חדשות    

קרדיט סוויס: 2021 צפויה להיות תנודתית ורווחית, החזרה לנורמאליות לא לפני הרבעון השלישי

בנק קרדיט סוויס מפרסם את מגמות 2021 ותחזיות לשווקים וצופה בין היתר כי חזרה לנורמאליות תתרחש רק ברבעון השלישי של השנה הנוכחית, וכי השנה תהיה וולטילית ורווחית אם הבנקים – זאת במידה והבנקים לא ישנו את דעתם באשר למדיניות הפיסקלית המרוסנת.

מגפת הקורונה תמשיך לגבות מחיר משמעותי לפני השלמת הליך החיסונים והוכחת יעילותם. ובבנק מודאגים משלושת החודשים הקרובים, וחושבים שחזרה לנורמליות תתאפשר רק לקראת סוף הרבעון השלישי של השנה הקרובה.

מנהל ההשקעות הראשי בקרדיט סוויס, מייקל סטרובק, אמר: "למרבה הצער, מדינות רבות כמו ארצות הברית ושוויץ עדיין נאבקות במגפה בעלויות אנושיות, חברתיות וכלכליות גבוהות באופן לא פרופורציונלי, שלפי דעתי ייקחו שנים להתגבר עליהן ולהתאושש מהן. אני מקווה שהמערב ילמד את השיעור ויהיה מוכן יותר בפעם הבאה".

עוד הוסיפ ואמר כי "בשנת 2021 השווקים יהיו מעט הפכפכים יחסים לתחזיות האופטימיות. עם זאת, מאוד לא סביר שנראה חזרה על אירועי שוק קטקליסמיים כפי שאירעו בפברואר 2020 אלא אם הנגיף יהפוך לקטלני או יגבור על החיסונים. הציפיה היא לשנתיים-שלוש של שווקים רגועים באופן יחסי, עד שהדברים יחלימו ונחזור לנורמליות."

בשלב זה כולם מתחילים לשאול את עצמם: "מה אנחנו צריכים לעשות כדי למנוע טראומה דומה בעתיד", לפי מייקל סטרובק: "כפי שקרה לאחר המשבר הפיננסי הגדול, אני חושב שהתגובה תהיה ממשלות גדולות יותר, יותר חובות, מיסים גבוהים, יותר ממשלות שמאל, פחות פופוליזם, יותר התערבות ממשלתית בחיי היומיום, יותר הגבלות על התנועה, ובתקווה גם מערכות בריאות טובות ומוכנות יותר. כתוצאה מכך, אנו צפויים להמשיך לחוות אינפלציית מחירים בנכסים ראליים, במיוחד במניות ובנדל"ן, בשנתיים עד החמש השנים הבאות.

האתגרים העמיקו

ברור מאוד שהמגפה העמיקה אתגרים רבים שהיו כבר קיימים בעולם המערבי הרבה לפני שהמשבר התרחש: אי- שוויון גובר מבחינת עושר, הכנסה, הזדמנויות וגישה לשירותי בריאות; בנוסף לכך, השתלטות הולכת וגוברת של טכנולוגיה והון בכלכלה הדיגיטלית- גלובלית.

מבחינה גיאופוליטית, העולם ממשיך לעבור מסדר יום עולמי הנשלט על ידי המערב לעולם של רב-קוטביות. העלייה המתמשכת של סין והטיפול המוצלח של אסיה במגפה ממחיש שינוי זה.

ההשפעה המיידית ביותר של המגפה וזו שתחזיק מעמד יותר מכל השאר, היא ההשפעה על ניידות: התחושה שאנו יכולים ללכת לכל מקום ולעשות כל מה שאנחנו רוצים בכל עת אבדה, ואולי זה לא דבר רע כל-כך. יעבור די זמן בהחלט עד שנרגיש שוב בנוח להיכנס לאצטדיון כדורסל או לאולם קונצרטים עמוס.

מה שכן קידם משבר הקורונה הוא השימוש הדיגיטלי בקשרים הדדיים באמצעות מדיה מקוונות, וכך, כברירת מחדל גם את תהליך ההתרחקות החברתית. כתוצאה מהמגפה, הגלובליזציה והסוציאליזציה עברו לאונליין.

הבנקים המרכזיים צופים שנה הולמת לשווקים

לפי מנהל ההשקעות הראשי של קרדיט סוויס, "ברגע שנעבור את שלושת החודשים הבאים, 2021 תהיה שנה הגונה בשווקים אם הבנקים לא ישנו את דעתם באשר למדיניות הפיסקלית המרוסנת שלהם – זה עדיין נשאר המפתח המרכזי לשווקים, ורק האינפלציה יכולה לשנות את זה."

"אני ממשיך לחשוב שהמגפה הייתה הלם שהגביר את מגמות הדפלציה הרווחות כבר כיום בכלכלה העולמית, כמו חסכון עודף, דמוגרפיה וטכנולוגיה, אשר מורידים את מחירי הסחורות. כתוצאה מכך, קובעי המדיניות הגבירו את התגובות הרפלציוניות, כגון הורדת ריביות לאפס ויישום תוכניות לרכישת נכסים. אנו נמצאים כעת במצב של 'התגנבות המונטיזציה' ונשאר שם עוד שנים. עם שיעורים נמוכים ברחבי העולם, אין יותר כסף שניתן להרוויח בהון חופשי עודף, ולחסכונות שלנו לא יהיה ערך אלא אם נשקיע אותם בנכסים מסוכנים. רק משקיעים חכמים ויצירתיים יידעו כיצד להמשיך ולהניב תשואות מכספם".

בשנה הבאה, מדיניות הבנקים המרכזיים תמשיך למלא תפקיד מפתח ולקבוע את מהלכי שוק המניות, שלדעת המומחים בקרדיט סוויס יעלה עד סוף שנת 2021. עם זאת, המלצת המומחים למשקיעים היא לא לצפות לעלייה נוספת של 44% בנאסד"ק או לעלייה נוספת של 16% ב- 500 S&P. במקום, עליהם להפסיק לחשוב על דחיינות – ולהעז.

לאן יצעדו השווקים בעולם בשנת 2021?