תוכן ממומן    

השפעת וירוס הקורונה על שוק ההון בישראל ובעולם

יזמים ואנשי העסקים איתי ברק וטל ולריולה מדברים איתנו היום על השפעות המגפה על שוק ההון בישראל ובעולם ב2020.

במקביל לתהליכי חזרה לשגרה בישראל ובמדינות רבות בעולם, עדיין נותרת השאלה: כיצד וירוס הקורונה השפיע, עדיין משפיע וישפיע על שוק ההון בישראל ובעולם. כל המידע הכי מעודכן על שווקי ההון העולמיים, הנגיף המדובר ועוד. בואו נצלול פנימה לשווקים הפיננסיים העולמיים. 

אין ספק, וירוס הקורונה תפס את כולנו בהחלט לא מוכנים, אבל ברור כי היצור האנושי הוא סתגלן אשר מסוגל להסתגל גם לתרחישי הקיצון הכי חמורים, שלא נדע. אם עד לפני מספר חודשים אף אחד מאיתנו לא ידע כיצד הוא עומד או היא עומדת להתנהל בצל הנגיף החדש שהכיר את עצמו לעולם, הרי שכיום כבר אנשים רבים חישבו מסלול מחדש. ומה קורה בשווקי ההון? האם זהו זמן טוב להשקיע בכלל? כל המידע הכי עדכני בנוגע לבורסות העולם, ווירוס הקורונה ומה שבין כל אלו: 

רגע לפני התייחסות לקורונה: מה מאפיין את הבורסות העולמיות?

אוקי, בואו נדבר על שווקי ההון הפיננסיים באופן כללי לפני שאנחנו מדברים על שוק ההון בזמן הקורונה. באופן כללי, אחד מכללי האצבע שמנחים את שווקי ההון העולמיים, הוא כלל חוסר הוודאות. 

תמיד, אבל תמיד שוקי ההון העולמיים התאפיינו ותמיד הם יתאפיינו בתנודתיות מסוימת, לפעמים גם תקופות של תנודתיות חזקה מאוד. לכן, כשמדברים על שוקי ההון בזמן הקורונה, למעשה חשוב גם להדגיש את העובדה הזאת. 

מדוע חשוב להדגיש את הנושא של חוסר הוודאות בשווקי ההון העולמיים? 

מכיוון שבקלות ניתן לשמוע טיפים ברחוב לגבי השקעות בזמן הקורונה, כולל טיפים בסגנון של "אל תשקיע עכשיו, אף אחד לא יודע כלום על התנודתיות בתעשיות השונות ובשווקי ההון". ובכן, זה ממש לא מדויק. 

בעוד שתעשיות מסוימות בימים אלו כבר חוזרות לפעילות כמעט מלאה, במקביל גם שווקי ההון החלו כבר להראות מגמת עלייה חיובית. למעשה, החל מהשבועיים האחרונים של חודש אפריל ועד היום (בתקווה שיימשך), ישנה מגמת עלייה בשווקים שונים בעולם ובתעשיות. 

2020: האם תקופת הקורונה היא זמן טוב להשקיע בשוקי ההון?

אז האם זהו זמן טוב להשקיע בכל מיני שווקים פיננסיים? ובכן, כמובן שאנחנו לא יכולים לספק לכם את התשובה לכך מבלי לקחת את כלל הפרמטרים בחשבון, ואתם מוזמנים עוד היום להתייעץ עם חברה או אדם בעלי רישיונות פיננסיים עבור התייעצות. וזו נקודה טובה להדגיש משהו, לעולם אל תקבלו עצות לגבי שווקי ההון מאנשים שאינם בעלי רישיונות פיננסיים. גם לא מהאינטרנט, גם לא ממאמר זה. 

אם אתם מעוניינים להשקיע בבורסה או בשווקי ההון, אתם חייבים לעשות זאת בצמוד לסיוע מקצועי וליווי של בעלי מקצוע בתחומים אלו. כידוע לכולנו, להכיר את שוק ההון, הוא לא עניין של מה בכך. אנשים ובעלי מקצוע שונים לומדים את התחומים האלו במשך שנים ועדיין מגלים מידע חדש בכל יום, ככה שדריסת הרגל שלכם לעולם ההשקעות בשווקי ההון חייב להיות צעד מושכל. 

מתי יהיה זמן טוב לערוך שינויים בתיקי השקעות וחסכונות?

באשר לשלל שינויים שאנשים לפעמים מבצעים בחסכונות והשקעות, העצה שנתנו למעלה היא רלוונטית גם פה. גם בזמנים כמו תקופת וירוס הקורונה, אף פעם לא כדאי לעשות צעדים נמהרים, או אולי צעדים לא מושכלים ופזיזים. 

אם דיברנו קודם לכן על כללי אצבע בשווקי ההון העולמיים, הרי שיש עוד כלל אצבע מלבד הקודם שציינו. כלל אצבע נוסף בבורסות העולמיות ובשווקי ההון העולמיים הוא, שכמעט תמיד יש מגמת עלייה בשווקים הפיננסיים השונים. 

כללי אצבע בשוקי ההון בישראל ובעולם שלוקחים בחשבון 

אז יש לנו עד כה שני כללי אצבע חשובים לזכור: הראשון הוא כלל חוסר הוודאות אשר מאפיין את שוקי ההון בישראל והעולמיים, בעוד שהשני הוא כלל מגמת הצמיחה החיובית מעלה. 

ההיסטוריה מראה לנו שתמיד, בסופו של דבר, שווקי העולם הפיננסיים יגיעו למגמת צמיחה חיובית. 

אמה-מה, לפעמים עשוי לקחת לא מעט זמן עד שדבר כזה קורה. מה עושים? ובכן, שאלה מאוד טריקית. בואו נגיד את זה ככה, אנשים עמידים כלכלית, בדרך כלל יכולים להרשות לעצמם לגלות סובלנות ולהמתין עד חלוף ה"רוח הלא נעימה", בלשון אחרת – ימתינה עד שווירוס הקורונה יפסיק להוות איום על שווקי ההון. ומה יעשו אנשים עמידים כלכלית פחות?

ומה יעשו אנשים שפחות עמידים מבחינה כלכלית בתקופה הזו?

אנשים אחרים, שאינם עמידים כלכלית? בדרך כלל ימהרו למכור מניות, לצאת משווקי ההון, לבצע צעדים פזיזים וכדומה. מי צודק ומי טועה? לחלוטין – כל מקרה לגופו, ויש צורך לקחת בחשבון המון פרמטרים שונים בכדי להבין מי מופסד ומי מורווח מכל מיני תרחישים כאלו. 

איתי ברק, איש עסקים ישראלי, מרחיב בנושא:

"נכון לכתיבת שורות אלו, כבר יש לא מעט דיבורים בשטח על מציאת חיסון לנגיף הקורונה, מה שגם כן משליך ומשפיע על שווקי ההון השונים. בעוד שמומחים רבים בעולם (בשלל תחומים) צופים צמיחה כלכלית מהירה במדינות רבות בעולם והתאוששות כללית טובה, אין ספק שאנחנו עדיין לא שם."

אז למה כולם מדברים על  כך שצפוי בעולם קטסטרופה כלכלית ושהתאוששות תיקח הרבה מאד שנים? איש העסקים איתי ברק אומר לנו בנושא זה "חשוב לזכור שהכל יחסי, בימים רגילים מדברים על אחוז אחד או שניים לפה או לשם. היום כלכלנים שרואים שחורות וכלכלנים אופטימיים ידברו על 5 או 10 אחוז לפה או לשם, זה מצב לא קל אבל בהחלט לא קטסטרופה, יחסית לזה שאנחנו מתמודדים כרגע עם מגפה כלל עולמית."

מציאת חיסון לווירוס הקורונה תשפיע על שווקי ההון: כדאי להשקיע?

אם אתם שוקלים כעת להשקיע בבורסה או בשוקי ההון, עשו זאת באופן מושכל. גם אם שמעתם איזשהו "טיפ זהב" ממישהו שסיפר לכם על חברת חיסונים שמצאה חיסון פוטנציאלי, אנחנו מפצירים בכם לא לעשות שום צעד נמהר, או צעד פזיז כלשהוא. 

על פי רוב, טיפים שתשמעו מאנשים שאינם בעלי רישיון פיננסי, יהיו טיפים שחשוב לקחת בערבון מאוד מוגבל. יחד עם כל המידע והסיכונים, שבהחלט חשוב לדעת לגבי הקורונה ושווקי ההון בישראל ובעולם, חשוב גם להכיר יתרונות מסוימים בתקופה זו. 

בכל זאת יש יתרונות מסוימים בתקופת הקורונה עבור משקיעים 

מאחר שתקופה זו מאופיינת בשיעורי ריביות נמוכים במדינות ובסביבות כלכליות רבות בעולם, עובדה זו בהחלט עשויה למשוך חזרה כל מיני משקיעים גדולים אשר נטשו את שווקי ההון העולמיים. 

ובדיוק לזה מתכוונים כשאומרים שבעתות של משבר אפשר גם לאתר הזדמנויות עסקיות גדולות. 

טל ולריולה, יזם ישראלי:

"בכל מקרה, בין אם אתם עומדים להשקיע בבורסה או לא, חשוב לזכור כי גם בהמשך הדרך והשנים, כלל האצבע של חוסר הוודאות בשווקים הפיננסיים העולמיים ימשיך ללוות אותנו."

התנודות בבורסות העולם מתאימות לאופייכם ולסגנון חייכם?

בואו נגיד את זה ככה, ישנם אנשים אשר "בנויים" לחיים של חוסר וודאות, בעוד שישנם אנשים אחרים שצריכים להתנסות בסגנון חיים כזה בכדי להבין אם הוא אכן מתאים להם. אם אתם שוקלים להתנסות בהשקעות בשוק ההון, עשו זאת תמיד אך ורק בצמוד לליווי וסיוע מקצועיים, שבדרך כלל יינתן לכם על ידי אנשי מקצוע בתחומים הפיננסיים. 

אל תתפשרו על דבר מלבד הייעוץ הכי מקצועי שתוכלו לאתר, מאחר שאין ספק כי השקעות בשווקי ההון מצריכות ידע, ניסיון והמון הבנה עמוקה בשלל פרמטרים מורכבים. 

צריכים ייעוץ לגבי שוק ההון ולא בטוחים למי לפנות? אנחנו מזמינים אתכם לאתר את הסיוע הכי מקצועי שתוכלו, מאחר שבתחום של השקעות בבורסה לא מתפשרים על כך! שיהיה המון בהצלחה, בין אם תחליטו להשקיע בשוק ההון, או לא. 

מאמר זה מוגש באדיבות איתי ברק וטל ולריולה