חשבונאות    

התא המשפחתי כיחידת מס

קרדיט shutterstock

שיטת המס הנהוגה בישראל בקשר ליחידים הינה שיטת המס פרוגרסיבי, כלומר ככל שההכנסה עולה אחוז המס עולה, וזאת במדרגות הקבועות מראש ולעיתים מעודכנות, אך כאשר מדובר בבני זוג, המחוקק על מנת ליצור שיעור מס המשוייך למדרגה הגבוהה יותר , רוצה לבצע חישוב מאוחד וזאת על מנת למנוע מצב בו בני הזוג יחליטו לגבי הכנסותיהם לאיזה מבני הזוג אותה הכנסה תשוייך ועל ידי כך ישלמו כל אחד מהם מס במדרגה נמוכה יותר.

מיסוי התא המשפחתי – מיסוי תא משפחתי המורכב מבני הזוג אינו דומה למיסוי היחיד.

יחידת מיסוי – יחיד (לא חברה) כיצד תמוסה ?

האם צריך למסות יחיד באופן עצמאי או לחילופין צריך למסות באופן משפחתי ?

 המחוקק קבע בפקודת מס הכנסה מספר עקרונות בכדי לעשות חישוב בנפרד:

העיקרון הראשון דורש כי לשני בני הזוג תהיה הכנסה מיגיעה אישית, כלומר הכנסה אקטיבית ועל ידי כך  ניתן לבצע חישוב נפרד אך קיימים מספר מקרים בהם המחוקק מחייב לאחד את הכנסות בני הזוג.

לרוב ביצוע חישוב נפרד יתקיים במצבים בהם עבודת בני הזוג תהיה מיגיעה אישית נפרדת אבל בהקשר זה יצויין כי במידה וסיווג ההכנסה ישתנה מאקטיבית לפסיבית או במקרים בהם אחוז ההכנסה הפסיבית יעלה על ההכנסה  הסבירות היא כי תאוחד כלל ההכנסה ותשוייך לאחד מבני הזוג.

לדוגמה במקרים בהם ישנה הכנסת שכירות המוגדרת הכנסה פסיבית, מס הכנסה יכול לדרוש לאחד את ההכנסות של שני בני הזוג מיגיעה אישית ולהוסיף לכך את ההכנסה הפסיבית (חישוב מאוחד), חריג לכך הינו לדוגמא מקרה בו ההכנסה הפסיבית נוצרה לאחר הנישואין, לפי סעיף 66(ב) במידה והנכס שייך לאחד מבני הזוג לפני תקופת הנישואין ואז למרות שמדובר על הכנסה פסיבית ניתן לדרוש חישוב בנפרד.

העיקרון שני קובע כי במידה ומקורות ההכנסה של היגיעה האישית בנוגע לכול אחד מבני הזוג אינם תלויים זה בזה, ועמודים בפני עצמם אז ניתן לבצע חישוב נפרד.

רצונו של המחוקק ליצור מצבים בהם תחושב ההכנסה באופן מאוחד ניתן לראות לדוגמה  בסעיף 66(ד) שם נקבע כי במקרה של חברה, על מנת שהכנסת הבעלים תוגדר כיגיעה אישית ולא כמשכורת הרי תספיק כי אלד מהצדדים יהיה בעל מניות של מעל 10%.כלומר במידה ולצדדים בני הזוג העובדים באותה החברה אך  אין להם אחזקת מניות של 10% וכמו כן המשכורת של כל אחד מהם לא תלויה במשכורת של השני יהיה ניתן לבצע חישוב נפרד אך מנגד אם שניהם עובדים בחברה ובמצטבר יש להם אחזקה של 10%, קבע המחוקק כי ההכנסה תוגדר  כיגיעה אישית והם תלויים זה בזה, הואיל ובני הזוג עובדים באותו העסק אז ההכנסה מורחבת (יעשה איחוד – הכנסה משפחתית).

עם השנים התפתחו בפסיקה מספר מבחנים וזאת לצורך הגדרה האם מדובר בהכנסה נפרדת או בהכנסה מאוחדת:

  1. מבחן זהות הלקוחות – במידה ומדובר בבני זוג שלהם קייימים לקוחות זהים הריי הזוג יוגדרו באופן מאוחד וימוסו כתא משפחתי אחד.
  1. מבחן עירוב הכנסות – בהמשך למבחן זהות הלקוחות נקבע גם כי ככל שההכנסות מעורבות יותר ושונות יותר ומגוונות יותר הריי שהכנוסות בני הזוג אינן תלויות ואינן זהות ולכן יש להפרידן ולבצע חישוב נפרד לצדדים.
  1. מבחן התלות – במידה והכנסת צד אחד תלויה בהכנסות או בפעילות הצד השני , יש לראות את שתי ההכנסות כאחת וחשב חישוב מאוחד.