זמן ארוך יחסית תהיה זולה יותר מאשר לפרק זמן קצר יותר. אם אתם מבררים ורואים שהמחיר השכרת הרכב לשבוע זול יותר מאשר הזמנה שלו לחמישה ימים, כן מומלץ לבחור באופציה של השבוע גם אם בפועל אתם זקוקים לרכב רק לחמישה ימים.

סעיפים חשובים בהסכם ההשכרה

במעמד השכרת רכב צריך לשים לב למספר דברים ביחס לרכב ולתנאי העסקה, סעיפים שבכוחם לשנות את התנאים הכלליים של ההשכרה ואת מידת הכדאיות שלה. חשוב לראות מהם הזמנים המדויקים של ההשכרה, מאחר וכל חריגה מהם היא צרה צרורה מבחינה כלכלית. רוב החברות מחשבות את תחילת ההשכרה מהרגע שבו חותמים על הטפסים ומוכנים לצאת לדרך עם הרכב. במידה וחורגים מפרק הזמן שנקבע ביותר משעה (על פי המדיניות של רוב החברות), תצטרכו לשלם על יום השכרה נוסף, יחד עם כיסויים ותוספות פוטנציאליות. קחו בחשבון מצב בו אתם לוקחים את הרכב בשעה 17:00 ומשכירים אותו ליום אחד בדיוק, במחיר של 400 ש"ח. החזרה של הרכב בשעה 18:30 תהיה שווה מבחינתכם לפחות 400 ש"ח נוספים שתצטרכו לשלם על שעה וחצי בלבד. ללא ממש מומלץ מבחינה כלכלית, אין ספק.

השכרת רכב מאפשרת לנו שקט נפשי בכל הקשור לתחזוקת הרכב, שכמובן לא נדרשת – אלא אם אנחנו גורמים לרכב נזק, ונדרשים לכן לשלם עליו או להפעיל את הביטוח. אין כאן צורך בטסטים, כשהביטוח עצמו יכול להיות מגולם במחיר ההשכרה אבל גם להירכש בנפרד. חשוב לשים לב לסוגיית הדלק שברכב. ברוב המקרים תצטרכו להחזיר את הרכב לחברת ההשכרה כשמיכל הדלק שלו מלא לחלוטין, או שתשלמו קנס של כמה מאות שקלים. גובה הקנס משתנה בין החברות, אבל בכל מקרה זה משהו שנראה שהייתם שמחים להימנע ממנו. בחברת הרץ, לדוגמא, רכב שמוחזר עם כמות דלק פחותה מאשר זו שהייתה בו בתחילת ההשכרה, יחויב במחיר הדלק בהתאם למחירון השירות המלא של חברת פז, בתוספת דמי טיפול בגובה של 58% ומע"מ. סכומים אלה גבוהים כמובן מהסכום של מילוי הדלק עצמו, כשהפערים של כל ליטר דלק מגיעים לעשרות רבות של אחוזים (הנה למשל תביעה ייצוגית שהוגשה נגד חברות השכרת הרכב בנושא, ושפרטיה פורסמו בכלכליסט לפני כמה שנים). כדי להימנע ממבוכה ומקנסות, ודאו שאתם מקבלים את הרכב עם מיכל מלא, ומלאו אותו קרוב ככל האפשר למועד ולנקודת ההחזרה שלו.

סוג הנהג משפיע על מחיר השכרת הרכב, או אפילו על האפשרות של אדם מסוים לנהוג ברכב של החברה. האבחנה בין נהג חדש, נהג צעיר ונהג ותיק/מנוסה יותר היא קריטית.  חברות השכרה רבות לא מאפשרות לנהגים חדשים מתחת לגיל 21 לשכור רכב, בעיקר עקב הסבירות הגבוהה יותר שהם יבצעו תאונת דרכים ויגרמו נזק לרכב. נהגים בגילאי 21-24 כן יוכלו לבצע השכרת רכב, ברוב המקרים, אבל פשוט ישלמו על כך יותר ביחס לנהגים מבוגרים או מנוסים יותר על הכביש. הנה שתי דוגמאות מבדיקה שעשינו שיבהירו את הנקודה: על השכרה של שברולט ספארק או רכב דומה בחברת קל אוטו, לתקופה של חמישה ימים, ישלם נהג מעל גיל 24 סכום כולל של כ-549 ש"ח בהזמנה באתר האינטרנט. על אותם מאפייני השכרה בדיוק ישלם נהג צעיר סכום של כ-724 ש"ח. כלומר, מדובר כאן על פער של כ-30%, או כמה מאות שקלים. לעומת זאת, יש חברות בהן התעריפים דומים או זהים. בבדיקה שעשינו באתר שלמה סיקסט לא היינו צריכים להכניס את גיל הנהג כדי לדעת את המחיר. הדרישות הבסיסיות של החברה הן לגיל מינימלי של 21, וותק של שנה ומעלה על הכביש.

בנוסף לכך, ייתכנו הגבלות של הנהגים לגבי הרכבים שהם יכולים לנהוג עליהם עקב גילם. בחברת הרץ, לדוגמא, ניתן לנהוג בגילאי 21-23 על כלי רכב עד קבוצה H בלבד, בעוד שבגילאים 23-25 ברכבים של כל הקבוצות למעט G, P, W, R, Y, Q, U או Z. מגיל 25 הנהיגה אפשרית על כל רכב.  בחברת AVIS, דוגמא נוספת, רכבים בקבוצות A, B או K יכולים לשכור נהגים מגיל 21 בלבד, כשהגיל המינימלי לקבוצות C ו-D הוא 23, לקבוצות E, F, I, J ו-M הוא 25 ולקבוצות G או H הוא 28.

להשכרת הרכב יש להוסיף עלויות נלוות אחרות. אם אתם רוצים שאדם נוסף ינהג ברכב, תצטרכו לשלם סכום של כ-10-20 ש"ח ביום – בצירוף של הסעיף הקודם ההמלצה הכלכלית החסכונית היא לתת לאדם המבוגר יותר את ההגה, ובכך לשלם פחות על ההשכרה כולה. בהתחשב בעובדה שבכל טלפון חכם כיום יש תוכנת ניווט דוגמת Waze, נראה שלהבדיל מהמקרה של השכרת רכב בחו"ל (בו Waze לא תמיד עוזר מכיוון שהוא מצריך חיבור יקר לאינטרנט), תשלום בגובה של כ-40-80 ש"ח ליום על מערכת GPS הוא די מיותר, ולרוב אפשר להימנע ממנו. אם אתם רוצים רכב שיגיע עם כסא בטיחות לתינוק שלכם, דוגמת נוספת, תצטרכו להיפרד מסכום של עד כ-30 ש"ח ליום.

סעיף אחר הוא מקום האיסוף וההחזרה של הרכב. במקרה של השכרת רכב בחו"ל, דבר ידוע הוא שהחזרת הרכב במקום שאינו תחנת האיסוף מייקרת את ההשכרה בצורה משמעותית. בישראל, נראה שהפערים פחות משמעותיים ולעיתים גם לא קיימים. יש חברות אשר גובות תעריף גבוה יותר על איסוף והחזרה בנקודות אחרת הנקודת האיסוף באילת, בים המלח וביעדים מרוחקים אחרים. קחו בחשבון שבדומה ליעדים אחרים בעולם, איסוף של הרכב מנמל התעופה בן גוריון או החזרה שלו לשדה תייקר עבורכם את המחיר הכולל של השכרת הרכב. מיותר לציין שחל איסור לצאת עם הרכב את גבולות מדינת ישראל, ובדרך כלל גם לא להיכנס לתחומי הרשות הפלסטינית.

חלק מחברות ההשכרה מספקות שירותים משלימים שאמורים להקל על הנהגים, בעיקר בסעיפי הביטוח למיניהם. שימו לב כמה אתם מקבלים, והאם הדבר כרוך בתוספת תשלום. ראו מהו הכיסוי הביטוחי, מה הוא כולל ועד לאיזה גובה תשלום. בנוסף, חשוב מאד לבחון את דמי ההשתתפות העצמית, שעשויים לייקר את עלות הפעלת הביטוח בצורה משמעותית: יש חברות ביטוח או השכרת רכב שמאפשרות לרכוש ביטוח ביטול השתתפות עצמית, או לחלופין מאפשרות להקטין את דמי ההשתתפות העצמית בכפוך להעלאת מחיר הביטוח וההשכרה הכולל. בדקו את התנאים והמדיניות של סעיפים דוגמת שירותי דרך או הנפקת רכב חלופי במידת הצורך. הקפידו תמיד להצטייד בפרטים של מוקד שירות הלקוחות של החברה המשכירה, כשחברות רבות יספקו מענה 24 שעות ביממה ושבעה ימים בשבוע.

רכב בליסינג – מה עדיף ליסינג או קניית רכב