תוכן ממומן    

השקעות אלטרנטיביות – לצלוח את אתגרי התקופה באמצעות שינוי משמעותי בתיק ההשקעות

בשנים האחרונות עומדות כלכלות העולם בפני אתגרים דרמטיים המשפיעים על כל אחד מאיתנו – אינפלציה דוהרת וריביות מטפסות מוציאות את האוויר מבועת ההשקעות בשוק ההון ומאלצות את המשקיעים למצוא אפיקי השקעה חדשים.

בפני משקיעים המבקשים להוריד את רמת הסיכון בתיקי ההשקעות שלהם, עומדת האפשרות של השקעות אלטרנטיביות, המציעות חלופות להשקעות המסורתיות בשוק ההון, מסייעות בגידור הסיכונים בתיק ההשקעות ומוסיפות לו פוטנציאל לתשואה עודפת.

אחרי שנים רבות בהן המשקיעים העיקריים בהשקעות אלטרנטיביות כללו בעיקר גופים מוסדיים גדולים, ההשקעות האלטרנטיביות הופכות למסלול השקעה לגיטימי ומבוקש גם בקרב משקיעים פרטיים, המבקשים להשקיע במסלולי השקעה אלטרנטיביים הכוללים השקעות בנדל”ן בחו”ל, השקעה בתשתיות, בקרנות פרייבט אקוויטי – קרנות גידור, חברות טכנולוגיה, ביוטק ופארמה ועוד

השקעות הדורשות ידע וסבלנות

ההשקעות האלטרנטיביות משלבות שני מאפיינים עיקריים המבדלים אותן מההשקעות המסורתיות בשוק ההון. המאפיין הראשון הוא סוג הנכסים, הכוללים נכסי נדל"ן, קרנות וחברות ריאליות במקום מזומן או אגרות חוב.

אופי הנכסים מוביל למאפיין השני של ההשקעות האלטרנטיביות והוא מרכיב הנזילות. העובדה שמדובר בסוג נכסים שאינו מאפשר לסחור בהם בבורסה ברמה היומיומית, הופכת את הנזילות של נכסים אלו למוגבלת. משקיע בהשקעות אלטרנטיביות צריך לקחת בחשבון שמדובר בהשקעה לטווח ארוך יחסי וכי עליו לוותר על יכולת הנזילות עד למימוש הנכסים

למרות החשש הראשוני שחוסר נזילות עשוי להעלות, משקיעים רבים רואים בכך יתרון, בעיקר בעלי הסבלנות המשקיעים למען העתיד. היתרון בנזילות המוגבלת הוא יתרון כפול –המשקיעים בהשקעות אלטרנטיביות נהנים מפרמיית אי הנזילות אשר "מפצה" על חוסר הנזילות לפרק זמן מסוים. בנוסף, הם נהנים מהשקעה בעלת קורלציה נמוכה לשוק ההון, שאינה תלויה בעליות והירידות בבורסה, מייצרת פיזור סיכונים אפקטיבי ומבטיחה פוטנציאל תשואה גבוה ביחס לסיכון הגלום בה.

מאפיין נוסף של ההשקעות האלטרנטיביות הוא הצורך במידע מקדים רב לצורך ביצוע ההשקעה. בניגוד להשקעות בשוק ההון שהמידע עליהן, כולל מחיר הקנייה והמכירה שלהן, חשוף וידוע לכולם, בהשקעות אלטרנטיביות יש צורך להכיר היטב את השוק המצומצם המאפיין כל השקעה, את הרגולציה שבו ואת סוגי הנכסים השונים שניתן למצוא בו.

מסיבה זו בוחרים רבים להשקיע בהשקעות אלטרנטיביות באמצעות חברות המתמחות בהשקעות אלו, הנמצאות בקשר עסקי עם שותפים מקומיים במקומות שונים בעולם ומסייעים להן באיתור ההזדמנויות הטובות ביותר.

פרופימקס המתמחה בהשקעות אלטרנטיביות בנתה לאורך שנים רשת של שותפים אסטרטגיים מקומיים במדינות בהן היא משקיעה, ויצרה רשת של הזדמנויות השקעה ייחודיות עבור לקוחותיה, המשקיעים הכשירים.

"מאז ומתמיד דגלנו בגישה של השקעת מירב המאמצים באיתור וטיפוח שותפים אסטרטגיים בעלי ידע מקומי וניסיון רב-שנים", מסביר אלחנן רוזנהיים, מייסד ומנכ"ל פרופימקס. "ברור לנו כי השותפים המקומיים שלנו הם גורם מפתח בשרשרת הערך של כל השקעת נדל"ן מחוץ לישראל. הם אלו שמכירים את השוק המקומי ויודעים לאתר השקעות והזדמנויות שאף משקיע מבחוץ לא ידע לזהות".

השותפים המקומיים אינם מופקדים רק על איתור ההזדמנויות, אלא עוסקים בניהול השוטף של ההשקעה באמצעות הידע שלהם בשוק וברגולציה המקומית, מוסיפים ערך להשקעה ויודעים איך ומתי לממשה ברווחים הגבוהים ביותר.  כל זה חוסך  למשקיעים הישראליים את הטרחה הכרוכה בניהול הנכסים בחו"ל ובהשבחתם.

להגדיל את התשואה בלי לעשות מהפכה בתיק ההשקעות

משקיעים פרטיים המעוניינים לשפר את ביצועי תיק ההשקעות לא חייבים לשנות את כל תמהיל התיק. אפשר להקטין את הסיכון ולהגדיל את התשואה גם באמצעות שינוי מסויים בתיק, והגדלת מינון ההשקעות האלטרנטיביות.

"השקעות אלטרנטיביות משלימות את תיק ההשקעות המסורתי", מסביר רוזנהיים. "מחקרים מקיפים שבחנו המרכיבים של תיקי השקעות קלאסיים במשך כמעט רבע מאה, מצאו כי החלפה של 10%  – 30% מתמהיל התיק לטובת השקעות אלטרנטיביות, השיאו תשואות גבוהות יותר והסיכון לא עלה, אלא אפילו ירד מעט.

בתקופות כמו התקופה בה אנו חיים עכשיו, המתאפיינת באי ודאות בכלכלה הגלובלית, השקעות איכותיות בנדל"ן בחו"ל עשויות להתברר כעוגן בתיק ההשקעות. על מנת שזה יקרה חשוב ביותר שהמשקיעים יבחרו  בקפידה את החברה הבונה עבורם את תיק ההשקעות ומנהלת אותו, ויסתמכו רק על מנהלי תיקים עתירי ניסיון ומוניטין, שיאפשרו להם לצלוח את התקופה ללא סיכון מיותר של כספם ואפילו להגדיל את התשואות