חדשות    

השפעות הקורונה: ירידה של 1.1% בפעילות בכרטיסי חיוב בשנת 2020

מעודכן ל-04/2021

במחוזות תל אביב, ירושלים ומרכז חלה עלייה ניכרת ברכישות מרחוק – באופן מקוון או טלפוני

סך העסקאות בכרטיסי החיוב בישראל בשנת 2020 הסתכמו ב-347 מיליארד שקל – מדובר בירידה של 1.1% בהשוואה לשנת 2019. זאת בעוד שבשלוש השנים שקדמו לשנה זו, קצב הגידול הממוצע היה מעל ל-8%.

בהסתכלות על פי מיקום גאוגרפי, הירידה הגדולה ביותר בפעילות כרטיסי החיוב, כתוצאה מהסגרים שהוטלו, חלה בקבוצת היישובים השייכת למחוז ירושלים. הירידה הקטנה ביותר בפעילות נרשמה במחוז תל-אביב.

בחלוקה על פי תקופות, ניתן לראות כי בטווח שבין הסגרים ניכרת התאוששות ברמת העסקאות בכל המחוזות, וזאת בהשוואה לרמת העסקאות בחודשים המקבילים בשנת 2019.

במחוזות תל אביב, ירושלים ומרכז המאופיינים גם בשגרה בשיעור גבוה של עסקאות מרחוק (באופן מקוון או טלפוני), חלה עלייה ניכרת ברכישות כאלה גם בתקופת הסגרים. עלייה מתונה יותר התרחשה בכל יתר המחוזות.

מנהל מחלקת מערכות תשלומים וסליקה בבנק ישראל, מר עודד סלומי: "במהלך המשבר רכישות שנעשות בדרך-כלל באופן פיזי, עם כרטיס חיוב בבית עסק, עברו להתבצע דרך יישומון, אתר אינטרנט או טלפון. אמנם ראינו ירידות מהותיות במחזורים בתקופות הסגרים, אך המערכות אפשרו לתשלומים להמשיך להתרחש. כשיצאנו מהסגרים, הרבה צרכנים שילמו עם כרטיסי החיוב הפלסטיים בתשלום ללא מגע, בעזרת טכנולוגיית ה EMV החדשה שהובלנו את המשק להטמיע. כך, מחזור כרטיסי החיוב בישראל בשנת 2020 ירד ב 1.1% בלבד, למרות הסגרים ולמרות משבר הקורונה. לאורך כל הדרך בנק ישראל פעל ופועל רבות על מנת למנף את הנתונים הכמותיים הנאספים מכלל מערכות התשלומים המבוקרות במדינה, כדי לסייע בקבלת החלטות בתקופת המשבר".

האפוטרופסה הכללית לבנקים: קדמו הנפקת כרטיסי חיוב בחשבונות של מי שמונה להם אפוטרופוס

הרכישות בכרטיסי אשראי בעלייה – הרכישות בפברואר עולות על ינואר ועל פברואר אשתקד; עוד סימן חיובי לכלכלה