חדשות    

שינויי האקלים השפיעו על צריכת החשמל בישראל יותר מהקורונה

FREEPIK

חברת ניהול המערכת, האמונה על ניהול משק החשמל בישראל, פרסמה את סיכום ייצור וצריכת החשמל בשנת 2020. מהסיכום עולה כי בשנת 2020 עלה ייצור החשמל ב- 6.0% לעומת הצריכה המקבילה אשתקד. העלייה נגרמה כתוצאה מתופעות אקלימיות, בחלקן חסרות תקדים, שבעוצמתם קיזזו את ירידת השפעת הקורונה על הביקוש לחשמל. הגידול בביקוש במגזר הביתי עמד על כ-6.7% ;מאידך, המסחר הציבורי והתעשייה המהווים כ-50% מסך הביקוש ירדו ב3.6% ו-8.3% בהתאמה.

מסיכום השנה עולה כי ישנה ירידה במגמת התפתחות החשמל מ-2.2% לשנה ל-0.6% בשנת 2020, של ירידה 1.6%.

מהנתונים, שנותחו על ידי היחידה לסטטיסטיקה של החברה, עולות שתי מגמות הפוכות אשר השפיעו, לדברי יורם כהן, מנכ"ל החברה, על שוק החשמל בישראל. הראשונה שבהן היא הקורונה שאת השפעותיה על האטת המשק וצריכת החשמל אנחנו עדיין רואים, והן אף היו צפויות. המגמה השנייה, היא שינויי האקלים, אשר הגבירו את הצריכה בגלי החום הקיצוניים שנראו בקיץ ובעונות המעבר – והפכו אותן למשמעותיות עוד יותר.

יורם כהן, מנכ"ל חברת ניהול המערכת: "מפתיע לגלות שלמרות הקורונה והשהייה הארוכה בבתים – צריכת החשמל אומנם עלתה מעט, אך ביחס לשנים האחרונות – הייתה ירידה בשיעור הגידול לעומת העבר. דווקא שינויי האקלים הם אלה שהשפיעו על צריכת החשמל, יותר מהקורונה. מנתוני היחידה לסטטיסטיקה של החברה, נראה כי בשנים הקרובות השינויים הגלובליים באקלים ישפיעו על צריכת החשמל ובהתאם, קיבלו התייחסות בתחזיות הביקוש ובתכנון משק החשמל".

בשורה התחתונה, ייצור החשמל בשנת 2020 עלה בכ-6.0% בהשוואה לשנת 2019. העלייה בייצור מורכבת מעליה של כ-9.1% הנובעים מאירועי האקלים הקיצוניים בעיקר בקיץ ובעונות המעבר, וירידה של כ-3.1% הנובעים מההאטה במשק כתוצאה מהקורונה והסגרים האחרונים.

ביחידה הסטטיסטית של חברת ניהול המערכת אומרים כי בניכוי השפעות שינויי האקלים והקורונה, הגידול בייצור החשמל בשנה החולפת היה עומד על כ-2.2% ,המורכב מתוספת של 2% כתוצאה מהגידול באוכלוסייה, ועוד 2.0% הנובעים מהעלייה בצריכה לנפש. לאור זאת, צמיחה של 6.0% משמעותה ירידה של 6.1% מהצמיחה הממוצעת המהווה ירידה של 16.1 מיליארד קוט"ש.

בחלוקה לסקטורים, ניתן לראות כי כל המגזרים, למעט המגזר הביתי והמים, חוו ירידה בפעילות הכלכלית כתוצאה מהקורונה, בהשוואה לשנת 2019 .המגזר הביתי עלה לעומת 2019 בשל הסגרים ומעבר לעבודה מהבית ומגזר המים בשל השאיבה המוגברת עקב כמות המשקעים הרבה בשנת 2020.

מהשוואה חודשית של צריכת החשמל בשנת 2020 לעומת 2019 המוצגת בגרף מטה, ניתן לראות את הירידות בביקוש לחשמל שהחלו בחודש מרץ כתוצאה מהקורונה ואת הגידולים בחודשים ספטמבר ואוקטובר הנובעים בעיקר משינויי מזג האויר. שיא הירידות היו ברבעון השני של השנה. באותו רבעון ירדה צריכת החשמל במשק ב-5.6% לעומת הרבעון השני אשתקד. בחודש נובמבר ניכרת התאוששות משמעותית שהתבטאה בירידה של 8.1% בלבד בצריכת החשמל הנובעת מהפעילות הכלכלית במשק, לעומת ירידה של 6.9% בשיא השפעת הקורונה.

מנתוני החברה עולה כי בשנת 2020 התרחשו מספר אירועי אקלים קיצוניים, שהשפיעו על משק החשמל. בחודש מאי נשבר שיא ביקוש היסטורי והגיע ל-13,850 מגוואט המהווה גידול של 15% לעומת השיא בעונת המעבר הקודמת. הסיבה לכך היא גל חום שנמשך שבוע והיה חריג באורכו ובעוצמתו. בחודש ספטמבר שוב נשבר שיא ביקוש היסטורי והגיע ל-14,600 המהווה גידול של %8 לעומת שיא הביקוש הקיצי הקודם. גל החום בחודש ספטמבר נמשך לכל אורכו וגרם לעליה של 13% בייצור החשמל החודשי לעומת החודש המקביל אשתקד וזאת על אף מגפת הקורונה.

בגרף המצורף, ניתן לראות את הטמפרטורות היומיות המינימליות (בחודשי החורף) והמקסימליות (בחודשי הקיץ) בשנת 2020 .ערכי הטמפרטורות המשפיעים על שיאי הביקוש מסומנים בעיגול מקווקו.