חדשות    

השמאים רוצים לקבל שכר טרחה על פי הצלחה

מועצת שמאי המקרקעין מבקשת לשנות את התקנות כך שיוכלו לגבות שכר מקסימלי על הצלחה בכמה מקרים

מועצת שמאי המקרקעין מבקשת לשנות את תקנות האתיקה של השמאים, כך שיוכלו השמאים לגבות שכר טרחה על פי הצלחה. כדי שתיקון זה ייכנס לתוקף, יש לקבל את אישור שרת המשפטים.

על פי ההחלטה, גביית שכר טרחה על בסיס הצלחה תתאפשר בשלושה מקרים, שבכולם צפויה השומה להגיע להחלטת שמאי מכריע – המהווה ערכאה כמו שיפוטית. במקרה אחד, עריכת שומה נגדית לצרכי הליך גביית היטל השבחה על ידי הרשות המקומית. במקרה שני: הגשת השגות על שומות של רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) לצרכי גביית דמי הסכמה או דמי היתר (במקרים שכאלה מגיעה השומה להכרעת ועדת השגות שגם בה יושב שמאי מכריע). ובמקרה שלישי: שומות הנערכות במסגרת הפקעה מכח פקודת הקרקעות.

כך למשל אם במהלך ערעור על גובה היטל השבחה נחסכו לנישום 100 אלף שקלים, יזכה השמאי ב-10% שכר טרחה שהם 10,000 שקל.

על פי התיקון, בכל המקרים על השומה לכלול גילוי נאות של השמאי בגוף חוות הדעת, כי זו נערכה עבור שכר טרחה תלוי הצלחה. עוד על פי ההחלטה, ייקבע אחוז מקסימלי שיוכל השמאי לגזור מרווחי הלקוח בעקבות השומה, שטרם נקבע סופית. על פי ההחלטה, זה ינוע בין 13% ל־20%.

לשכת השמאים טוענת שמדובר במהפכה צרכנית, שתוביל לכך שגם אזרחים מהשורה, ולא רק חברות הנדל"ן הגדולות, יוכלו להשיג על שומות מצד הרשויות המקומיות ורמ"י. זאת, ללא חשש כי במקרה של הפסד בהשגה, ייאלצו להוסיף להיטל שיהיה עליהם לשלם גם את שכר טרחתו של השמאי.

ההתנגדות מגיעה מצד הייעוץ המשפטי של משרד המשפטים. אלו עשויים אף להוציא חוות דעת שתייעץ לשרת המשפטים איילת שקד שלא לחתום על ההחלטה, משום שחוות הדעת של השמאי צריכה להיות נטולת פניות.

חילוקי הדעותהם גם בקרב חברי המועצה, המונה עשרה חברים. ההחלטה עברה ברוב קולות עם שישה תומכים, שני מתנגדים, ושני חברים, שתמכו בגרסה מצומצמת יותר של השינוי – לפיו רק נישומים במצב סוציו־אקונומי קשה יוכלו להתקשר עם שמאי על בסיס הצלחה.

מלשכת שמאי מקרקעין נמסר כי "מדובר בתיקון צרכני ראשון במעלה אשר ינגיש את שירותי שמאי המקרקעין לציבור הרחב ותאפשר לנישומים לפעול להפחתת התשלום מסיבות מקצועיות ומבלי לחשוש מתשלום ביתר. שכר טרחה מותנה־תוצאה רק במקרים בהם יגיע המקרה אל שולחנו של שמאי מכריע הנו הגיוני ומתבקש. יודגש כי התיקון מהווה חלק משינוי כללי האתיקה משנת 1965, שינוי אשר בו קיימה המועצה מספר דיונים ואף פנתה לציבור לקבלת התייחסות. כולי תקווה כי השרה כמו הלשכה והמועצה – תראה גם היא בהמלצת המועצה בשורה צרכנית שיש לקדמה במהירות".

עיריית תל אביב מחייבת יזמים לעבוד עם שמאים במחיר הגבוה ממחיר השוק

לשכת השמאים – מחירי הדירות עלו ב-9% בשנה; ירידה של 10% ברכישת דירות בספטמבר