חדשות    

התאחדות בוני הארץ: "הקיפאון בענף הדיור צפוי לגרום בשנת 2014 לירידה של 12% בהיקף התחלות הבנייה"

מהסקירה הכלכלית החודשית של התאחדות בוני הארץ (הקבלנים) שפורסמה היום (ד'), עולה הערכה כי בסיכום שנת 2014 יעמוד היקף התחלות הבנייה השנתי על כ-40 אלף דירות בלבד – מספר לשטענת הכלכלנים אינו עולה בקנה אחד עם יעדי הממשלה. נתוים אלו שמפרסם האיגוד מבוססים על עיבוד נתוני הלשכה מרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס), בשילוב נתונים על מספר היתרי הבנייה שניתנו לקבלנים ברבעון הראשון של 2014, והתחלות הבנייה ביוזמה ציבורית ברבעון השני של השנה. התאחדות בוני הארץ צופה כי ברבעון השני של 2014 יעמוד מספר התחלות הבנייה על כ-9,000 דירות בלבד. דבר שעלול להוביל לקיפאון בענף הדיור וצפוי לגרום השנה לירידה של כ-12% בהיקף התחלות הבנייה.

בתחזיתם, מציינים כלכלני ההתאחדות כי ב-18 החודשים האחרונים ניתן לזהות מגמת ירידה כללית בהתחלות הבנייה, על רקע אי הוודאות בענף הדיור. ברבעון הראשון של השנה קטן מספר התחלות הבנייה בכ-6%, לעומת הרבעון האחרון של 2013; וב-16% לעומת הרבעון הראשון של 2013.

כלכלני ההתאחדות אף מזהירים, כי אי הוודאות שיצרה במשק דחיית חקיקת חוק מע"מ אפס, והוצאתה לפועל של תוכנית מחיר מטרה, עלול להפחית עוד יותר את התחלות הבנייה ברבעון השלישי של השנה. בהתאחדות מעריכים עוד כי אם יימשך הקיפאון בשוק הדיור ותימשך עליית מחירי הדירות בקצב דומה לזה שנרשם מאז הכרזת הממשלה על תוכניות מע"מ אפס ומחיר מטרה, יעלו השנה מחירי הדירות בכ-8.6%.

 

 

 

 (נתונים: התאחדות בוני הארץ)

(נתונים: התאחדות בוני הארץ)