חדשות    

סקירה יומית- מדד המחירים צפוי להשאר מחר ללא שינוי

אמיר כהנוביץ' הכלכלן הראשי של אקסלנס

בסקירה היומית של אמיר כהנוביץ, הכלכלן ראשי של בית ההשקעות "אקסלנס", מתיחס אמיר לפרסום מחר של מדד המחירים לצרכן לחודש דצמבר, שיסכם את שנת 2020 החריגה. המדד החודשי צפוי להישאר ללא שינוי והשנתי לרדת ב- 0.6%. אך 2020 תיזכר בעיקר בכמה סעיפים בולטים בראשם המחיר השלילי של הנפט באפריל (שכבר הספיק לחזור קרוב לרמתו מלפני המשבר), העלייה במחירי המזון במרץ, על רקע התנפלות לפני הסגר הראשון (שכבר הספיקה גם היא לחזור למטה), את האטת עליית מחירי הדיור (שכירות) עם המעבר ללמידה ועבודה מרחוק, נפילת מחירי המלונות הסגורים ועוד. מצד שני יזכרו גם שיבושי הייצור והאספקה, שהתבטאו בעליית מחירי מוצרים רבים, בניהם מכשירי חשמל ומכוניות.

 בחלוקה רחבה יותר 2020 תיזכר במעבר של הצרכנים משירותים לסחורות. אתמול למשל פורסם בארה"ב מדד המחירים לדצמבר שאומנם תיאר יציבות בקצב אינפלציית הליבה (1.6%), אך שונות גבוהה בין מגמות הסעיפים, כשמצד אחד קריסה בקצב עליית מחירי סעיפי השירותים, מרמה של כ-3% לפני המשבר ל-1.6% כיום, ומצד שני האצה של מחירי הסחורות, מרמות אפסיות טרום המשבר לכ-1.6% כיום. כלכלני חברת ההשקעות Evercore העריכו שבשנת 2021 נראה כנראה רוטציה – מעבר חזרה של הצרכן מסחורות לשירותים. לדבריהם, למרות שהזנב של הצרכנים חזק, וככל הנראה יתחזק עוד לאור תכנית התמריצים החדשה של ממשל ביידן, פתיחה מחודשת של הכלכלות תתמוך בענפי השירותים על חשבון הסחורות. לכן ההתאמות שמבצעים לאחרונה יצרני הסחורות להגדלת כושר הייצור והאספקה, יתנקמו בהם. למשל השבוע פורסמו נתונים על זינוק שנתי של – 153% בהזמנת משאיות בארה"ב, לרמות שיא היסטוריות. להערכת כלכלני Evercore המשאיות הללו עשויות לסופק בדיוק כשהרוטציה לעבר שירותים תתחדש, מה שעשוי להערכתנו להתבטא גם בירידת מחירים אל תוך ההתאוששות הכלכלית.

 למרות עליית ציפיות האינפלציה בארה"ב והדיבורים של חברי פד על Tapering (צמצום תכנית רכישות האג"ח) כלכלני JPM מעריכים שכ-85% מעליית התשואה האחרונה באג"ח ל-10 שנים בארה"ב בכלל לא קשורה לעלייה בציפיות הריבית, אלא לעליית פרמיית הזמן שדורשים משקיעים על קניית נכס במח"מ ארוך. טענה זו נתמכת גם במודל פרמיית הזמן של הפד.

 בינתיים ביומיים האחרונים שתי הנפקות אג"ח בארה"ב, ל-10 ול-30 שנה, שהתקיימו ביומיים האחרונים, קיבלו ביקושים חזקים משמעותית מהצפוי, מה שתמך בירידת תשואות, אך המומנטום כלפי מעלה הבוקר עדיין נראה חזק.

 סוכנות הדירוג פיץ' הותירה אתמול את דירוג האשראי של ישראל על A+, למרות שמאז דירוגי הקולגות שלה, S&P ומודיס', חל שיפור בולט בתחזיות הצמיחה, בנתוני הכנסות המדינה, בשקל, במבצע החיסונים בישראל ועוד, מה שצריך היה להתבטא להערכתנו לפחות בהעלאת תחזית הדירוג, שנותרה גם היא יציבה. חשוב לשים לב שפיץ' נשענת בדירוג שלה ובצדק על עלויות המימון הנוחות של הממשלה, שמקלות על שירות החוב. אלה נתמכות להערכתה ע"י רכישות בנק ישראל. כלומר, פיץ' מדגישה את אחריות בנק ישראל לדירוג באמצעות ריביות נמוכות, מה שרק מוסיף עוד לסיבות הלא נגמרות לכך שאין בישראל העלאות ריבית באופק. להערכתנו, ולמרות הנטען, אי אישור תקציב המדינה ל-2021 איננו גורם סיכון ולהיפך, אם ירסן את ההוצאה הציבורית הוא עשוי לרסן גם את הסיכון לגידול החוב.

ביידן, שיושבע ברביעי הבא, צפוי לחשוף הערב תוכנית כלכלית שתכלול בין היתר הקלות לממשלות מקומיות, תמיכה נוספת במובטלים ובכאלה שמתקשים לעמוד בשכר הדירה ו-2,000 דולר בתשלומים ישירים לאמריקאים רבים.