תוכן ממומן    

השתלת שיניים – מה כדאי לדעת על התהליך?

קרדיט תמונה: freepik

מאתר מערכת אתר MIOK

תחום השתלים הדנטליים, המוכרים בעגה הרווחת כ"השתלת שיניים", התפתח מאוד בעשורים האחרונים, ומציע כיום מגוון פתרונות רפואיים ואסתטיים עבור מי ששיניו נהרסו או נעקרו. בעבר הפתרון למצבים אלה היה בדמות שיניים תותבות, שאותן נדרש המטופל להרכיב ולהסיר. שתלים לעומת זאת מציעים חלופה המדמה שיניים טבעיות, הן בהיבט התפקוד הן מבחינת המראה. שתלים דנטליים מקובעים לעצם הלסת בפה, ניתן באמצעותם לנגוס במאכלים בעלי מרקם קשה, והמראה המתקבל בסיום הטיפול הוא של שיניים טבעיות.

מאחר שתחום השתלות שיניים דורש מיומנות רבה, מומלץ לבצע את ההליך רק אצל רופא שיניים מקצועי, מומחה לכירורגיית פה ולסת או לפריודונטיה (הרקמות שסביב לשיניים), שעבר הכשרה ייעודית והוא בעל ותק וניסיון בתחום.

על אודות הליך השתלת שיניים

השתלת שיניים מבוצעת לרוב תחת השפעת הרדמה מקומית. לעיתים נדרשת הרדמה כללית, כך למשל במקרים שבהם ההשתלה מורכבת וכוללת פעולה נרחבת בלסת או שיש צורך ליטול עצם מאזור אחר בגוף, שעה שאין מספיק עצם בפה. נסיבות אחרות שבהן אפשר לבצע את ההליך בהרדמה כללית הן כאשר המטופל מגלה חרדה קיצונית, אשר אינה חולפת באמצעים נהוגים אחרים.

מאחר ששתלים דנטליים מחליפים את שורשי השיניים החסרות, ומוברגים לתוך עצם הלסת, אי אפשר לראותם בסיום ההשתלה. לאחר ההברגה מבצע הרופא תפירה ומכסה את אזור השתל החדש ברקמת החניכיים.

בחלוף כמה חודשים שבמהלכם מתרפאת וצומחת העצם סביב השיניים, חוזר המטופל לרופא, להרכבת כיפת מתכת על השתל, שעליה מותקן כעבור כמה שבועות כתר, עשוי חרסינה ודומה לשן הטבעית. הכתר הוא החלק שאותו ניתן לראות – מהווה תחליף לכותרת השן.

יש מרפאות המציעות קיצור של ההליך אשר אורך בדרך כלל כמה חודשים, ומבצעות השתלת שיניים בניתוח אחד המסתיים באותו יום.

לצד השתלות סטנדרטיות ישנם מקרים מורכבים. כך למשל כאשר המטופל השתהה הרבה עם ביצוע השתלת השן. בזמן שחולף ממועד אובדן השן, חלה נסיגה הדרגתית ואיטית של עצם הלסת. במקרים מעין אלה ישנה סבירות שלשתל לא תהיה אחיזה מבוססת בעצם לטווח ארוך, ואז נדרש לבצע הליך כירורגי של השתלת עצם. אם מבצעים עיבוי של העצם טרם השתלת שיניים יש להמתין עד שהעצם תיקלט בפה, מה שמעכב את התהליך הכללי בכמה חודשים.

אם העצם החסרה נמצאת באזור השיניים הטוחנות בפה, עיבוי העצם מכונה "הרמת סינוס". הסיכון במקרה זה הוא שהשתל הדנטלי יחדור לסינוס שנמצא מעל, יגרום לדלקת ויסבך את התהליך.

החלמה לאחר השתלת שיניים

כיוון שהשתלת שיניים היא הליך ניתוחי-כירורגי, החזרה לשגרה בסיום הטיפול צריכה להיעשות באופן הדרגתי ומבוקר. בחלוף השפעת ההרדמה הניתנת בטיפול עשויים להופיע כאבים, בהם יש לטפל באמצעות משככי כאבים שונים שרשם הרופא. בסיום ההליך עשויה להופיע נפיחות שמתגברת ומגיעה לשיא כשלושה ימים לאחר ההשתלה. לעיתים מופיעים גם דימום ושטפי דם מקומיים.

לאחר הליך השתלת שיניים מומלץ להימנע מביצוע פעילות גופנית לפרק זמן של בין ימים בודדים לשבועיים, לפי הוראות הרופא. הטעם לכך הוא שפעילות ספורטיבית גורמת לעלייה בלחץ הדם, ולפיכך עלולה ליצור דימום מהפה ולהגביר את הנפיחות באזור הטיפול.

על מטופל שביצע השתלת שיניים להימצא במעקב אצל רופא שיניים מעת לעת, במטרה לבדוק את תקינות השתלים והרקמות אשר עוטפות אותם.

 

הצלחת השתלות שיניים

ככלל, שתלים דנטליים מיוצרים מטיטניום, חומר שהגוף לא דוחה. שיעורי הצלחת ההליך גבוהים במיוחד, אולם ישנם גורמים שעשויים לחבל בסיכויי הצלחתו ולהפחיתם, בהם: עישון, צריכת אלכוהול, מחלת הסוכרת, אי הקפדה על היגיינת הפה ומחלות חניכיים.