חדשות    

חברת החשמל: נמשכת מגמת הירידה של פליטות מתחנות הכוח

FREEPIK
מעודכן ל-04/2021

חשיפת הציבור למזהמים מתחנות הכוח נמוכה משמעותית מחשיפתו למזהמים שמקורם בתחבורה או מקורות פליטה בעלי ארובות נמוכות

לקראת יום כדור הארץ הבינלאומי שיחול מחר, חברת החשמל מדווחת כי מגמת הירידה של פליטות מתחנות הכוח נמשכת ותורמת לשיפור משמעותי באיכות האוויר.

לאחרונה העבירה חברת החשמל דיווח למשרד להגנת הסביבה, במסגרת חוק הגנת הסביבה (פליטות והעברות לסביבה), שממנו עולה כי בשנת 2020 חלה ירידה נוספת ברמת הפליטות של המזהמים העיקריים הנפלטים ממתקני החברה לעומת שנת 2019. השיפור ניכר אף יותר בהשוואה של ערכי הפליטות בשנת 2020 לעומת שנת 2012 (שנת הדיווח הראשונה).

כך למשל, בפליטת תחמוצות חנקן חלה ירידה של כ-8% לעומת 2019 וירידה של כ-70% לעומת 2012. בפליטת תחמוצות גופרית חלה ירידה של כ-15% לעומת  2019 וירידה של כ-82% לעומת 2012. בפליטת חומר חלקיקי חלה ירידה של כ-1% לעומת 2019 וירידה של כ-61% לעומת 2012. בפליטת פחמן דו חמצני חלה ירידה של 8% לעומת 2019 וירידה של 41% לעומת 2012.

הירידה הרב שנתית נובעת בעיקר מהתקנת אמצעי הפחתת פליטות בתחנות הכוח הפחמיות.  חברת החשמל זכתה  בדירוג "פלטינה +" היוקרתי ב"מדד מעלה" 2020.

חברת החשמל מדווחת זו השנה התשיעית לגבי 14 אתרי ייצור של חברת החשמל. הדיווח כולל את מכלול הפעילויות באתר, לרבות מתקני עזר.  כפי שנעשה בעבר גם במהלך שנת 2020 חברת החשמל פרסמה דוח קיימות ואחריות תאגידית שנתי עבור שנת הביצועים של 2019, זאת מתוך תפיסת שקיפות ואחריות תאגידית. בנוסף, החל משנת 2000 מפרסמת החברה דוח סביבתי וולונטרי מקיף. החברה מזמינה את הציבור לעיין בדוחותיה לאורך שנים, אותם ניתן למצוא באתר האינטרנט של החברה.

תחנות הכוח של חברת החשמל עומדות בערכי הפליטה הנדרשים על ידי המשרד להגנת הסביבה, וחשיפת הציבור למזהמים מתחנות הכוח נמוכה לאין שיעור מחשיפתו למזהמים שמקורם בתחבורה או מקורות פליטה שלהם ארובות נמוכות או ללא ארובות כלל. הארובות הגבוהות, של תחנות הכוח יוצרות עילוי כלפי מעלה ופיזור על פני שטח גדול, כך שרק חלק מזערי נקלט על פני הקרקע. זאת, לעומת פליטות כלי רכב, לדוגמה, אשר מתרחשות בגובה פני הקרקע המהוות מקור זיהום ראשי לאוכלוסייה, כך גם עלה ממחקרים שפרסם המשרד להגנת הסביבה, לפיהם התחבורה הינה גורם המרכזי לזיהום אוויר.

יו"ר חברת החשמל, אלוף במיל. יפתח רון-טל, אמר בתגובה לדיווח: "חברת החשמל מובילה בהצלחה מהפכה בתמהיל הדלקים של משק האנרגיה, תוך עמידה בדרישות המחמירות של עמידה בתקנים והשקעת משאבים למען אוויר נקי יותר בישראל. לפני שנה הנחנו את אבן הפינה להקמת יחידות ייצור חדשות באתר אורות רבין, שתפעלנה על גז טבעי.  בכך יתאפשר להעביר את יחידות 1-4 הפחמיות לשימור וגיבוי בלבד, כך שהמגמה לאוויר נקי הרבה יותר עוד תימשך. אנו מחויבים לכך".

מנכ"ל חברת החשמל, עופר בלוך: הוסיף: "אני שבע רצון מהשיפור בביצועי תחנות הכוח של חברת החשמל. אנו משקיעים בכך משאבים רבים ונמשיך לדבוק במדיניות של אחריות תאגידית וקיימות, זאת, על מנת להמשיך את המגמה של שמירת איכות האוויר והסביבה".

לאור הביקוש חברת החשמל מאריכה את הסדר החובות עד ה-17.01

שינויי האקלים השפיעו על צריכת החשמל בישראל יותר מהקורונה

אנרגיה צעירה: חברת החשמל ציינה את סיום שנת הפעילות החינוכית